Hej alle,
Vi var på US i dag og indlevere ansøgning om FS via EU-retten.
Vi har boet i sverige og søgt om uppeholdskort osv. til min kone der, men sagsbehandlingen har taget tid og vi er derfor flyttet tilbage til DK igen og altså ingen SVENSK opholdskort.
Jeg har været arbejdssøgende i Sverige i 3 måneder.
Manden som betjente os, sagde at, pga. min kone ikke havde uppeholdskort og derfor var på processuelt ophold i Sverige, muligvis ikke var i DK nu på et lovligt grundlag, men det var op til US's jurister at vurdere.
Er det nogen der kan svare mig på noget af dette?
Jeg har forstået at man kan søge tilbage til DK inden du får sensk uppeholdskort, bare du kan bevise dit reelle ophold i et andet EU-land?
Mvh
Opholdsgrundlag i DK
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Opholdsgrundlag i DK
Mænd og kvinder, som ekspederer sager i div. offentlige institutioner er slet og ret ekspedienter, og en del af dem ynder at puste sig op til mere end de er, og uopfordret give skræmmende oplysninger, der som oftest ingen som helst rod har i virkeligheden.
Din kone har IKKE været på processuelt ophold i Sverige, og det vil hun heller ikke være i DK, for det findes ikke efter EU-reglerne.
Så tag det roligt, indtil i får svar fra US. I er helt på lovens grund, såfremt I opfylder de få krav efter EU-retten.
Din kone har IKKE været på processuelt ophold i Sverige, og det vil hun heller ikke være i DK, for det findes ikke efter EU-reglerne.
Så tag det roligt, indtil i får svar fra US. I er helt på lovens grund, såfremt I opfylder de få krav efter EU-retten.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Panicbutton
Re: Opholdsgrundlag i DK
Hvor er det altså bare nedslående at læse, at de stadig kører med høj fane og fantasi-lovgivning i US.
Jeg tillader mig at citere direkte fra nyidanmark.dk:
Jeg tillader mig at citere direkte fra nyidanmark.dk:
Jeg læste i sin tid hele nyidanmark.dk og eu-direktiv 2004/38/EF fra ende til anden, jeg kan umiddelbart råde dig til at gøre det samme, hvis US bliver ved med at køre i samme spor.7. Familiemedlemmets forudgående lovlige ophold i et andet EU/EØS-land
Som en konsekvens af dommen Metock (sag C-127/08) behøver familiemedlemmet, herunder den udenlandske ægtefælle/registrerede partner/faste samlever ikke have haft et forudgående, lovligt ophold i det EU/EØS-land eller Schweiz, hvor den danske statsborger hidtil har udnyttet retten til ophold.
Der følger således af Metock-dommen, at:
"Europaparlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område er til hinder for en medlemsstats lovgivning, som opstiller et krav om, at en tredjelandsstatsborger, som er ægtefælle til en unionsborger, som opholder sig i en medlemsstat, hvor han ikke er statsborger, forudgående skal have opholdt sig lovligt i en anden medlemsstat inden vedkommendes ankomst til værtsmedlemsstaten for at kunne drage fordel af bestemmelserne i dette direktiv."
Det forudsættes dog, at den danske statsborger og familiemedlemmet/ansøgeren har haft et reelt samliv i det EU/EØS-land, hvor den danske statsborger har udnyttet sin ret til fri bevægelighed.
Det følger således af dommen Eind (sag C-291/05) præmis 35-36, at:
"En statsborger i en medlemsstat kan afstå fra at forlade den medlemsstat, hvori han er statsborger, for at udøve lønnet beskæftigelse på en anden medlemsstats område, hvis han ikke har sikkerhed for at kunne vende tilbage til sin oprindelsesmedlemsstat, uanset om han er erhvervsmæssig beskæftiget i denne sidstnævnte stat eller ej.
Denne demotiverende virkning ville ligeledes opstå for fællesskabsborgeren ved den blotte udsigt til ikke at kunne fortsætte det samliv med sine nære slægtninge, som han måtte have indledt ved ægteskab eller familiesammenføring i værtsmedlemsstaten."