Tilstrækkelige midler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Maha

Tilstrækkelige midler

Indlæg af Maha » 23.05.2012 12:33:45

Jeg læste i ÆGU's folder, at man ifølge eu-reglerne ikke nødvendigvis behøver at arbejde for at få svensk opholdskort til sin ægtefælle, men at en tredje part kan stille økonomisk garanti og/eller man råder over et tilstrækkeligt stort beløb.

Gælder det også hvis min mand har et tilstrækkeligt stort beløb i sit hjemmeland ?
Min svigerfar har tilbudt at stille økonomisk garanti, men kan han det når han bor i Libyen ? Og hvordan stiller han økonomisk garanti ?

Jeg håber at der nogle som kan svare mig. det er så indviklet det hele, at man føler sig virkelig heldig og taknemmelig over at man kender ÆGU.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilstrækkelige midler

Indlæg af mh1 » 23.05.2012 12:48:49

I princippet skulle det være lige meget, hvem der stiller garanti/ sender en et månedligt beløb.

Hvis din svigerfar er villig til at overføre et tilstrækkeligt stort beløb til din svenske bankkonto, så er kontoudtoget jo bevis på at du har 'tilstrækkelige midler' i Sverige. Når det drejer sig om penge nok til et års ophold, så SKAL overførslen ske via bank.

Jeg ved ikke, om du evt. kan oprette en konto i dollars eller euro i Sverige (de er sikkert lettere at få fremskaffet i Libyen end svenske kroner), men ellers må din svigerfar jo bestille en overførsel i svenske kroner.
mh
Rådgiver for ÆUG

Maha

Indlæg af Maha » 23.05.2012 22:31:43

Tak for hjælpen mh. Nu er mit spørgsmål så, at hvordan konkret stiller min svigerfar garanti ? Jeg mener skal vi have nogle bestemte papire fra ham osv?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.05.2012 08:16:29

Jeg tror nok, det langt letteste vil være, hvis han kan overføre et større beløb til dig til din svenske bankkonto.

En garantistillelse i Libyen tror jeg ikke, at myndighederne i Sverige vil acceptere, for den vil jo alt andet lige være særdeles svær at inddrive i givet fald. Jeg ville i hvert fald ikke acceptere den. For at din svigerfar kan stille en garanti i Sverige, skal han jo oprette en bankkonto der, og det vil han kun kunne, hvis han har/har haft opholdstilladelse der.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar