Vi venter stadig på den svenske opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Danskeren

Vi venter stadig på den svenske opholdstilladelse

Indlæg af Danskeren » 08.05.2012 11:15:45

Hej

Vi har nu boet i Sverige i 6 måneder. For 5 måneder siden ansøgte vi om opholdstilladelse til min kone i Sverige efter EU-reglerne og i DK for 3 måneder siden.
Vi har fået en kvittering for den svenske ansøgning men har ellers ikke hørt noget.
Kan det virkelig passe at man skal vente så lang tid på opholdstilladelsen i SE og DK for den sags skyld.
Hvad sker der hvis min kone bliver syg imens vi venter? Hun kan jo ikke få personnummer før vi har opholdstilladelsen i stand.

fundiver199

Re: Vi venter stadig på den svenske opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 15.05.2012 10:51:18

Ja der er desvaerre meget lang ventetid i Sverige paa opholdskort efter EU-reglerne lige nu, og ogsaa mange problemer med sygeforsikring. Laes indlaegget "problemer med den fri bevaegelighed i Sverige" oeverst i det forum, som jeg har flyttet dit spoergsmaal til.

GitteK

Re: Vi venter stadig på den svenske opholdstilladelse

Indlæg af GitteK » 15.05.2012 10:59:17

Som der ser ud lige nu - kan man forvente at Migrationsverket beder om et EU sygesikringsbevis for den udenlandske statsborger (hvis den danske statsborger arbejder i DK) og man kan ligeså godt forkorte ventetiden en smule ved at fremskaffe og aflevere dette. Se andre indlæg om sygesikringsbevis.

Besvar