Hej.
Håber nogen har erfaring eller viden.
Min mand og jeg har tænkt at søge tilbage til danmark.Vi bor stadig i sverige i nu. Min mand er pt. igang med sprogskolen som går rigtig godt, derefter vil han gerne videre på universitettet i sverige.
Men mit spørgsmål er hvis man flytter til danmark og får opholdskort. Har man så lov til at læse videre på universitettet i sverige selvom man har opholdskort i Dk??
På forhånd tak
Universitet
-
fundiver199
Re: Universitet
Jeg tror ikke, at man har nogen generel ret til det, men det kan da godt være, at det kan lade sig gøre at få lov at fortsætte, hvis man allerede er i gang. Men som hovedregel kan det som oftest ikke lade sig gøre for en person med 3. lands statsborgerskab at være grænsegænger mellem Danmark og Sverige. Så helt generelt må man indstille sig på, at man skal bo i det land, hvor 3. lands borgeren har sin aktivitet, og så må det være den danske statsborger, der om nødvendigt grænsependler.
Men ellers findes der jo også universiteter i Danmark, så det er vel ikke strengt påkrævet, at din mand absolut skal læse i Sverige. Og hvis han skal læse i Sverige, og du skal arbejde i Danmark, så skal en af jer jo under alle omstændigheder grænsependle, og så kan det vel være hip som hap, om I bor i Danmark eller Sverige. Og i den situation bør I så selvfølgelig vælge at bo i Sverige, så der ikke er nogen tvivl om, hvorvidt din mand kan få lov at fortsætte sit studie. Desuden er leveomkostningerne jo også lavere i Sverige, så det er umiddelbart ret gakket at bo i Danmark og pendle til Sverige for at studere.
Og din mand vil heller ikke umiddelbart kunne få dansk SU til et sådant arrangement. Så alene af den grund bør I nok vælge at indrette jer sådan, at I begge to henholdsvis læser og arbejder i det land, hvor I bor, uanset om det så er Danmark eller Sverige.
Men ellers findes der jo også universiteter i Danmark, så det er vel ikke strengt påkrævet, at din mand absolut skal læse i Sverige. Og hvis han skal læse i Sverige, og du skal arbejde i Danmark, så skal en af jer jo under alle omstændigheder grænsependle, og så kan det vel være hip som hap, om I bor i Danmark eller Sverige. Og i den situation bør I så selvfølgelig vælge at bo i Sverige, så der ikke er nogen tvivl om, hvorvidt din mand kan få lov at fortsætte sit studie. Desuden er leveomkostningerne jo også lavere i Sverige, så det er umiddelbart ret gakket at bo i Danmark og pendle til Sverige for at studere.
Og din mand vil heller ikke umiddelbart kunne få dansk SU til et sådant arrangement. Så alene af den grund bør I nok vælge at indrette jer sådan, at I begge to henholdsvis læser og arbejder i det land, hvor I bor, uanset om det så er Danmark eller Sverige.