Brev Fra US

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

camillacelik

Brev Fra US

Indlæg af camillacelik » 21.01.2012 13:03:47

Hej jeg står i en kedelig situation jeg har boet 1 år og 6 måneder i sverige med min mand og vores lille søn. vi har fået opholdskort via EU reglerne og det hele er fantastisk... Så er vi gået igang med at søge tilbage til DK og har vedlagt følgende dokumenter:

- Lejlighedskontrakter (4stk) da vi har boet 4steder.
- Kvitteringer for el vand og varme
- Fitness kort til min mand
- Video kort til mig
- Barselspapir
- Sygdagpenge papir
- Vuggestue papir på min søn
- 1 stk pendlerkort har arb 3 mdr derovre og mistet det ene af dem og det andet fik jeg først efter vi afleverede ansøgningen
- forsikringer for 4mdr.
telefon og internet kontrakt
- arbejdskontrakt
- min mands sprogskole
- min mand som har været tilmeldt arbejdsformiddlingen

og mange flere ting..

Så får jeg et brev fra en S.M fra US...
Hun skriver at hun mangler dokumentation for min mands ægtefælle som jo er mig...
der skriver hun at hun mangler
- aktivitet på min telefonregning
- internet
- forsikringer for hele perioden
- papir på min barsel (hivlket jeg har afleveret)
- pendlerkort
- opsigelse af min lejlighed i dk det har jg også vedlagt nu her
hvor jeg opbevarer mine ting mens jeg er i dk undskyld men det flytter jeg jo for f med mig...
men har så skrevet jeg ikke kan finde kvitteringen på traileren vi lejede men hun ka jo se på konto udskrifterne at jeg er flyttet derover hvor der står jeg er...
- noget med jeg skal vise jeg har været medlem af en forening eller lign. jeg har ikke haft tid til sådan nogle ting når jeg har siddet i et fremmet land med en nyfødt baby og være lang væk hjemme fra min mor.

er der nogle der tror det er mig der er helt forkert på den ?? eller er det en stikprøve måske?
altså har 3 - 4 veninder som har boet i sverige 4-5 mdr og har fået opholdskort hurtigere og har ik engANG AFleveret halv så meget som det jeg har afleveret til hende??
jeg har endda haft et barn som har gået i dagis/vuggestue derover, jeg forstår slet ikke noget af det her??? er jeg bare uheldig?

jeg håber der er nogle som kan hjælpe mig med at svarer på noget f det her..

camilla
Senest rettet af camillacelik 22.01.2012 09:09:04, rettet i alt 1 gang.

Thomas T

Re: Brev Fra US

Indlæg af Thomas T » 21.01.2012 14:01:38

Skriv tilbage, og vedlæg så meget af det hun spørger om, som det er muligt for dig. Skriv så et lille brev hvori du redegør for hvorfor du ikke sender de resterende dokumenter(eksempelvis en forklaring på hvorfor I kun havde forsikringer i 4 måneder, og at du som nybagt mor ikke har været aktiv med ret meget andet end barnet, at du har mistet det ene pendlerkort, etc.). Send så meget du kan, og sig at det er det grundlag de må afgøre sagen på.

Det er alt hvad du kan gøre, og US giver ikke afslag blot fordi du på et enkelt eller 2 mindre punkter ikke vedlægger dokumentation, når alt det andet jo tydeligt viser at I har boet i Sverige i en længere periode.

DBS

Indlæg af DBS » 21.01.2012 14:31:19

Har du mulighed for at vise kontoudtog, for daglige indkøb i Sverige ?

ps: Det er ikke go skik at skrive sagsbehandler navn her i forum :wink:

DBS

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 21.01.2012 15:13:03

skrev det egentlig bare for at se om der var nogle der har prøvet at ha hende... kan jeg slette det igen?? :)

Jeg har afleveret konto udskrifter fra marts 2011 til Oktober 2011 de 8 måneder jeg havde inden altså fra 1 juli 2010 til marts 2011 havde jeg en anden bank og da jeg ik er kunde der mere kræver de 420kr for at sende mig dem?? og syntes det dyrt når jeg i forvejen har bestilt for 600kr udskrifter på min tlf regning fra telenor og 3 i sverige

