Migrationsverket accepterer EU sygesikringsbeviset

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

GitteK

Migrationsverket accepterer EU sygesikringsbeviset

Indlæg af GitteK » 18.04.2012 15:11:39

Vi indleverede ansøgning om opholdskort efter EU reglerne i midten af december 2011. I slutningen af februar 2012 fik vi brev, hvor migrationsverket anmodede om enten et EU sygesikringsbevis eller de famøse E og S blanketter. I starten af marts afleverede vi et EU sygesikringsbevis for min mand udstedt af den kommune, hvor jeg arbejder i DK.

I dag fik vi brev om, at min mand skal komme og fremvise sit pas for at de kan udstede hans opholdskort, hvilket jeg tolker som en accept af EU sygesikringsbeviset.

Vi har så ikke hans pas - men det er en anden historie. Min mand er afvist asyl ansøger og har i den forbindelse afleveret sit pas til Migrationsverket, som har videregivet det til politiet.

Jeg gætter på, at Tilstandsenheten vil påstå, at det er asylafdelingen, som skal bede politiet om at få passet sendt til Migrationsverket og at asylafdelingen ikke vil dette uden at se opholdskortet :D

Men hvad ... samtidig med at man besöger Migrationsverket - kan man handle i Willys :)

... og min mand har nu svensk cpr.nr, ID kort og forhåbentlig et opholdskort indenfor kort tid. Det er meget at glæde sig over.

Henrik S

Re: Migrationsverket accepterer EU sygesikringsbeviset

Indlæg af Henrik S » 18.04.2012 18:39:59

Hej Gitte

Du er sgu sej. Fornemt at du kan holde humøret oppe, trods alle bureakratiske genvordigheder.
Respekt. ;-)

Hilsen Henrik
(Som kom gennem møllen, før det hele mudrede til.)

KarinJ

Indlæg af KarinJ » 19.04.2012 10:42:48

Nogen der ved om man kan få udstedt det blå sygesikringsbevis når man er studerende i Dk og ikke arbejder der?

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 19.04.2012 16:05:23

Karinj

Det kan man ikke som kun studerende.
Der er et krav på mindst 9 timers arbejde om ugen.

Det fik jeg at vide, da jeg søgte om det særlige sundhedskort.

Det er i gennemsnit over er år, så hvis bare du kan dokumentere vha. lønsedler og årsopgørelse, så kan du få det, selv om du I perioder arbejder lidt mindre.

Venlig hilsen Henrik

sarah

Indlæg af sarah » 20.04.2012 16:50:10

Hej GitteK
Også ros til din indstilling fra mig!!
Vil det sige, at du bare gik på Borgerservice i din arbejdskommune og bad om et sygesikringsbevis til din mand? Hvad med dansk personnummer? Fik han bare det sammen med sygesikringskortet eller havde han eprsonnummer i forvejen? Var det i DK han blev afvist som asylansøger eller i Sverige?
Vi har søgt til min mand under de svenske regler i august 2011 - altså inden de nye regler om sygesikringskrav. Vi har endnu intet hørt andet end at han har opholdsret...vi venter fortsat på at høre noget ang. opholdstilladelse. Derfor har vi også fået afslag på personnummer (min mand kommer fra et land uden den slags sociale foranstaltninger).
Tænk hvis det kunne være SÅ let, at man bare uden videre kunne få sygesikring (og bevis) til sin svensk bosatte mand via sin danske arbejdskommune....bare sådan uden videre?? :)
Vh Sarah

GitteK

Indlæg af GitteK » 20.04.2012 18:43:31

Tak Henrik - det var sødt af dig. Jeg husker også de gode gamle dage :) Jeg har tidligere været gift og der brugte vi også EU reglerne. Den gang tog det 20 minutter at få et opholdskort til min mand. Til gengæld tog det 6 måneder at få hunden med :D

- også tak til dig, Sarah og ja, hvis du arbejder i DK har du og din ægtefælle ret til et EU sygesikringsbevis (Det blå bevis) fra den kommune, hvor du arbejder.

Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til Borgerservice i min arbejdskommune)

Hans navn og fødselsdag (der laves herefter et identifikationsnr.)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret)
Min sidste lønseddel (dokumentation for at jeg arbejder i DK)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)

Hvis det er et problem at få udstedt kortet til ægtefællen - så henvist eventuelt til nedenstående:

"Hvad gælder for familiemedlemmer, der bor i et andet EU-land, men er i familie med en person, der er socialt sikret i Danmark? (Uddrag fra "Nye EF-regler om koordinering af EU-landenes sociale sikringsordninger" fra den 1. maj 2010)

Sædvanligvis kan en ægtefælle til en person, der arbejder i Danmark og dennes børn under 18 år anerkendes som medforsikrede familiemedlemmer. Nogle EU-lande medforsikrer også studerende op til en vis alder fx 25 eller 27 år. Hvis du skal studere i fx Tyskland i mere end 1 år, kan du sygesikres i Tyskland til udgift for Danmark, indtil du fylder 25 år, hvis en af dine forældre er sikret i Danmark.

Det nye er også, at du fremover skal have EU-sygesikringskortet fra Danmark. Med det kort har du ret til sygehjælp, der bliver nødvendig under ophold i andre EU-lande end dit bopælsland og Danmark. "

Nej, min mand som er fra Libyen har ikke dansk cpr.nr. Han er afvist i Sverige. Omkring sygesikringsbeviser, så er det jo en ret som din ægtefælle får igennem dig. Retten er din OG dine familiemedlemmers.

buddy76

Indlæg af buddy76 » 21.04.2012 11:22:52

Hej GitteK

Godt gået. Det er opmuntrende at høre disse "solstråle-historier" engang imellem til trods af de omstændigheder eller situationer vi alle er i ...

