Tilstrækkelige midler i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

julia33
Indlæg: 59
Tilmeldt: 26.11.2012 18:02:47

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af julia33 » 03.03.2013 12:00:28

Tusen takk til skaanebo, fundiver199, mh. Kan jeg spørre om det er forskjellige regler for å få oppholdskort etter EU-regler i forskjellige EU- land? Ser at Finland tillater oppholdskort for mange andre familiemedlemmer, ikke bare ektefeller, samboer, barn og foreldre.
Mvh
Julia

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af skaanebo » 03.03.2013 13:13:00

Hvordan man opfatter og definerer begrebet familiemedlemmer, kan faktisk godt være forskelligt fra land til land. Hvor har du læst noget om, at Finland skulle have en mere lempelig definition?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af mh1 » 03.03.2013 14:21:28

Måske her:
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... endocument
"En unionsmedborgares familjemedlem som själv inte är unionsmedborgare kan ansöka om ett uppehållskort för unionsmedborgares familjemedlem. Uppehållskort ska ansökas inom tre månader efter inresa i landet.

Som en unionsmedborgares familjemedlem räknas maka/make; avkomma i rakt nedstigande led som är under 21 år eller beroende av föräldrarna för sin försörjning samt makans/makens motsvarande avkomma; släktingar i rakt uppstigande led som är beroende av unionsmedborgaren för sin försörjning samt makans/makens motsvarande släktingar. Med makar jämställs personer, oavsett kön, som fortlöpande lever i gemensamt hushåll under äktenskapsliknande förhållanden, om de har bott tillsammans minst två år eller om de gemensamt har vårdnaden om ett barn.

Även andra anhöriga jämställs med familjemedlemmar till EU-medborgare, oavsett nationalitet, om personens försörjning i utreselandet är beroende av den EU-medborgare som har primär uppehållsrätt eller de har bott tillsammans med denne i ett gemensamt hushåll, eller om allvarliga hälsoskäl absolut förutsätter att EU-medborgaren personligen sköter den anhörige i fråga."

Man kan altså evt. få opholdskort, hvis man er afhængig af EU-borgeren, og har boet i samme husstand med denne, eller pga. alvorlig sygdom vil være afhængig af EU-borgerens personlige pleje. Det kan fx være svigerforældre eller anden svigerfamilie.
mh
Rådgiver for ÆUG

julia33
Indlæg: 59
Tilmeldt: 26.11.2012 18:02:47

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af julia33 » 03.03.2013 14:26:26

Hei skaanebo, www.poliisi.fi

EU-medlemsländer


Förutom Finland är följande länder medlemmar i Europeiska unionen (EU): Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.
På medborgare av Island, Liechtenstein, Norge och Schweiz tillämpas dessutom motsvarande bestämmelser om fri rörlighet som för unionsmedborgare. Medborgare av dessa länder likställs alltså med EU-medborgare.

En unionsmedborgare får vistas i Finland i högst tre månader utan att registrera sin uppehållsrätt om han eller hon har ett giltigt identitetskort eller pass och inte anses äventyra allmän ordning eller allmän säkerhet.

Om en unionsmedborgare ska vistas längre än tre månader i Finland måste han eller hon registrera sin uppehållsrätt hos hemortens polisinrättning inom tre månader efter inresedagen.

En unionsmedborgares familjemedlem som själv inte är unionsmedborgare kan ansöka om ett uppehållskort för unionsmedborgares familjemedlem. Uppehållskort ska ansökas inom tre månader efter inresa i landet.

Som en unionsmedborgares familjemedlem räknas maka/make; avkomma i rakt nedstigande led som är under 21 år eller beroende av föräldrarna för sin försörjning samt makans/makens motsvarande avkomma; släktingar i rakt uppstigande led som är beroende av unionsmedborgaren för sin försörjning samt makans/makens motsvarande släktingar. Med makar jämställs personer, oavsett kön, som fortlöpande lever i gemensamt hushåll under äktenskapsliknande förhållanden, om de har bott tillsammans minst två år eller om de gemensamt har vårdnaden om ett barn.