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.01.2012 20:16:35

Hvis du HAR mere dokumentation, så send det. Hvis ikke, så skriv at du har altså ikke mere. Du har så rigeligt, og har været rigeligt længe i Sverige til at ingen kan komme og sige, at det ikke er reelt ophold. Hvis din sagsbehandler 'truer' med at så bliver sagen 'afgjort på det foreliggende grundlag', jamen så trækker du på skuldrene og venter på resultatet (selv om det kan være træls).
mh
Rådgiver for ÆUG

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 21.01.2012 22:27:01

jeg har lidt mere jeg kan give hende og selvfølgelig lidt af det hun beder om.. syntes det træls at bo så langt fra ens familie i 1 år og 8 mdr og vi ville faktisk bo der i 5 år så min kære mand kunne få svensk pas. men jeg kunne ikke klare den transport.. det kan jeg bare ikke..
jeg tænker bare hvis det er rigeligt med dokumentation, hvorfor spørg hun så om mere :(

DBS

Indlæg af DBS » 22.01.2012 07:15:23

Hvis du går op på dit tidliger indlæg, findes der en knap "rediger", og du kan så rette din tekst til, således at navnet ersattes af xxx xxxx :wink:

Folk der pendler over grænsen har større mulighed for at blive udtaget til kontrol, end folk (som undertegnet) der har boet 7 timers transpor tid fra DK.

Det er der sådan set ikke noget mærkeligt i, det er jo sådan set bare at de kontroller de sager, hvor der forligger større sandsynlighed for snyd.

Og det ser ud til, at du har sendt rigelig dokumentation, og så længe at du bor i Sverige, kommer der jo bare mere dokumentation til :mrgreen:

Så tag det roligt, og send det du kan.

ps: jeg har kun haft gode oplevelser med us

mvh DBS

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 22.01.2012 09:10:43

Så er det rettet til :)
Men jeg kan nu godt forstå de skal være på den sikre side, så der nettop ikke går noget snyd i.
men lad os antage jeg ikke kunne lægge mere dokumentation som hun bad om, så ved jeg jo godt hvad svaret ville være :( ellers havde hun vel ikke sendt så langt et brev. selvom jeg burde mene det var mere end rigeligt det vi opgav i første omgang??
nu er vi vel ikke en af dem der kommer i den bunke hvor det fra nu a vil ta 6 mdr vel=

DBS

Indlæg af DBS » 22.01.2012 09:58:34

Tænk positiv !

For hver dag du venter, kan du dokumenter en dag mere i Sverige !

Så ventetiden gør dig stærk :wink:

mvh DBS

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 22.01.2012 10:11:59

tak :)

m.hansen

Indlæg af m.hansen » 22.01.2012 14:55:53

Hej

Jeg er i samme situation,og har her i weekenden også modtaget et brev, jeg mener at have dokumenteret det meste allerede.

Er dette en måde for US at købe ekstra tid?
- Hvis jeg ikke sender mere til dem skal de vel stadig svare på min sag inden for 3 mdr, for at opfylde deres service krav.....

Men hvis jeg nu sender mere dokumentation til dem har de vel 3 måneder fra den dato de modtager de nye beviser til at behandle min sag.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 22.01.2012 19:36:12

jeg aner det ikke.. er helt i chok over det her, troede egentlig det ville være "nemt nok" ikke at det er nemt at flytte til sverige og væk fra ens venner og familie, men ok sverige er sverige, malmø er cook nok, vi havde det da dejligt. men det jo ik fordi det var drømmen at bo her. og min søn skulle gå i svensk vuggestue altså...
jeg håber ikke det er en måde at købe "tid" på for så får jeg sku snart en hjerneblødning. Ja undskyld mit sprog ka jo ik rigtig gøre noget. Det bare så træls at sidde her og bare vil hjem til Dejlige Danmark.. så skide vær med om det ik er sommer og sol og vejret er kedelig. Jeg ved virkelig hvad Dk er for mig efter alt det her og sætter pris på mit land

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2012 09:00:59

Proceduren er den, at hvis US mener, at der kan være tvivl om, hvorvidt danskeren har haft reel bopæl i det andet land, så sender US et standardbrev omkring dette. Og i det standardbrev er så angivet en række forslag til, hvilken dokumentation, man kan fremsende.

