arbejde i sverige, er det godt nok?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
inloveforever

arbejde i sverige, er det godt nok?

Indlæg af inloveforever » 06.02.2012 22:10:22

Min mand og jeg flyttede til sverige for 2 uger siden, hvor jeg stoppede min skole. Vores planer var at jeg skulle være arbejdstager her i Sverige.. Vi har nu været på jagt efter arbejde fra dagen vi ankom, og har stadig ikke været helt heldig. Min mands visum udløber om 3 uger, og hvis jeg ikke har fundet en arbejde i sverige indtil den dag, så kan jeg vel ikke søge om opholdskort til ham, kan jeg ?
Jeg er dog blevet tilbudt et serveringsjob i en fin lille restaurant i malmø, men jeg har på fornemmelsen at det bliver betalt sort. Da jeg udtrykte min tvivl til ham viste han mig en bog som hedder "personalliggaren" hvor alle arbejderne blive skrevet i og tidspunkterne de arbejder.. Gør det restaurangen bedre? Han sagde også at han sørger for at skatten bliver betalt men at vi får 60 kr. taxfree... Det giver sikkert ikke mening alt det jeg skriver, og I vil jo sikkert ikke kunne vide om denne mand er ærlig eller ikke.. men det jeg tænker mest på er at have en hvilken som helst form for ansættelseskontrakt klar om 3 uger hvor vi senest skal ansøge om opholdskort.. vil en kontrakt som dette, som kan være "shady" være bedre end ingenting.. Hvor meget går migrationsværket op i detaljer om ansættelseskontrakten? Og hvis jeg endnu ikke har fundet et arbejde, er der da andet jeg kan gøre hvor min mand ikke er nødt til at rejse hjem :(

skaanebo

Re: arbejde i sverige, er det godt nok?

Indlæg af skaanebo » 06.02.2012 22:22:18

Hvis du har penge i banken, kan I jo søge opholdskort på baggrund af, at du er person med tilstrækkelige midler.

Og ellers er en ansættelseskontrakt jo bedre end slet ingen. I Sverige er det normalt at arbejdsgiver indeholder en del af lønnen og indbetaler den til Skatteverket, men der er ikke noget, som hedder "taxfree arbejde". Og i sidste ende er det altid dig som lønarbejder, som er ansvarlig for din egen skattebetaling.

Jaffa

Indlæg af Jaffa » 06.02.2012 22:26:02

Jeg ville mene at du godt kan arbejde i Danmark og bo i Sverige på samme tid. Det er i hvert fald hvad jeg gør, men nu søger mig og min mand også på en lidt anderledes måde, altså ved at han sender ansøgningen fra sit hjemland. Men jeg både studere og supplere det med fritidsjob.

tja mht ham der tilbyder arbejdet, så ved jeg ikke rigtigt, om jeg ville tage imod det, hvis det var mig.

Håber du finder et job hurtigt, men prøv på blocket.se jeg har lagt mærke til at man kan søge job derinde fra.

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 06.02.2012 23:07:53

såå skaanbo, du siger at jeg er ansvarlig for at betale min skat?. hvordan gør jeg det.. er der en hjemmeside om det.. Jeg har desværre ingen penge i banken.. Efter den her måned er vi stort set komplet flad.. så person med tilstrækkelige midler er i hvert fald ude af billedet.. Hvis jeg ikke når at finde arbejde, kan vi så godt prøve at søge om opholdskort til min mand alligevel?
Tak for jeres svar

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.02.2012 23:15:15

Skattebetaling foregår stort set som i Danmark. Du er altid selv ansvarlig for din egen skattedeklaration og årsopgørelse. Man kan fx godt få løn udbetalt uden noget skattetræk overhovedet, men så må man jo selv lægge penge til side for at betale skatten, når året er gjort op, og det viser sig, at man skylder skattevæsnet en bunke penge.

Hvis du bor i Skåne, kan du også søge job på Sjælland. Der er jobmulighederne formentlig bedre.

En ansøgning om opholdskort vil blive afvist som grundløs, hvis du ikke er i stand til at bevise, at I kan forsørge jer selv. Men hvis du gerne vil bo i Sverige, kan I jo også overveje at søge efter nationale svenske regler i stedet. Men din ægtefælle skal så søge om opholdstilladelse til Sverige fra sit hjemland.

