Vedr. jobsøgning i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
timo2011

Vedr. jobsøgning i Sverige

Indlæg af timo2011 » 24.11.2011 14:36:10

Hej!
Jeg har et par spørgsmål vedrørende jobsøgning i Sverige, som jeg håber, at der er nogen, der kan hjælpe med at besvare.

Jeg bor på nuværende tidspunkt i Sverige sammen med min mand. Jeg er jobsøgende og har dagpenge med fra Danmark i 3 måneder.
Er det muligt for mig at tage imod et vikariat eller skal det være en fast stilling for, at migrationsverket vil udstede et opholdskort til min mand?

Som jeg forstår det, vil jeg være berettiget til dagpenge i Sverige, hvis jeg finder et job og derefter bliver arbejdsløs igen, men jeg bor i Sverige - er det ikke rigtigt?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vedr. jobsøgning i Sverige

Indlæg af mh1 » 24.11.2011 21:34:56

Du kan sagtens tage imod et vikariat, men det afhænger vel af dets varighed, om det udløser et hurtigt udstedt opholdskort.

Du kan læse om de svenske dagpengeregler her: http://www.oresunddirekt.dk/Arbejde/Emn ... erige.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

timo2011

Indlæg af timo2011 » 27.11.2011 15:03:38

Det vil sige, at selvom jeg kun bliver ansat i et vikariat på 6 måneder, så har vi stadig ret til at opholde os i Sverige - men kan måske ikke forvente at få udstedt opholdskort til min mand lige nu?
Vi har indleveret ansøgning om opholdskort til Migrationsverket, hvor jeg har oplyst om, at jeg er jobsøgende. Skal jeg bare sende min ansættelseskontrakt afsted til dem hurtigst muligt, så de kan se, at jeg har fået job? Jeg skal starte 1. januar.

Jeg synes, at vi sidder i lidt af en klemme lige nu, for Migrationsverket har sendt os et brev om, at de gerne vil se personbevis fra Skatteverket senest i starten af december - ellers vil de behandle sagen om opholdskort, som den er nu og kan muligvis give afslag?? Vi har ikke engang været i Sverige i knap 4 uger, og Skatteverket siger, at de har en behandlingstid på minimum 4 uger, så det kan ikke lade sig gøre!!
Hvordan skal vi forholde os til det? Synes, at det virker som en lidt umulig opgave. . .

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.11.2011 17:00:56

Slap nu af. Som det er skrevet mange gange i dette forum, så er opholdskortet en dokumentation for din mand rettigheder. Men din mands rettigheder er ikke afhængige af, om han har et opholdskort eller ej. Du skal selvfølgelig sende dokumentation til Migrationsverket for din nye situation, og så gætter jeg på, at det nok skal løse sig altsammen :wink:

Besvar