Sverige/studerende familliesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Eduan88

Sverige/studerende familliesammenføring

Indlæg af Eduan88 » 26.12.2011 00:38:51

Kære alle.

En kort oversigt over situationen:
Jeg bor pt i Danmark og læser bachelor på 5 semester i århus. Min kæreste bor i Honduras, dvs langt væk fra EU lande.

Vores plan er at blive gift til sommer, fx juli/august. Så vil vi flytte til sverige, hvorhenne i landet kommer an på om jeg finder arbejde i sverige, eller skal pendle til og fra KBH.
Jeg bliver i midlertidig ikke færdig med min bachelor før december 2012 -> Dette betyder så vidt jeg kan se at jeg hører under det økonomiske krav: "tilstrækkelige midler", da jeg stadig er studerende i DK og modtager SU herfra vedsiden af arbejde, er dette korrekt? Altså SEK 6000 efter faste udgifter, som stiger til 8000 SEK når hendes datter kommer.

Da jeg er medlem af en A-kasse, er jeg så også berettiget 3 måneders dagpenge når jeg har bor i sverige?

Jeg vil nemlig gerne søge arbejde i sverige fra december 2012 til sommeren 2013, for at vi kan flytte tilbage til DK da jeg skal læse min kandidat i KBH, og så vil 3 måneders dagpenge være kærkomment mens jeg søger arbejde, her falder kravet om tilstrækkelige midler da jeg er arbejdssøgende, er dette korrekt? Og sker det automatisk?

Mht papirer:
Når vi flytter til sverige skal jeg melde mig på skatteværket med følg oplysninger:
Lønsedler, Ansættelseskontrakt, gult sygesikringsbevis og adresse i sverige.
Mangler jeg noget her?

Når min kone skal søge om opholdstilladelse skal hun bruge følg dokumenter:
Kopi af pas, vielsesattest, fødselsattest for hendes datter, og dokumenter der viser jeg er berettiget fortsat ophold, dvs det samme som jeg har vist til skatteværket?

Er der øvrige papirer jeg mangler at få styr på? Og vil det have nogen betydning, at hendes datter først vil slutte sig til os efter et stykke tid, når vi har fået ro på situationen?

På forhånd mange tak, det har været en stor hjælp at læse her på forummet.

DBS

Re: Sverige/studerende familliesammenføring

Indlæg af DBS » 26.12.2011 06:21:37

Nogle papir på hvem der har forældremyndigheden over datter, hvis den er fælles, et papir der er lavet hos en notar, at den anden forældre tillader barnet at flytte til SE/DK, det gjorde vi, og ja vi lavede 2 stk, et til SE og et til DK, med apostille.

mvh DBS

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.12.2011 08:58:19

For at kunne få dagpenge med fra en dansk a-kasse, når du bor i Sverige, skal du være begyndt på at modtage dem mens du bor i DK. Ellers skal du overflyttes til en svensk, og jeg ved ikke om de også har en dimittendordning, men svenske dagpenge er lavere end danske.

Det er formodentlig en fordel at afvente de nye fs-regler, og lægge dine planer udfra dem. I 'gamle dage' havde studerende gode muligheder for fs, trods lav indkomst.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.12.2011 09:11:17

Sverige har ikke en ordning med dimittenddagpenge, så den mulighed mister man, hvis man bor i Sverige, når man bliver færdig med sin uddannelse. Man er "person med tilstrækkelige midler", hvis man ikke arbejder eller studerer i det EU-land, hvor man bor. Hvad man i øvrigt foretager sig, er fuldstændigt underordnet.

Som mh skriver, var det måske værd at overveje, om hele dette halløj med at flytte til Sverige overhovedet kan svare sig og er nødvendigt. Hvis det koster muligheden for at blive dagpengeberettiget på dimittendvilkår, er det jo f.eks. en ret alvorlig bet. Og inden sommerferien er nye danske FS-regler jo givetvis trådt i kraft.

Så med mindre kæresten er under 24 år, og 24-års reglen dermed vil forhindre jer i at opnå FS efter danske regler, er de danske regler måske umiddelbart den mest oplagte løsning for jer. Der findes dog ikke og er heller ikke udsigt til nogen positiv særbehandling af studerende i disse regler. Så med mindre regeringen lemper endnu mere, end den har stillet i udsigt i regeringsgrundlaget, vil der stadig skulle findes 50.000 til en bankgaranti.

Eduan88

Indlæg af Eduan88 » 26.12.2011 11:37:01

24 reglen er et klart problem da jeg er under 24. Ellers skal vi vente et helt år, og vi har allerede ventet siden jeg startede på min bachelor, så det er vi godt trætte af :) Men jeg var ikke klar over, at det var blevet så meget lettere at familliesammenføre i Danmark. Det er jo en fordel når vi tager tilbage igen.

Papir til datteren er noteret :) Det skal vel oversættes går jeg ud fra, fra spansk til engelsk eller dansk?

Mht dagpenge er det self træls, men hvis jeg opsiger mit arbejde i DK og søger arbejde i Sverige, så stilles der vel ingen økonomiske krav, så længe jeg er jobsøgende? Jeg har noget opsparing vi i hvert fald kan leve af i et par måneder.

