At flytte tilbage fra Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pandaball

At flytte tilbage fra Sverige

Indlæg af Pandaball » 20.02.2012 23:21:49

Kære ÆUG-medlemmere

Jeg har for ca. 2 måned siden indleveret min ansøgning EU/ FA1. Jeg har fået brev fra US at 9. Jan 2012 har de modtaget min ansøgning og at deres servicemål er inden for 3 måneder. Nu har jeg læst en del her i forummet, at folk der har søgt efter de danske nationale regler, at US har overskrevet servicemålet. Men sker dette også tit med hensyn til FS efter EU-regler?

Vi bor stadig i SE, for hvis nu ansøgningen bliver afvist, så kan vi søge igen uden at min kone bliver sendt ud af EU.
Men af nogen personlige årsager, så ønsker vi gerne at flytte hjem til Danmark igen inden for kort tid og desværre på samme adresse som jeg er flyttet fra, da det er mit eget hus. Så mit spørgsmål er, hvis ansøgningen nu skulle blive afvist, kan vi flytte tilbage til SE, lad os sige samme dag, som vi modtog afslaget, så hun ikke skal rejse tilbage til Asien? Og eller kan vi sende en klage ind med det samme, så min kone måske kunne blive i DK under klagebehandlingen?

Vi står nemlig i den situation, at vi mener, at vi godt kan FS ud fra de nye FS regler som ikrafttræder den 15. maj 2012. Jeg vil bare ikke ønske at min kone og vores datter skal rejse væk fra mig i den periode indtil 15. maj eller 1.juni, hvornår end de nye regler træder i kraft.

På forhånd tak.

Synes at dette Forum er et fantastisk sted og ønsker alle medlemmere lykke til jer og jeres familie!

fundiver199

Re: At flytte tilbage fra Sverige

Indlæg af fundiver199 » 21.02.2012 07:38:10

Danmark kan naturligvis ikke fratage dig retten til at bo i andre EU-lande med dig kone. Danmark kan kun vurdere, at I ikke opfylder betingelserne for, at din kone har en EU-opholdsret i Danmark, og at hun derfor ikke må opholde sig her uden gyldigt visum eller dansk opholdstilladelse. Så ja naturligvis kan I altid flytte til Sverige eller måske Grækenland eller Portugal, hvis I foretrækker et varmere klima.

Hvis din kone har svensk EU-opholdsret dokumenteret ved et svensk opholdskort, må hun være lovligt i Danmark i op til 90 dage. Når de 90 dage er gået, har hun ikke længere opholdsret, med mindre hun også har en dansk EU-opholdsret, hvilket jo er det, som US skal tage stilling til.

Så hvis resultatet af den vurdering er et "nej", og hvis der er gået mere end 90 dage siden jeres indrejse i Danmark, så har din kone ikke det, der teknisk set hedder "lovligt ophold", og som er en forudsætning for, at man kan få lov at aflevere en ansøgning om opholdstilladelse i Danmark.

Hvis hun forsøger at gøre det alligevel, så vil ansøgningen blive afvist, hun vil få at vide, at hun snarest skal forlade Danmark, og at hun kan få en ansøgning behandlet, hvis hun afleverer den på den danske ambassade i sit hjemland.

I dag er der mindre end 90 dage til 15. maj 2012. Så hvis I flytter til Danmark i morgen, vil det altså være muligt at aflevere en ansøgning om FS efter danske regler efter 15. maj 2012 og dermed slippe for ansøgningsgebyret. Men umiddelbart er dette jo noget formålsløst, hvis din kone allerede har opholdsret efter EU-reglerne.

Pandaball

Indlæg af Pandaball » 21.02.2012 13:10:53

Hej Fundiver

Ved du om min kone, som er opholdkort i SE, kan få det gule sundhedskort, når vi flytter tilbage til DK og opholder sig lovligt i op til de 90 dage?

Og Hvis nu vi får afslag ved EU-regler og vi søger efter danske regler efter 15. maj 2012 inden de 90 dage er gået for at undgå ansøgningsgebyret, må min kone være i Danmark under ansøgningens behandlingstid, altså hedder det processuelt ophold?

