Tilstrækkelige midler i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

JJVCukraine
Indlæg: 13
Tilmeldt: 10.10.2021 10:35:22

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af JJVCukraine » 17.12.2021 14:41:27

hej igen
OMG vi afleverede den i Helsingborg... og havde indtryk af at ALLE hindersprøvninger gik et centralt sted hen !!

Vi har lejet lejlighed med permanent opholdsadresse i Falkenberg ... 110 km nord for Helsingborg

Kender du til hvad man gør HVIS man ikke "får lov" til at gifte sig ? Hvad gør man så ?? ankemuligheder ?

vh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af mh1 » 17.12.2021 15:49:15

Tag nogle dybe indåndinger. Nej, anmodning om hindersprövning går til det lokale 'skatteverk'.

Sagsbehandlingstider kan du evt. spørge om ved at skrive til: kontaktcenter@helsingborg.se

Eller du kan ringe til Helsingborg kontaktcenter på telefon 042-10 50 00,
mandag till onsdag klockan 08:00-17:00
torsdag klockan 08:00-18:00
fredag klockan 08:00-17:00

Hvorfor tror du, I vil få afslag? Så mange og omstændelige er kravene jo heller ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af skaanebo » 17.12.2021 17:28:53

Ligesom i Danmark vil der altid følge en klagevejledning med sammen med afgørelsen, hvis I får afslag i Sverige. Men der er jo ingen grund til at tage sorgerne på forskud, vel?

JJVCukraine
Indlæg: 13
Tilmeldt: 10.10.2021 10:35:22

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af JJVCukraine » 19.12.2021 10:03:24

:) ja jeg ved godt at jeg skal tage nogle dyyyyyyybe indåndinger ..... men som DU ved af erfaringer .... så er det SVÆRT at vente
MEN DU har hjulpet med dine svar
så endnu engang MANGE MANGE TAK for Din/jeres rådgivninger / svar
VH

JJVCukraine
Indlæg: 13
Tilmeldt: 10.10.2021 10:35:22

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af JJVCukraine » 05.01.2022 17:59:51

hej igen
Sidder nu i Sverige og er blevet "kostet" rundt med af skatteverket til andre kontorer endda nogle der er flyttet for ½ år siden !! mega irriterende men min forhåbentlig kommende mand har idag udfyldt skema og vedlagt forskellige dokumenter ang. mig som "pensionist med tilstrækkelige midler"
MEN samtidig har jeg fået en besked som jeg vil spørge om det har hold i virkeligheden:
AT Når man benytter sig af EU-reglerne om fri bevægelighed, herunder til at opnå familiesammmenføring, borfalder 24år reglen, intergrationskravene, bankgarantien, gebyrerne, det bagudrettede og fremadrettede selvforsørgelseskrav og boligkravet om størrelse og indretning helt !! Det gælder både, når man flytter til gæstelandet og når man flytter hjem igen.
DET ville jo godt nok være en del lettere så at søge om ægteskabet tilbage i dk, istedet for her hvor jeg endnu ikke efter 3 dage hos diverse skatteverk IKKE HAR KUNNET / FÅET LOV til at registrere min permanante adresse her og derfor heller ikke har turdet ringe op til skat i danmark at jeg er flyttet til Sverige
Måske har du et godt råd til mig hvad jeg kan gøre for at fremme min sag ?
venligst

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af skaanebo » 05.01.2022 21:00:31

I kan blive gift hvor i verden, I har lyst,når bare I opfylder betingelserne for at indgå ægteskab det pågældende sted.

Så hvis din forlovede har lovligt ophold, kan I jo også bare gifte jer i Danmark.

JJVCukraine
Indlæg: 13
Tilmeldt: 10.10.2021 10:35:22

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af JJVCukraine » 07.01.2022 06:44:41

Opgaven er bare at han er under 24 år hvis vi skulle gifte os i Danmark .... (derfor har jeg flyttet min permanente adresse til Sverige)
Men nu er der gået 11 ½ uge og de bliver ved med at sige at der nu sidder en overordnet der skal se på vores sag !

Han har tirsdag indleveret ansøgning om opholdskort i Sverige og hans visumfrihed på 3 mdr tæller så ikke før han får svar .. er det rigtigt ? jeg synes jo hele tiden at spørgsmålet er om hønen kom før ægget eller omvendt ??? ;-)

Hvis vi går afslag på at blive gift i Sverige..... kan vi så ansøge i Danmark.... altså med et nej fra Sverige for så er han ved at være nææææsten 23 og jeg mener der er noget med han kan ansøge om at gifte sig 1 år før han fylder 24år?
vh

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af skaanebo » 07.01.2022 07:39:34

Man skal kun være 18 år for at blive gift i Danmark. Dernæst tager I så ind på Skatteverket og Migrationsverket i Sverige med jeres friske vielsesattest. Det lyder som om, du blander lovgivning om indgåelse af ægteskab sammen med lovgivning om opholdstilladelse. Det er to vidt forskellige ting!