Skal vi i øvrigt have fundet bolig i Sverige inden vi går på skatteværket og søger om opholdskort?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.12.2011 12:38:45

Eduan88 skrev:Men jeg var ikke klar over, at det var blevet så meget lettere at familliesammenføre i Danmark. Det er jo en fordel når vi tager tilbage igen.
Har du først boet i et andet EU-land, så gælder jo EU-reglerne, og så er de danske regler jo totalt irrelevante for jer.
Eduan88 skrev:Papir til datteren er noteret :) Det skal vel oversættes går jeg ud fra, fra spansk til engelsk eller dansk?
Ja naturligvis. Du kan ikke forvente, at danske myndigheder forstår spansk. Oversættelsen skal desuden givetvis legaliseres for at bekræfte ægtheden af den.
Eduan88 skrev:Mht dagpenge er det self træls, men hvis jeg opsiger mit arbejde i DK og søger arbejde i Sverige, så stilles der vel ingen økonomiske krav, så længe jeg er jobsøgende? Jeg har noget opsparing vi i hvert fald kan leve af i et par måneder.
Ja I kan godt få lov at være i Sverige for egen regning, så længe du søger job og har en realistisk chance for at få det. Men pengene slipper vel op før eller siden, så det er da et forholdsvis risikabelt og dyrt eksperiment at kaste sig ud i. Hvis der kun er et år til, at du fylder 24, må det da klart være at foretrække bare at vente de få måneder længere og så søge efter de danske regler. Ansøgningen kan jo afleveres, når du er fyldt 23½, og hvis I søger, medens din kone er i Danmark på visum, kan hun blive her på processuelt ophold, indtil du er fyldt 24.
Eduan88 skrev:Skal vi i øvrigt have fundet bolig i Sverige inden vi går på skatteværket og søger om opholdskort?
Ja naturligvis. Men jævnfør ovenstående er jeg stadig ikke overbevist om, at det alt i alt er den rigtige løsning for jer, når du både skal opgive dit nuværende job i Aarhus og din ret til dimittenddagpenge for at flytte til Sverige.

Eduan88

Indlæg af Eduan88 » 26.12.2011 13:42:58

Det vil jo helt klart være smartest at blive fs efter de danske regler.

Men gælder de formildende regler ikke kun studerende som er udlændinge, og som studerer i DK? Jeg er jo dansker, og vil så blive familliesammenført efter de danske nationale regler.

Desuden kan jeg ikke se at der er nogen fast dato på de ændringer der vil indføres, heller ikke hvad de ændringer indebærer?
Hvis det er muligt at blive fs efter de nationale danske regler vil det være muligt at søge om fra d 5 maj her i år. Men nok smartere at vente til de nye regler er trådt i kraft...

Er det muligt at finde et overblik over de nye regler? Har kun kunnet finde de nuværende stramme regler fra 1ste juni 2011.

Og tusind tak for de hurtige og kompetente svar! Det er meget meget værdsat!! :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.12.2011 14:10:33

Regeringen forventer at fremsætte et lovforslag om ændring af ægtefællesammenføringsreglerne i slutningen af januar 2012. Så du må lige vente et par uger endnu, før du ved præcis, hvad det går ud på. Men de ændringer, som er annonceret i regeringsgrundlaget, er jo kendte og er omtalt i mange indlæg i forum, på Nyidanmark og alle mulige andre steder. De går i store træk ud på at afskaffe alle de yderligere stramninger, der blev indført fra november 2010 og frem:

* Ansøgningsgebyrene forsvinder
* Indvandringsprøven forsvinder
* Pointsystemet forsvinder
* 24-års reglen genindføres
* Tilknytningskravet tilbageføres til sin tidligere form, og aldersgrænsen i kravet sættes ned fra 28 til 26 år
* Bankgarantien nedsættes fra 100.000 til 50.000 DKK

Hvad der måtte blive af justeringer derudover om overhovedet nogen, det kan man indtil videre kun gætte på. Men ÆUG forsøger selvfølgelig at overtale regeringen til at lempe reglerne så meget som muligt på de områder, der ikke er taget specifikt stilling til i regeringsgrundlaget allerede.

Eduan88

Indlæg af Eduan88 » 26.12.2011 14:37:57

Ok. Så er jeg på rette spor her?:

Krav til fs efter nye danske regler:

50'000 dkk i bankgaranti, må jeg så om jeg kan få fra famillie.

Tilknytningskrav -> ikke noget problem fordi jeg er født og opvokset i dk.

24 års regel -> ikke et problem hvis vi søger efter d 5 maj, 23 1/2 år, og ret til processuelt ophold.

Boligkrav -> da vi vil være 3 vil en 2-værelses lejlighed være tilstrækkeligt

Gyldigt ægteskab -> ikke noget problem + vi vil blive gift i DK.

Forsøgelseskrav -> ikke noget problem.

Så vidt jeg kan se, er det eneste jeg skal sørge for, at finde en 2 vær lejlighed på det tidspunkt hvor vi søger om familliesammenføring.

Er det korrekt? Jeg troede det var meget sværere, eller næsten umuligt at få FS efter de danske regler, men udfra dette burde det kunne lade sig gøre? Det er jo en klar fordel ift sverige.

tusind tak for rådet :)

Besvar