Endeligt tildelt svensk opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Cuddlefish

Endeligt tildelt svensk opholdskort

Indlæg af Cuddlefish » 12.06.2012 19:30:26

Lidt info om Migrationsverket - og Sverigesløsningen

Så lykkedes det endeligt. Vi har boet i Malmö siden 1.9.2011, ansøgte medio oktober, og forleden fik vi endeligt et skriftligt svar fra Migrationsverket. Min hustru har fået tildelt et opholdskort pr. 21. maj 2012. I hele perioden har jeg været arbejdstager i DK.

Efter at have læst omkring den aktuelle svenske situation, havde jeg ellers helt opgivet den svenske opholdstilladelse, men det kan åbenbart lade sig gøre. Det skal så siges at vi nok lige nåede at ansøge inden de ændrede praksis. I hvert fald fik vi hurtigt personnummer på Skatteverket og vi blev aldrig bedt om at tegne en forsikring.

Nu venter vi blot på svar på den Danske ansøgning, hvor vi er blevet lovet svar senest på fredag d. 15 juni. Vi ansøgte d. 23 december og indsendte på eget initiativ mere dokumentation d. 17 januar.

Til trods for at jeg har dokumenteret at jeg har dokumenteret at jeg har sovet i Malmø i hver dag 4 måneder qua udskriften fra Brobizz og herudover et hav af bonner, kontoudskrift, lægebesøg, medlemskort til fitness og hemmakväll - og at vi nu har levet der i 9 måneder, så er jeg er dog aldeles nervøs for at vi får et afslag.

Min mavefornemmelse er blevet værre hver gang jeg har haft ringet til EU-hotline og deres generelle kundeservice og så er jeg nervøs for at det faktum at jeg ikke har solgt, men kun fremlejet min, ellers usælgelige, danske andelslejlighed, hvor jeg også står som betaler på DONG og Københavns Gas, at jeg ikke har tegnet svenske forsikringer og at jeg har 2 mobilabonnementer hos 3 DK (som jo virker på begge sider). Alt dette har gjort mig noget nervøs.......

Så jeg er i gang med at undersøge de nærmere forhold omkring en dansk ansøgning efter de nye regler, som jeg heldigvis nemt kan klare nu. Nu hvor min kone har opholdskortet i Sverige kan hun også indrejse lovligt og aflevere en dansk ansøgning, så nu kan vi jo være i DK medens vi ansøger igen. Træls at processerne skal være så sørens lange og at min hustru, trods at hun er veluddannet, må vente så længe med at komme igang med at arbejde i DK. Men alt i alt, så er det positvt med de nye danske regler og vores nyvundne mobilitet via det svenske opholdskort - som man altså stadig godt kan få tildelt :-)

Ekrem

Re: Endeligt tildelt svensk opholdskort

Indlæg af Ekrem » 12.06.2012 20:06:50

Tillykke med kortet :)
Vi andre venter stadig på det :)
Men er det eu reglerne du har søgt efter i Sverige?

Cuddlefish

Indlæg af Cuddlefish » 12.06.2012 20:12:39

Mange tak :-)

Ja. Det var en EU-ansøgning.

Ekrem

Indlæg af Ekrem » 12.06.2012 20:31:20

Tillykke igen :)
Men så krævede de vel ingen sygesikring fra jer, da I har ansøgt i oktober vel ?

Cuddlefish

Indlæg af Cuddlefish » 12.06.2012 20:34:35

Nej. Relativt kort tid efter at vi begge fik personnumre, så modtog vi et brev om at vi var blevet tilknyttet et lægehus.

Min hustru har faktisk også været indkaldt og undersøgt for celleforandring. Så vi er inde i systemet, om man vil.

GitteK

Indlæg af GitteK » 12.06.2012 21:28:40

Tillykke og tak fordi du delte det med os. Det er dejligt hver gang det lykkes for nogen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2012 07:44:23

I skal også tænke på, at I på en række områder bliver bedre stillet, hvis din kone får opholdskort i Danmark efter EU-reglerne. Det gælder mht., at du ikke skal stille garanti, hun mister ikke sin opholdstilladelse, hvis hun dumper til en danskprøve efter 6 måneder, og hun er garanteret permanent opholdsret efter 5 år uden alle mulige og umulige ledsagende krav, som det danske folketing desuden ustandselig laver om.

Jeg kan derfor slet ikke se nogen grund til den negative tankegang om, at US jo nok ikke vil anerkende, at du har boet i Sverige, så derfor må I hellere søge efter de danske regler. Hvis du har boet i Sverige, så skal de anerkende det, det er ikke noget, som overhovedet er til diskussion.

Og alle de klart ukorrekte afslag, som ÆUG`s rådgivning gennem tiderne har set, er trods alt blevet omstødt af klageinstansen, eller klagesagerne verserer stadig. Så min klare opfattelse er altså den, at systemet trods alt fungerer, og at det er muligt at få anerkendt sin ret. EU-kontoret har bare nogle håbløst lange sagsbehandlingstider pt., hvilket selvfølgelig er nervepirrende for dem, der går og venter.