Der er altså ikke tale om, at US "mangler" et eller andet bestemt, men om at US samlet set ikke føler sig helt overbevist af de ting, som de allerede har set. Det kan der være mange grunde til. I det seneste brev fra US, som jeg har set, stod der f.eks., at den danske statsborgers lønsedler havde været adresseret til hans tidligere danske adresse. Og den slags kan formentlig i sig selv være nok til, at US vurderer, at der kan herske tvivl om, hvorvidt der nu er tale om en reel adresse eller en proformaadresse.

Man skal også være klar over, at hvis man sender noget til US, så kigger de faktisk også på det, og det man sender, kan dermed også få ens sag til at stå dårligere. I en anden sag er der f.eks. givet afslag, som formentlig i hovedsagen skyldes, at der var vedlagt kasseboner for indkøb, som var betalt med et kreditkort, der ikke tilhørte den danske statsborger, og som den danske statsborger heller ikke kunne redegøre for, hvem tilhørte. Eller sagt på en anden måde: Parret havde formentlig fået en ven til at samle kasseboner for sig, og den slags duer selvfølgelig ikke.

Hvis camillacelik scanner brevet og sender det til rådgivningen, kan vi måske skyde os lidt mere ind på, hvorfor US ikke har følt sig helt overbevist af den dokumentation, hun allerede har sendt. Det kan være alle mulige små detaljer, der gør det, og det er umuligt at forholde sig til, hvis man ikke har læst selve brevet fra US.

carlos

Indlæg af carlos » 23.01.2012 16:14:38

som tidligere skrevet modtog jeg også sådan et brev..

et af spørgsmålene var bla, at tidligere adresse stod på lønsedlerne (skyldes at vi modtager dem via e-boks, så det har aldrig været et problem), vil det så sige, at nu har US vurderet tvivl om hvorvodt vi har boet isverige, og giver med garanti afslag..

Faktisk starter brevet således: "vi har ikke nok oplysninger til at, vurdere om du har ret til ophold som ægtefælle til en danskstatsborger, der vender tilbage efter at have været omfattet af reglerne om fri bevægelighed"

i mine øre lyder dette ikke HELT som et standard brev, men mere som et afslag, det de bad om var hovedsgaligt, dokumenter jeg ikke havde..som skrevet tidligere har de fået 7-8 måneders fuld dkumentation, men de VIL have dokumentation fra perioden fra FØR disse 7-8 måneder, og dem har vi ikke..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2012 16:32:54

Igen: US beder ikke om noget bestemt. De kommer med nogle forslag til, hvad man kan fremsende for at styrke sin sag, hvilket sådan set er en slags hjælp til ansøgerne. Den formulering, jeg senest har set, lød som følger: ”Vi anbefaler, at din ægtefælle så vidt muligt fremsender følgende…..”

Og igen: Hvis man ikke har fortalt sin ny adresse til sin arbejdsgiver, så er det selvfølgelig med til at rejse tvivl om, hvorvidt man nu også reelt er flyttet. Det kan dog næppe i sig selv være afgørende for udfaldet af en sag, og især ikke hvis lønsedlerne er fremsendt til ens E-boks, hvilket man naturligvis bør skrive i svarbrevet til US som forklaring på, at man ikke har bemærket eller fået rettet fejlen. Men det kan da bestemt være anledning nok til, at US ikke mener, at de har ”informationer nok”.

Til både Carlos og camillacelik vil jeg sige, at I jo må sende den dokumentation til US, som I har, og give de forklaringer, som I kan, på de stillede spørgsmål. Og så må I bare vente og se, om det bliver en op- eller nedadvendt tommelfinger. Og bliver den nedadvendt, er I naturligvis meget velkomne til at scanne afslagene og lade ÆUG´s rådgivning kigge på dem med henblik på at hjælpe jer med at finde ud af, om det kan svare sig at klage og evt. formulere klagen.

Men lad være med at tage sorgerne alt for meget på forskud. Der er også mange, der bliver bedt om yderligere oplysninger, og hvor de yderligere oplysninger (og forklaringer) så er nok til at overbevise US om, at opholdskort skal udstedes.

Besvar