Men det forudsætter lovligt ophold at blive gift i DK. Hvis han ikke har det, men kun lovligt ophold i Sverige, er det i sagens natur ikke en gangbar vej.

På hvilket grundlag har han kunnet søge opholdskort i Sverige, uden at I er gift? Pas på, I ikke begår fejl nu.

Nej, visumfrihed - hvis der ikke kræves visum - tæller fra første indrejsedag i Schengenområdet.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af mh1 » 08.01.2022 12:55:29

Det lyder, som om I handler lidt i panik, og det er aldrig godt.

Hvis din forlovede er visumfri i Schengen i 90 dage, ville I snildt kunne blive gift i DK, hvis I begge har de nødvendige papirer klar. Som Skaanebo skriver, blander du to forskellige love sammen. ALLE, der
1) har lovligt ophold i DK enten som dansk statsborger, med opholdstilladelse, på visum eller som visumfri, og
2) er fyldt 18 år,
3 er ved deres fornufts fulde brug,
4) og kan dokumentere ikke at være gift til anden side,
kan blive viet i DK.

Det man ikke nødvendigvis kan, til trods for at være lovligt gift, er at få familiesammenføring, hvis man er under 24 år gammel.
mh
Rådgiver for ÆUG

JJVCukraine
Indlæg: 13
Tilmeldt: 10.10.2021 10:35:22

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af JJVCukraine » 08.01.2022 14:26:01

okkkkk nu tager jeg lige en dyb indånding !!!!
vor situation er pt.....
Han har søgt opholdskort i Sverige på Migrationsverket i Gøteborg
Jeg har indsendt papirer for at få registeret fast bopæl i Sverige, da vi "har fået at vide/læst" at for at blive gift i sverige skal man bo i landet!
Vi har for næsten 3 måneder siden indsendt "hindersprovning-attest" til Skatteverket for at få tilladelse til at blive gift!
Du siger:
1.At da min kæreste har lovlig adgang til Danmark (via visumfri fra Ukraine) - han er 22½ og har papir med fra Ukraine som fortæller at han er ugift ........ så kan vi blive gift i Danmark !! henvendelse på kommunens rådhus ?
2. Lovligt ophold i Danmark...... det har han vel når han har boet og nu bor hos mig på min danske adresse ---- i de 3 måneder visumfriheden gælder

Så vi kunne tage til Danmark for at blive gift og stadigvæk bo i Sverige .... for det er her vi har fået at vide at han indenfor max 6 måneder vil få svar på om han kan få opholdskort indenfor EU .... hvilket vi gjorde på denne måde, da vi fik at vide at det ville tage "umenneskelig tid" i Danmark .... og det er nok der hvor JEG har kvajet mig ... og troet at det hang sammen med at det skulle hænge sammen med at være gift!!

Jeg vil undersøge min kommune om giftemål etc. for så er det jo kun at køre til min kommune og blive gift og så gøre som du skriver at gå til skatteverket og aflevere vielsesattesten !!!

Undskyld at jeg sådan spørger og spørger .... for nu er det da godt nok forvirrende....

Har du mere basal viden om at blive gift i Danmark .... kan man bare bestille tid og komme ?? For her i Sverige er der jo denne hindersprovning som vi har ventet og ventet på ... og den kan vi så åbenbart bare ignorere HVIS det er så let at gifte sig i Danmark
venlig hilsen

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af skaanebo » 08.01.2022 15:15:59

Citat fra Borger.dk:

“ Inden I kan blive viet i Danmark, skal I have en prøvelsesattest. En prøvelsesattest er dokumentation for, at I opfylder betingelserne i ægteskabsloven.

I skal enten søge om en prøvelsesattest i Familieretshuset eller hos kommunen. Hvor I skal søge afhænger af begge jeres nationaliteter eller jeres opholdsgrundlag i Danmark.

Familieretshuset behandler sagen, når en af jer:

ikke er dansk eller nordisk statsborger
ikke har tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark
ikke har ret til tidsubegrænset ophold i Danmark efter EU-reglerne.
Familieretshuset side om ægteskab for internationale par (nyt vindue)
Kommunen behandler sagen, når begge parter:

er danske eller nordiske statsborgere
har tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark
har ret til tidsubegrænset ophold i Danmark efter EU-reglerne.”


I skal altså også have en prøvelsesattest i DK.

Og så lyder det desværre som om, I selv skaber komplikationer i sagen ved at indgive en ansøgning om opholdskort i Sverige uden at opfylde betingelserne, når I jo ikke er gift eller kan dokumentere mindst 18 måneders samliv. Det kan kun føre til et resultat: Afslag! Hastværk er lastværk og at springe over, hvor gærdet er lavest, vil kun føre jer tilbage til start, og så må I begynde helt forfra igen.

Besvar