Peter66

Indlæg af Peter66 » 13.06.2012 08:51:02

Tillykke med både opholdskort og folkebogføringen!

Som allerede nævnt i en anden tråd, accepterer Migrationsverker faktisk EU sygesikringsbeviset, hvad jeg kan bekræfte udfra en konkret sag: I mandags (11.6.2012) modtog vi to breve med meddelelse om, at min kone og hendes datter var bevilget opholdskort for en fem-årig periode. I april var vi blevet bedt om (ekstra)dokumentation for bl.a. "heltäckande sjukförsäkring", og kort tid efter indsendte vi fotokopier af min kones og hendes datters EU sygesikringskort.

Så Sverigesløsningen virker altså stadig; dog må man finde sig i urimeligt lange sagsbehandlingstider.

Hvad folkebogføring angår: Vi forsøgte at få mine kone og hendes datter folkebogført for nogle måneder siden, hvad vi - ikke overraskende - fik afslag på. P.t. kører vi en ankesag mod Skatteverket via Förvaltningsrätten i Malmö. Det er spændende, hvad der kommer ud af det.

ammfaleh

Indlæg af ammfaleh » 13.06.2012 09:55:25

det forstår jeg ikke

Jeg send ansøgning i august sidste år og jeg fik afslag pga. manglene sygesikring for min kone :(

GitteK

Indlæg af GitteK » 13.06.2012 10:28:11

Min erfaring er også, at såfremt der afleveres et EU sygesikringsbevis for den udenlandske ægtefælle, så bevilliger Migrationsverket opholdskort (selvfølgelig såfremt de andre krav er opfyldt.)

Som Peter skriver - så fungerer (dog med lang ventetid) Sveriges løsning stadig, såfremt man kan få EU sygesikringsbevis for den udenlandske ægtefælle, hvilket man kan, hvis man arbejder i DK eller har pension fra DK.

Som studerende kan man (så vidt jeg ved) ikke få EU sygesikringsbeviset til den udenlandske ægtefællen og så bliver der pt. ikke bevilliget opholdskort.

Skatteverket (svensk personnummer) fungerer desværre stadig ikke.

Cuddlefish

Indlæg af Cuddlefish » 14.06.2012 21:18:17

fundiver199 skrev:I skal også tænke på, at I på en række områder bliver bedre stillet, hvis din kone får opholdskort i Danmark efter EU-reglerne. Det gælder mht., at du ikke skal stille garanti, hun mister ikke sin opholdstilladelse, hvis hun dumper til en danskprøve efter 6 måneder, og hun er garanteret permanent opholdsret efter 5 år uden alle mulige og umulige ledsagende krav, som det danske folketing desuden ustandselig laver om.

Jeg kan derfor slet ikke se nogen grund til den negative tankegang om, at US jo nok ikke vil anerkende, at du har boet i Sverige, så derfor må I hellere søge efter de danske regler. Hvis du har boet i Sverige, så skal de anerkende det, det er ikke noget, som overhovedet er til diskussion.

Og alle de klart ukorrekte afslag, som ÆUG`s rådgivning gennem tiderne har set, er trods alt blevet omstødt af klageinstansen, eller klagesagerne verserer stadig. Så min klare opfattelse er altså den, at systemet trods alt fungerer, og at det er muligt at få anerkendt sin ret. EU-kontoret har bare nogle håbløst lange sagsbehandlingstider pt., hvilket selvfølgelig er nervepirrende for dem, der går og venter.
Først - mange tak for svaret :-) Det var momentært beroligende i hvert fald.

Ja, jeg er bekendt med at det er forbundet med en stribe fordele at holde fast i EU-ansøgningen. Og det er muligt, at US SKAL anerkende (hvilket jo lyder betryggende) vores ophold i Sverige som værende reelt, hvis vi faktisk har boet der. Hvilket jeg vil mene at vi har. Men udfra nedenstående, så er det let at få den opfattelse, at US åbenbart ikke ser helt ens på det forhold.

viewtopic.php?f=7&t=9812&p=59562#p59562

og også dette, af sammen bruger:
Sverige modellen eller vente på ændringer
af Misterfaurholt » 02.11.2011 18:41:01

Kære Alle.

Konen og jeg har nu boet i Sverige i ca. 5 måneder og min koone fik hendes opholdskort sidst i August. Vi har åbnet konti, købt bil, fået vores første barn og gemt de første 100 kvitteringer fra indkøb osv - så der burde ikke være et problem med at bevise et reelt ophold.

Vi har nu fået lyst til at flytte til Danmark, både fordi jeg arbejder der og fordi vi ikke har nogen tilnytning overhovedet.

Mit spørgsmål går på hvilke metode der vil stille os bedst, enten at bruge EU-reglerne eller vente lidt ekstra på at den nye regering lemper reglerne?