Även andra anhöriga jämställs med familjemedlemmar till EU-medborgare, oavsett nationalitet, om personens försörjning i utreselandet är beroende av den EU-medborgare som har primär uppehållsrätt eller de har bott tillsammans med denne i ett gemensamt hushåll, eller om allvarliga hälsoskäl absolut förutsätter att EU-medborgaren personligen sköter den anhörige i fråga.

Nordiska medborgare behöver varken visum eller uppehållstillstånd för att vistas eller arbeta i Finland. En nordisk medborgare behöver inte pass eller någon annan identitetshandling. Han eller hon måste vid behov dock kunna bestyrka sin identitet och sitt nordiska medborgarskap. Ett körkort fungerar inte som identitetsbevis eller som bevis på innehavarens nationalitet. Om en nordisk medborgare vistas längre än sex månader i Finland måste han eller hon registrera sig. Registreringen görs på magistraten.


Länken nedan leder till nyttig information om EU-medborgarnas rättigheter.

http://ec.europa.eu/justice/opinion/you ... ur-future/.





Tillbaka | Utskrift

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af skaanebo » 03.03.2013 14:52:29

Ja, i EU-retslig forstand er familiemedlemmer et vidt begreb, men man skal altså påvise en økonomisk afhængighed eller lignende. På det punkt er det helt ens for alle EU-lande, men praksisfortolkning kan desværre være forskellig.

julia33
Indlæg: 59
Tilmeldt: 26.11.2012 18:02:47

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af julia33 » 03.03.2013 15:19:39

Takk skaanebo, har jeg misforstått at her i loven står det at en familiemedlem skal være forsørget av eu-borgeren ELLER bodd tilsammen med denne EU borgeren?
Hvis dette stemmer så er det kanskje mye lettere å få oppholdskort i Finland.
Även andra anhöriga jämställs med familjemedlemmar till EU-medborgare, oavsett nationalitet, om personens försörjning i utreselandet är beroende av den EU-medborgare som har primär uppehållsrätt eller de har bott tillsammans med denne i ett gemensamt hushåll, eller om allvarliga hälsoskäl absolut förutsätter att EU-medborgaren personligen sköter den anhörige i fråga.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af skaanebo » 03.03.2013 15:41:03

Det er rigtigt, der står "eller", men du bør nok gå tilbage og læse den oprindelige EU-tekst på originalsproget. For det kan være en detalje, der er oversat forkert. Uanset så gælder teksten for alle EU-lande, men måden man fortolker husstandsfællesskab og økonomisk afhængighed kan være forskellig fra land til land og er desuden et konkret skøn. De beviser, der kræves, kan også være forskellige.

julia33
Indlæg: 59
Tilmeldt: 26.11.2012 18:02:47

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af julia33 » 04.03.2013 08:36:55

Takk skaanebo, kan du fortelle meg hvor jeg kan lese opprinnelige EU-tekst på originalspråket??
Kan jeg også få tips om hvordan skriver jeg en boligannonsen i blocket.se?
Har søkt på mange leiligheter og hus og har en annonse på blocket.se veldig lenge men har fått veldig lite respons.
På forhånd takk

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 04.03.2013 12:07:41

Jeg tvivler på, at Finland har en særlig lempelig praksis på dette område.

ÆUG´s medlemmer beretter om, at den finske visumpraksis er langt mere restriktiv end den danske, og at det er stort set umuligt for bla. tunesiske statsborgere at få visum til at besøge en kæreste eller sågar en ægtefælle i Danmark via Finlands ambassade i Tunis. Hvorimod de samme personer får udstedt visum, hvis de ulejliger sig til Ægypten og søger via en dansk ambassade, så ansøgningen behandles efter dansk praksis.