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 06.02.2012 23:39:10

Lad os sige at jeg var heldig at finde et job på sjælland lige inden hans visum udløb, ville det da stadig ikke være for sent alligevel fordi jeg ikke har nogle lønsedler jeg kan vise.. Alt jeg ville kunne vise er en ansættelseskontrakt med en timeløn og antal timer pr uge.. vil det være godt nok.. Og hvad med den forsørgelsesregel der er ved vores tilbagevenden.. Vi har nemlig et mål om at starte i skole når vi kommer tilbage forhåbenligvis efter at have fået fs i danmark :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.02.2012 06:40:56

Lad os lige starte med at slå fast, at det ikke er et opholdskort, der giver din mand ret til at bo i Sverige. Den ret har han, hvis han er gift med dig, og du bor i Sverige og lever op til nogle nærmere beskrevne betingelser. En af måderne at have ret til ophold, er ved at være jobsøgende. Så jeg vil da foreslå, at du snarest tilmelder dig den svenske arbejdsformidling, hvis du ikke har gjort det allerede, så du kan bevise, at du er jobsøgende.

At være jobsøgende er jo noget midlertidigt, så de svenske myndigheder vil næppe udstede et opholdskort til ham, så længe du har den status. Men det forhindrer jo ikke, at I fuldt lovligt kan opholde jer i Sverige.

Så svaret er, at ja din mand kan godt søge om opholdskort, selvom du kun er jobsøgende. Men det bliver ikke udstedt, før du har fundet et job. Og sort arbejde duer selvfølgelig ikke. Det skal være fuldt lovligt, og det er "fax-free" løn naturligvis ikke.

Men kort sagt skal du altså fremskaffe dokumentation for, at du er tilmeldt den svenske arbejdsformidling og aktivt søger job i Sverige. Og så er det den dokumentation, I i første omgang skal aflevere, når din mand søger om opholdskort. Når du så har fundet et job - i Sverige eller Danmark - skal I eftersende ansættelseskontrakten og de første lønsedler til Migrationsverket. Og først på det tidspunkt kan I forvente, at et opholdskort bliver udstedt.

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 07.02.2012 10:40:08

tusind tak for svaret

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 07.02.2012 13:04:05

Vi har lige et spørgsmål til: Vil vi kunne søge om at få boligstøtte uden at det vil spille nogen rolle for hvis vi en dag vil bruge Sverige metoden til at komme tilbage til Danmark.. Hvad med en form for kontanthjælp imens man søger efter arbejde?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.02.2012 13:24:26

Boligstøtte er ikke en social ydelse, så den har aldrig betydning for en udlændings ret til ophold. Kontanthjælp er jo derimod en social ydelse, og derfor kan man miste retten til ophold, hvis denne ret er betinget af, at man ikke modtager sociale ydelser, og man så rent faktisk gør det.

Men "sverigesmetoden" er jo et meget uspecifikt begreb. Det afgørende for, om en ret til ophold i Danmark er betinget af, at man ikke modtager sociale ydelser, afhænger af, præcis hvilket opholdsgrundlag, man har, og ikke om man tidligere har boet i Sverige.

Dit spørgsmål kan derfor ikke besvares generelt, da det f.eks. kommer an på, om du har arbejdet i Sverige eller ej. Men du kan få et delvis svar ved at læse "jeg vil.... flytte tilbage til Danmark".

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.02.2012 13:29:50

Søger man som EU/EØS-borger om kontanthjælp under de første 3-6 måneder af et ophold i et andet EU-/EØS-land uden at have mindst 10-12 timers arbejde om ugen, så vil man få hjælp til en billet, så man kan flytte hjem til sit eget land.

Så findes der en nordisk aftale, som sidestiller nordiske statsborgere i Norden med et lands egne. Efter den aftale, vil du, som er dansk, godt kunne søge om kontanthjælp i Sverige, uden at det vil få nogen negativ virkning på dit eget eller din ægtefælles opholdsgrundlag. Men søger I om kontanthjælp opfylder I jo åbenlyst ikke kravet til at få opholdskort efter EU-reglerne.

Kort sagt: Hvis du bare kan skaffe dig et job på 10-12 timers arbejde om ugen, så kan I uden nævneværdige problemer søge om supplerende socialhjælp i Sverige. Kan I derimod ikke klare jer for egne midler, så er det kun dig, som er dansk, som kan søge om socialhjælp, da din ægtefælle endnu ikke er folkeregistreret i Sverige, og i så fald er eneste vej frem at søge efter nationale svenske regler og ikke efter EU-regler, dvs. din ægtefælle skal søge om opholdstilladelse på den svenske ambassade i sit hjemland.

selmaa

Indlæg af selmaa » 16.02.2012 15:51:11

hej alle...jeg håber nogen kan hjælpe. jeg har et spørgsmål. min mand og jeg bor i sverige han har fået opholdstilledelse efter eu regler i sverige og vi bor også der. jeg arbejder selv i danmark. min spørgsmål er så må han også arbejde i danmark? mvh selma

soreng

Indlæg af soreng » 16.02.2012 16:32:22

Din mand må kun arbejde i det land hvor han har sin opholdstilladelse.

Besvar