På forhånd tak.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.02.2012 13:23:53

Din kone kan ikke folkeregistreres eller få det gule sundhedskort uden først at have fået sit opholdskort fra Danmark. Men hvis hun undlader at melde adresseændring i Sverige, vil hun jo stadig være folkeregistreret i Sverige og omfattet af den offentlige svenske sygesikring, også ved ophold i Danmark. Og man skal ikke melde flytning i Sverige, medmindre man har tænkt sig at tage varigt ophold i et andet land i mere end 180 dage, så om ikke andet, har I jo lidt tid at løbe på.

Og ja, når bare ansøgningen efter nationale regler er indleveret, mens man har lovligt ophold i Danmark, så får man i reglen også processuelt ophold.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.02.2012 15:00:32

Omkring processuelt ophold skal man være opmærksom på følgende:

1) En ansøgning kan blive afvist, og dermed ikke give processuelt ophold, hvis den er mangelfuld, eller hvis ansøgeren ikke har lovligt ophold i Danmark, når den bliver indgivet. Hvis en ansøgningen afvises, har man ingen klageret men kun en ret til at få at vide, hvordan man kan aflevere en ansøgning, der kan behandles.

2) En ansøgning kan ikke give processuelt ophold, hvis det må antages, at formålet med at søge primært er at opnå det processuelle ophold. Det kunne f.eks. være, hvis et par har fået afslag pga. boligkravet og ansøger så rejser hjem og vender tilbage på et visum 3 måneder senere og søger igen. Hvis parret har den samme bolig, vil man nok sige, at formålet med ansøgningen kun er at forlænge visumopholdet med et processuelt ophold, og så vil det ikke blive givet. I stedet vil ansøgeren få fastsat en udrejsefrist og få 5 års visumkarantæne.

Pandaball

Indlæg af Pandaball » 21.02.2012 23:57:29

Har lige et par spørgsmål mere.

1. Kan min situation ikke betragtes som en processuelt ophold, hvis vi flyttede til Danmark i dag, da vi har indleveret ansøgningsskemaet EU /FA1 for halvandet måned siden? Kan min kone så ikke folkebogføres under et processuelt ophold?

Har ÆUG nogen erfaringer med, om US overskrider deres servicemål ved EU /FA1

2. Hvordan registreres de op til 90 dages lovlig ophold i Danmark, hvis man ikke folkeregistrerer sig i Danmark? Vil det f.eks. være et hotel ophold, hvor hotellet registrere ens indrejse? Og hvad nu hvis man bor hos en familiemedlem?
Nu har vi lige været på rejse i Kina på familiebesøg i 25 dage. Lad os nu antage at vi lige var rejst hjem fra Kina og nu bor på et hotelophold i Danmark, så har min kone reelt set vel kun 90 dage minus 25 dage = 65 dages lovlig ophold i DK. Er dette korrekt?

Ved godt at hvis ja til spørgsmål 1, så er spørgsmål 2 irrelevant.

Grunden til at jeg stiller disse spørgsmål er at der er så meget økonomisk forbundet ved at vi bor i Sverige frem for vi bor i DK. Nu synes vi at vi har boet i Sverige siden 1.9.2011 minus en rejse på 25 dage burde være nok til at vi rimelig sikker på at vi kan bevise vores reelt og faktisk ophold i SE.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2012 08:12:26

1) Nej, nej og nej.

2) Med hensyn til, hvordan man registrerer, hvornår folk er rejst ind i Danmark, så anvender man normalt stemplerne i deres pas. Hvis de er indrejst fra et andet schengenland, anvender man primært de oplysninger, de selv har givet i deres ansøgning om FS. Supplerende kunne man i lige netop jeres ret specielle og i grunden noget irrelevante situation vel desuden antage, at din kone må være indrejst samtidig med dig. Altså den dag, hvor du tilmeldte dig det danske folkeregistre.

Hele problemstillingen har jo kun ren teoretisk interesse for jer, da din kone jo har opholdsret efter EU-reglerne og derfor slet ikke skal søge efter de danske regler. Men andre læser jo også med i forum, så derfor er forklaringen på, hvornår man har processuelt ophold, nødt til at være fyldestgørende, også selvom det er forholdsvis uinteressant og ligegyldigt for jer.

Zoozapper

Indlæg af Zoozapper » 24.02.2012 10:28:42

Der er simpelthen så mange regler at forholde sig til. Jeg håber at i finder ud af det. Og del endelig jeres erfaringer da der er mange andre der sidder med samme problem som jer.

Besvar