Venligst,

Martin
Jeg synes det fremstår (uden at kende sagen nærgående) som om, at man åbenbart let kan få et udmarvrende afslag. Misterfaurholt har tilsyneladende boet i sverige i omkring et år, købt bil der mv. og alligevel fået et afslag. Uha, jeg bliver sgu særdeles nervøs på egne vegne nu. Jeg/vi er lovet svarfrist pr i morgen. Men jeg føler mig desværre overbevist om at det bliver et nej - og da sikkert uden nogen reel begrundelse - ligesom nævnt her. Det er noget utaknemmeligt, hvis man ikke engang kan få en utømmende begrundelse efter voldsom dokumentation og 6 måneder på køl. Jeg ved de havde lukket linjen i onsdags og det helt sikkert grundet travlhed - sikkert qua egne opsatte svarfrister - men alligevel.

Jeg har mindes at have læst mig frem til at der er et gebyr på ca 3.000 kr for en eu-klage. Er der nogen der kender til sagsbehandlingstiderne for disse klager ?

Misterfaurholt

Indlæg af Misterfaurholt » 16.06.2012 16:17:58

Hej.

Kan se at jeg har været så heldig at blive quoted ovenfor :).

Lyder meget somom vi er i samme situation, men håber det dog ikke!

Har lige fået afslag i sidste uge, grunden er utrolig vag og baseret på at de ikke mener at jeg har haft et "faktisk og reelt" ophold i Sverige. På trods af at behandlingen tog 8(!!!) måneder, kan jeg ikke finde andet i deres svar end bekymring om at mine forældres adresse stod på min lønseddel (var ikke flyttet til sverige da jeg fik jobbet, og desuden udleveres den på arb. og sendes ikke), havde tegnet 3-abonnement som også virker i Malmø, havde ikke tegnet forsikringer, behandlerne mente ligeledes ikke at jeg kunne bevise stor økonomisk aktivitet i Sverige (hvilket jeg kan).

Jeg har nok også været lidt naiv, havde "kun" indlveret omkring 70 siders kvitteringer osv. med bevis for faktisk og reelt ophold i sverige(indkøb, leisure IKEA ting for SEK7000+ etc), udover bevis for fødsel i sverige, bilkøb og bilforsiking etc.

Skal gerne remse op hvad jeg har aflveret hvis det er, eller svare på andre spm.

Har naturligvis tænkt mig at klage over afgørelsen som jeg finder utrolig uretfærdig og grænsense til det ydmygende (godt min søn ikke fatter noget af virkeligheden endnu).

Lad være med at tage de "3 måneders service mål" for gode varer og ellers held og lykke!

Mvh.

Martin

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2012 09:05:24

Der er ikke noget gebyr for at klage over et EU-afslag, men sagsbehandlingstiden er desværre ofte lang. Og ja Udlændingestyrelsen har desværre de sidste 2-3 måneder truffet en stribe afgørelser, som jeg vil betegne som klare fejlafgørelser, der selvfølgelig er blevet påklaget af de uheldige. Men stadig synes jeg nu ikke, at man skal tage sorgerne på forskud og give op på forhånd. En ansøgning efter de danske regler har f.eks. nok også en ret lang tidshorisont pt. pga. de mange ansøgninger, der er indkommet, efter de nye regler trådte i kraft.

Som Misterfaurholdt skriver, er sådan noget som en dansk adresse på lønsedler og andre papirer noget, som Udlændingestyrelsen hæfter sig (for) meget ved, så man kommer nok et stykke ad vejen ved simpelthen at kigge sin dokumentation igennem og screene den for den slags "fejl".

Cuddlefish

Indlæg af Cuddlefish » 22.06.2012 12:46:59

Nå, så kom det frygtede afslag med posten i går.

Noget af begrundelsen, er bl.a. at jeg ikke har indsendt kvitteringer for husleje. Men det mener jeg ikke er korrekt, for det fremgår af den indsendte dokumentation, at der hver måned er udført netbankoverførsler af husleje til udlejer. Er det muligt at gøre indsigelse til US og få dem til umiddelbart at revurdere afgørelse og derved måske kunne undgå en langsommelig klage ved Justitsministeriet. Jeg har dog endnu ikke haft tid til at nærlæse brevet endnu, så om der er flere lignede ting i brevet ved jeg ikke.

Jeg vil dog meget gerne have hjælp til at vurdere hvorvidt det er basis for en klagesag. Er det i orden at jeg sender brevet til ÆUG på den mail jeg har set i andre tråde ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.06.2012 13:11:48

Ja scan brevet og send det til:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Du kan godt forsøge at få US til at genoptage sagen, men så tror jeg, at du skal kunne påpege en meget klar og entydig fejl i deres sagsbehandling. Og ellers er der ikke andet at gøre end at trække et nummer i klagekøen. Justitsministeriet oplyser selv, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er 7 måneder for en klage som denne.

Besvar