:D

sarah

Indlæg af sarah » 22.04.2012 17:12:29

Fantastisk! Jeg prøver straks i morgen :D tak for hjælpen Gitte - og for dit hurtige svar!! Vh Sarah, som øjner lys for enden af en efterhånden lidt lang tunnel :wink:

GitteK

Indlæg af GitteK » 22.04.2012 18:24:17

Tak Buddy og Sarah :D Det er dejligt når mennesker har overskud til at rose andre og glæde sig på andres vegne.

Min mand er har ikke noget pas (det er hos politiet), han er udvist, han er blevet hentet af politiet en lördag morgen og fængslet og efterfölgende sat i Migrationsverkets forvaring.

På trods af dette er det lykkes os at blive gift, han har fået svensk cpr.nr og svensk ID kort samt dansk EU sygesikringsbevis og han får forhåbentlig inden længe sit opholdskort. Det lykkes som regel altid til sidst. Man må tålmodigt löse en udfordring ad gangen og huske at leve imens.

Nan

Indlæg af Nan » 24.04.2012 13:06:43

Hej Gitte k,
Dejligt med sådan en optimisme - sandheden er jo egentlig også at negativitet ikke hjælper (selvom det kan være yderst svært til tider!) jeg vil forsøge at få blå sygesikring til min mand også, og tager i den forbindelse hjem til min gamle kommune et smut.. Vi bleg gift i dk, i den samme kommune - skal jeg så stadig have et 'familie bevis' eller er ægteskab attest nok? Vi har også et barn sammen, tager hjem i weekenden og gider ikke stå nede på kommunen og have glemt et eller andet i Sverige.. Håber du kan hjælpe:)
Venligst Nanett

sarah

Indlæg af sarah » 24.04.2012 19:38:36

Hej GitteK
Ja af og til skal man grueligt meget igennem, før det lykkes. Imellemtiden må vi jo bare holde humøret oppe så godt vi kan.
Jeg var hos Borgerservice i går for at få et blåt sygesikringskort til min mand, men da han ikke er dansk statsborger - og derfor ikke har CPR-nummer - kunne de ikke hjælpe. Jeg skulle i stedet ringe til sygesikringen. Det gjorde jeg så idag, og nu er der et kort på vej - uden brug for lønseddel - måske var det nok, at jeg selv allerede har særligt sundhedskort og blåt sygesikringskort og derfor allerede opfylder kravet om at arbejde i DK.
Nu må vi så se, hvad de forskellige svenske myndigheder siger til kortet. Jeg kan forstå (i en anden streng) at mange er belvet bedt om at indlevere blanket E 106/blanket S1. Dette er nyt for os...mon det er fordi jeg arbejder i DK? Skatteverket har blot bedt om at se opholdskort eller heldækkende sygeforsikring fra et andet land. Det har vi så nu (når posten når frem), så kryds fingre for os :wink:
Jeg krydser til gengæld fingre for et snarligt opholdskort til din mand, og ønsker tillykke med alt der der er lykkedes :wink: - trods politi og forvaring :roll:
Mvh Sarah

GitteK

Indlæg af GitteK » 25.04.2012 09:38:44

Tag Familiebeviset med, så er du sikker eller gør som Sarah og ring til Sygesikringen.

GitteK

Indlæg af GitteK » 25.04.2012 09:42:02

Tak Sarah og i lige måde.

Jeg tror, at Migrationsverket accepterer EU sygesikringskortet og ikke stiller krav om yderligere i forhold til sygeforsikring.

Jeg ved ikke, hvordan status er lige nu i forhold til Skatteverket (svensk cpr.nr) - men inden ville de ikke accepterer EU sygesikringsbeviset - men ville have en S eller E blanket, hvilket er umuligt at fremskaffe. Det kunne være interessant at høre, hvis nogen har ansøgt om svensk cpr.nr til den udenlandske ægtefælle indenfor de sidste uger.

PS. Hvis Skatteverket har bedt om at se opholdskortet er der måske sket en positiv udvikling, da de tidligere ikke ville udstede svenske cpr.nr på trods af fremvisning af opholdskort.

sarah

Indlæg af sarah » 07.05.2012 22:48:13

Hej Gitte
Så kom det blå kort med posten - og så var efternavnet stavet forkert. Jeg ringede til sygesikringen for at tjekke hvor graverende dét var... Navnet stod forkert noteret i deres system, så de ville lige have kortet tilbage og se et bevis på at manden nu også hedder det jeg siger han hedder - Jeg selv står korrekt noteret...hmmm det er ikke nok at vi er gift for at hedde det samme i deres system, så nu har de fået kopi af familiebevis, og så venter vi på det nye kort :?
Ja måske er der sket ændringer på Skatteverket, men jeg skal ikke kunne sige, hvad de har ment, da de sagde "heldækkende sygeforsikring fra andet land eller svar fra migrationsverket"...vi må vente og se :wink:
kommer tid kommer råd!!

Twetty87

Indlæg af Twetty87 » 08.05.2012 21:48:20

Hej Gitte....

Skal det være i arb kommunen???
Jeg arbejder i Kbh - men vores hovedkontor ligger oppe ved Helsingør...
Så skal jeg vel ikke ta helt til helsingør for at få et eu-sygebevis????
Mon ikke de kan klare den på borgerservice i kbh???? - eller???

Besvar