Jeg skal lige være sikker på, at jeg ikke har overset noget, inden jeg træffer beslutning om bolig, så her kommer mine overvejelser:
Vi indgav i starten af januar ansøgning om ophold efter EU-reglerne, og vi er i går rejst tilbage til Danmark.
Jeg er blevet tilbudt en ungdomsbolig for studerende fra 1. februar, men da jeg i fredags modtog lejekontrakten, var der indsat en klausul om varighed af lejemål på 1 år. Jeg ved ikke, hvad dette skyldes, da jeg ikke har oplevet det før med ungdomsboliger, og jeg forsøger selvfølgelig i morgen at kontakte boligselskabet og høre om det er en fejl.
Min mand har en opholdstilladelse efter danske regler, der udløber i marts, og med den lejekontrakt jeg har fået, kan lejligheden alligevel ikke bruges til forlængelse af hans danske opholdstilladelse, derfor overvejer vi, om vi bare skal glemme alt om den opholdstilladelse.
Vi regner afgjort med, at vores ophold i Spanien giver ham en EU-opholdstilladelse, og så har han vel egentlig ret til at arbejde/studere/modtage danskundervisning fra det øjeblik ansøgningen er indgivet, ikke sandt? Han har haft orlov på sin uddannelse, mens vi var i Spanien, men han skal fortsætte, så snart han finder sig en praktikplads. Det kan han vel godt gøre, selvom han ikke har modtaget sin EU-opholdstilladelse endnu? Og danskundervisning kan han vel også bare fortsætte med?
Hvis jeg føler mig helt overbevist om, at vi får EU-opholdstilladelsen, så kan vi vel roligt acceptere den bolig vi er blevet tilbudt fra 1. februar, glemme alt om opholdstilladelsen efter danske regler og bare fortsætte vores liv helt normalt.
Eller overser jeg noget?
Har jeg overset noget? (Rettigheder efter indgivelse af ansø
-
solskinsglad
-
fundiver199
Re: Har jeg overset noget? (Rettigheder efter indgivelse af
Kun at der jo hersker en vis usikkerhed om, hvorvidt din mand har ret til at bo her efter EU-reglerne, indtil US har taget stilling til dette. Så i princippet risikerer I jo, at det er ulovligt, hvis han arbejder, efter at hans danske opholdstilladelse er udløbet, og I ikke har søgt om forlængelse af denne. Så måske var det en god ide at søge om forlængelse af den danske opholdstilladelse, selvom I forventer, at det bliver et afslag pga. boligkravet.
Så er der nemlig først risiko for, at evt. arbejde kan vise sig at være ulovligt, i det øjeblik, at han har fået afslag på ansøgningen om forlængelse. Og til den tid har US forhåbentlig nået at tage stilling til hans opholdsret efter EU-reglerne, så usikkerheden er fjernet.
Jeg håber, at det giver mening, selvom jeg godt selv kan se, at det lyder indviklet
Så er der nemlig først risiko for, at evt. arbejde kan vise sig at være ulovligt, i det øjeblik, at han har fået afslag på ansøgningen om forlængelse. Og til den tid har US forhåbentlig nået at tage stilling til hans opholdsret efter EU-reglerne, så usikkerheden er fjernet.
Jeg håber, at det giver mening, selvom jeg godt selv kan se, at det lyder indviklet
-
solskinsglad
Re: Har jeg overset noget? (Rettigheder efter indgivelse af
Jo, det giver skam god mening, tak for rådet.