Hjemvendt fra udstationering

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JakobGT

Hjemvendt fra udstationering

Indlæg af JakobGT » 28.03.2012 20:08:44

Hej alle,

Først og fremmest en stor tak til alle i dette forum, jeg har brugt mange timer her på at finde nogle i min situation, men det er desværre ikke lykkedes, så derfor dette indlæg.

Ganske kort, så har jeg været udstationeret for dansk privat virksomhed i Senegal de seneste 8 mdr. Der fandt jeg min forlovede, ved godt det ikke har nogen reel juridisk betydning men forlovet blev vi.
Hjælp til visum foregik i dette forum bare ved at læse i dette forum, faktisk gik det faktisk hurtigt, 14 dage, med visum da først ansøgning blev sendt afsted. Eneste problem var vi skulle forbi ambasaden i Bamako, Mali eller Konsulatet i Gambia pga konsulatet i Dakar ikke var "stort" nok til visumhåndtering.

Nu er jeg så kommet hjem til Danmark igen, og med mig har jeg min forlovede på et ganske almindeligt turist visum, spørgsmålet er så, kan vi/jeg søge om ophold til hende efter EUreglerne, når vi er blevet gift i Danmark eller skal vi en tur omkring tyskland/sverige først?

Med venlig hilsen
Jakob

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjemvendt fra udstationering

Indlæg af mh1 » 28.03.2012 20:14:49

Du kan ikke bruge EU-reglerne til noget i DK, hvis ikke du har været bosat i et andet EU-land umiddelbart før du flytter til DK. Læs her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... 202012.pdf
mh
Rådgiver for ÆUG

MSH

Re: Hjemvendt fra udstationering

Indlæg af MSH » 28.03.2012 20:21:48

Hej Jakob, velkommen hjem, nagadef? ;)

Sådan som jeg umiddelbart læser dit indlæg, så har din udstationering kun fundet sted UDENFOR EU, og i det tilfælde er du desværre lige så ringe stillet som alle os almindelige danskere, som er gift med en afrikaner.

Dvs. at du og din (forhåbentligt snarlige) hustru er nødt til at flytte sammen til et andet EU-land i en periode, allerbedst som arbejdstager for dit vedkommende, da I så er væsentligt bedre stillet ved jeres tilbagevenden til DK, og helst i en 4-6 mdrs. periode, da der i så fald vil være mindst mulig tvivl om din reelle udnyttelse at din fri bevægelighed i det andet EU-land.

Du kan læse alt om det i vejledningen øverst på siden kaldet 'Flytte til Sverige/EU-land'.

Held og lykke,

MSH.

Besvar