Så lykkedes det endeligt. Vi har boet i Malmö siden 1.9.2011, ansøgte medio oktober, og forleden fik vi endeligt et skriftligt svar fra Migrationsverket. Min hustru har fået tildelt et opholdskort pr. 21. maj 2012. I hele perioden har jeg været arbejdstager i DK.
Efter at have læst omkring den aktuelle svenske situation, havde jeg ellers helt opgivet den svenske opholdstilladelse, men det kan åbenbart lade sig gøre. Det skal så siges at vi nok lige nåede at ansøge inden de ændrede praksis. I hvert fald fik vi hurtigt personnummer på Skatteverket og vi blev aldrig bedt om at tegne en forsikring.
Nu venter vi blot på svar på den Danske ansøgning, hvor vi er blevet lovet svar senest på fredag d. 15 juni. Vi ansøgte d. 23 december og indsendte på eget initiativ mere dokumentation d. 17 januar.
Til trods for at jeg har dokumenteret at jeg har dokumenteret at jeg har sovet i Malmø i hver dag 4 måneder qua udskriften fra Brobizz og herudover et hav af bonner, kontoudskrift, lægebesøg, medlemskort til fitness og hemmakväll - og at vi nu har levet der i 9 måneder, så er jeg er dog aldeles nervøs for at vi får et afslag.
Min mavefornemmelse er blevet værre hver gang jeg har haft ringet til EU-hotline og deres generelle kundeservice og så er jeg nervøs for at det faktum at jeg ikke har solgt, men kun fremlejet min, ellers usælgelige, danske andelslejlighed, hvor jeg også står som betaler på DONG og Københavns Gas, at jeg ikke har tegnet svenske forsikringer og at jeg har 2 mobilabonnementer hos 3 DK (som jo virker på begge sider). Alt dette har gjort mig noget nervøs.......
Så jeg er i gang med at undersøge de nærmere forhold omkring en dansk ansøgning efter de nye regler, som jeg heldigvis nemt kan klare nu. Nu hvor min kone har opholdskortet i Sverige kan hun også indrejse lovligt og aflevere en dansk ansøgning, så nu kan vi jo være i DK medens vi ansøger igen. Træls at processerne skal være så sørens lange og at min hustru, trods at hun er veluddannet, må vente så længe med at komme igang med at arbejde i DK. Men alt i alt, så er det positvt med de nye danske regler og vores nyvundne mobilitet via det svenske opholdskort - som man altså stadig godt kan få tildelt