SKAL jeg opsige min danske bolig hvis jeg flytter til SE?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Tanja72

SKAL jeg opsige min danske bolig hvis jeg flytter til SE?

Indlæg af Tanja72 » 04.12.2011 23:46:06

Hejsa, jeg sidder her og tænker lidt på at flytte tilbage til malmø i en periode og prøve at søge igen efter at have samlet bonner, fitness kort, flytte bank osv. Men SKAL jeg opsige min danske bolig, eller må jeg godt beholde det selv om jeg skifter adresse? Tænker mere på om boligselskabet tillader det overhovedet?

El_Vikingo

Re: SKAL jeg opsige min danske bolig hvis jeg flytter til SE

Indlæg af El_Vikingo » 05.12.2011 00:08:47

Sålænge du ikke selv har adgang til boligen imens du opholder dig i Sverige, så er det fint. Hvis man fx. fremlejer sin lejlighed ud for en periode, så har man jo ikke adgang til sin bolig. Normalt kan man søge sit boligselskab om fremleje ved flytning til udlandet for at arbejde, studere etc.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2011 08:19:17

Problemet kan være at få lov at fremleje din bolig, når der (officielt) ikke er en tidsbegrænsning på dit udlandsophold. Og du må naturligvis ikke lade en almennyttig bolig stå tom, medens du har adresse et andet sted. Der er jo lange ventelister til de fleste af den slags boliger.

Nu kan jeg ikke lige huske jeres situation i detaljer, men måske var det værd at se, om FS vil være mulig for jer efter de kommende danske regler? Jeres hidtidige erfaringer med EU-løsningen er jo ikke de bedste....

Tanja72

Indlæg af Tanja72 » 05.12.2011 09:29:42

Det er også det jeg siger til min mand at måske er det bedst at søge efter de danske regler når de bliver ændret.

Når reglerne bliver lempet har jeg selvfølgelig og også nogle spørgsmål der, er det nemt at få bankgaranti? jeg har ingen lån og har fast indtægt, men lige pt. er jeg på barsel, men jeg har jo et job jeg skal vende tilbage til når min barsel er slut. Og tilknytningskrav, hvad skal der til for at opfylde det?
Senest rettet af Tanja72 05.12.2011 15:43:00, rettet i alt 2 gange.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2011 11:06:48

1) Det er svært at sige, om det er ”nemt” at låne til en bankgaranti uden at kende spørgerens totale økonomi. Bankerne har jo strammet deres kreditvurderinger, siden krisen satte ind i 2008. Men omvendt er det selvfølgelig alt andet lige nemmere at låne 50.000 end at låne 100.000 eller 63.000. Og jeg ved fra ”pålidelig kilde”, at garantien bliver sat ned til 50.000 i 2012-niveau, hvorved man jo reelt springer 10 års pristalregulering over. Så det er faktisk en lille lempelse også i forhold til de regler, der galdt før 1. juli 2011. Mon ikke også mange unge mennesker i praksis får hjælp af deres forældre til at stille garantien, enten ved gaver, lån eller sikkerhedsstillelse, hvis forældrene f.eks. ejer fast ejendom med friværdi? Det vil jeg gætte på.

2) Tilknytningskravet er beskrevet på Nyidanmark, og selvom det blev strammet lidt 1. juli 2011, var hovedtrækkene de samme, som de er nu. Så det vil de også være fremover. Og det vil sige, at du som referent normalt skal have boet i Danmark i mindst 13 (i dag 15) år eller alternativt have en meget fast arbejdsmarkedstilknytning. Hvis man er født og opvokset i Danmark, vil tilknytningskravet normalt være opfyldt, med mindre man har boet lange perioder i sin ægtefælles hjemland. Mere tæt på kan man næsten ikke komme det, men læs hvad det nuværende krav går ud på, og opfylder du det, så opfylder du selvfølgelig også den mere lempelige udgave.

3) Din mand kan ikke søge opholdstilladelse igen uden først at forlade Danmark. Det er en grundbetingelse for at aflevere en ansøgning i Danmark, at man har såkaldt ”lovligt ophold”, og hertil regnes ikke et processuelt ophold som følge af behandlingen af en klagesag

Besvar