Tak Henrik - det var sødt af dig. Jeg husker også de gode gamle dage

Jeg har tidligere været gift og der brugte vi også EU reglerne. Den gang tog det 20 minutter at få et opholdskort til min mand. Til gengæld tog det 6 måneder at få hunden med
- også tak til dig, Sarah og ja, hvis du arbejder i DK har du og din ægtefælle ret til et EU sygesikringsbevis (Det blå bevis) fra den kommune, hvor du arbejder.
Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til Borgerservice i min arbejdskommune)
Hans navn og fødselsdag (der laves herefter et identifikationsnr.)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret)
Min sidste lønseddel (dokumentation for at jeg arbejder i DK)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)
Hvis det er et problem at få udstedt kortet til ægtefællen - så henvist eventuelt til nedenstående:
"Hvad gælder for
familiemedlemmer, der bor i et andet EU-land, men er i familie med en person, der er socialt sikret i Danmark? (Uddrag fra "Nye EF-regler om koordinering af EU-landenes sociale sikringsordninger" fra den 1. maj 2010)
Sædvanligvis kan en
ægtefælle til en person, der arbejder i Danmark og dennes børn under 18 år anerkendes som medforsikrede familiemedlemmer. Nogle EU-lande medforsikrer også studerende op til en vis alder fx 25 eller 27 år. Hvis du skal studere i fx Tyskland i mere end 1 år, kan du sygesikres i Tyskland til udgift for Danmark, indtil du fylder 25 år, hvis en af dine forældre er sikret i Danmark.
Det nye er også, at du fremover skal have EU-sygesikringskortet fra Danmark. Med det kort har du ret til sygehjælp, der bliver nødvendig under ophold i andre EU-lande end dit bopælsland og Danmark. "
Nej, min mand som er fra Libyen har ikke dansk cpr.nr. Han er afvist i Sverige. Omkring sygesikringsbeviser, så er det jo en ret som din ægtefælle får igennem dig. Retten er din OG dine familiemedlemmers.