Jeg er 23, Dansk Statsborger, gift og bosat i Sverige med min mand som er Tyrkisk Statsborger, vi har boet i Sverige i godt 1,5 år, og fået 1 barn her, som også er Dansk Statsborger. Min mand har forresten et EU opholdskort på 5 år.
Pga. en del modgang har vi besluttet os for at vende tilbage til DK, derfor er jeg igang med at undersøge hvad der kræves af mig, og i det hele taget.
Jeg er studerende, p.t. på barsel, min mand har været fastansat men er desværre blevet ledig - vil det kunne påvirke vores tilbagevenden? Der er et arbejde til ham i DK, men jeg er stadig på barsel et godt stykke tid, vil US kræve dokumentation på at min mand har et arbejde der venter på ham?
Og vil US kræve dokumentation på at jeg kan forsørge min mand? (Hvilket er jo lidt svært når man er på SU).
Jeg har været inde på US hjemmeside, og så vidt jeg kan se skal jeg bruge ansøgning EU FA1, hvis jeg ikke tager fejl?
Får min mand et Dansk opholds hvis ansøgningen godkendes? Eller får han noget andet?
Og så er der noget med at man kan ansøge efter de nye regler, hvis man vil - men er de bedre og hvad går de ud på?
Og så mht. dokumentation på at vi reelt har opholdt os i Sverige - jeg har ingen kvitteringe fra 1,5 år siden, men jeg har leje kontrakten (Vi bor i den samme lejlighed som da vi kom til), ingen egentlige kvitteringer da jeg betaler via Netbank, er det et problem?
Min mands løndsedler, breve fra SFI (Svensk for Indvandre), anbefalinger fra min frivillig arbejde, nreve fra vores tilmelding til Forsikringskassan.
Hvad er ellers godt at have?
Hvor lang tid tager sagsbehandlingen? Og skal man aflevere ansøgningen personligt?
Er der nogle ting i kan anbefale, eller advarer os om, som i har været igennem?
Al hjælp værdsættes
Tusind tak for en rigtig god side!