Desuden er Finland klart det nordiske land, der set i forhold til befolkningsstørrelse mm. har givet opholdstilladelse til færrest flygtninge og indvandrere gennem tiderne. Og ved den seneste valg fik det højrepopulistiske parti "De Sande Finner" er meget flot resultat på den for sådanne partier sædvanlige kombination af nationalisme, EU-modstand og indvandringsmodstand.

Så alene ud fra hele denne politiske baggrund tvivler jeg særdeles meget på, at Finland "giver ved dørene" og anerkender EU-opholdsret for flere personer, end de er absolut forpligtede til. Og da navnlig hvis disse personer ikke selv er EU-borgere.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af mh1 » 04.03.2013 12:12:52

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 048:da:pdf

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:EN:PDF

Du skal læse definitionen i art. 2.

Det er klart, at den finske udlægning ('eller') er en udvidelse i forhold til direktivet. Det er muligt, at der i praksis bliver givet tilladelser i henhold til den tekst, der findes på det finske migrationsverks/fremmedpolitis sider, men for at finde ud af det, skal man nok have adgang til andre kilder end dem, der ligger på nettet.

Finland er strenge mht. at udstede opholdstilladelser, men til gengæld er de et af de lande, hvor man kan bevare sin opholdstilladelse, selv om man rejser væk i flere år. Det er derfor ikke umuligt, at de på nogle snævre områder er lidt 'gavmilde' i forhold til andre EU-lande.
mh
Rådgiver for ÆUG

julia33
Indlæg: 59
Tilmeldt: 26.11.2012 18:02:47

Please hjelp meg snarest

Indlæg af julia33 » 10.03.2013 11:39:00

Tusen takk for svaret til alle sammen. Jeg trenger hjelp med å skrive boligannonsen også. Leiligheten som vi trodde vi har fått har vi ikke hørt noe av enda. Please hjelp meg hva jeg skal skrive i annonsen min, får ingen respons. Please

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af skaanebo » 10.03.2013 12:22:08

Har du allerede en annonce på blocket? Så kan du jo linke til den, så giver jeg gerne lidt feedback.

Det er selvfølgelig også vigtigt, hvor i Sverige I ønsker at bo.

julia33
Indlæg: 59
Tilmeldt: 26.11.2012 18:02:47

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af julia33 » 10.03.2013 17:11:41

Hei skaanebo, her er teksten min.
Hei jeg er en kvinne, ordentlig, sikker betaler, røykfri, uten betalingsanmerkninger.

Håper at du kan hjelpe meg med å skrive en god tekst.

Kanskje noen som skal flytte tilbake til Danmark vil være så snill og hjelpe meg å leie

leilighet i Sverige som de har leid?

Vet heller ikke hva jeg skal si til huseierne når de spør meg hvorfor jeg flytter til Sverige.



På forhånd takk.

Moska
Indlæg: 20
Tilmeldt: 06.08.2011 09:34:09

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af Moska » 17.06.2013 23:46:01

Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig, som nævnt min bror vil flytte tilbage dk med hans kone og datter. De har boet i Svergie mere end 2 år, fra starten havde de ikke planer om at flytte tilbage til dk, da de syntes godt om sverige, derfor har de ikke gemte alle deres boner fra madindkøb, dog har gemte boner fra de første 6 mdr men ikke efter. Ellers har de jo deres lejlighedkontrakt, hans kone indemeldelse papir af jobcentet, indemeldelse papir af hans datters børnehave, lægebesøge dokumentation og buskort. Er det tilstrækkeligt?

Hilsen Moska

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tilstrækkelige midler i Sverige

Indlæg af skaanebo » 17.06.2013 23:59:54

Ofte stillede spørgsmål er besvaret under menupunktet rådgivning øverst på siden og her findes også al relevant info om at benytte EU-regler fra Sverige til DK.

Besvar