Gravid kareste i england.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
leon2403

Gravid kareste i england.

Indlæg af leon2403 » 03.11.2011 20:02:25

Hejsa.
Jeg har provet at finde ud af mulighederne at for min engelske kareste og mig kan flytte til danmark.
Jeg flyttede til england for 3 ar siden og modte min kareste for ca 5 maneder siden og hun er nu blevet gravid og vi vil meget gerne flytte til danmark:), Vores store sporgsmal er folgende...
min kareste er 17 ar og jeg er 26, pga af hendes alder er der sa nogle ting vi skal vare obs pa? Vil lige navne at vi har hendes families fulde opbakning. Er det muligt for hende at fa sociale ydelser eller vil vi vare 100% afhangig af min indkomst?
Vi er sa heldige at vi kan flytte ind hos min mor indtil vi far sparet nogle penge op, har det nogen betydning?
Kan vi flytte herover inden hun foder vores lille guldklump og kan vi bruge det danske sygehus nar hun skal fode?. Vil hun vare i stand til at fa et dansk cpr nr? eller er der nogle betingelser vi skal opfylde. Fordi hun er gravid vil det vare svart for hende at fa et job det forste stykke tid. Haber du kan hjalpe os med nogle svar siden jeg ikke kan finde nogle steder der giver os svar pa vores sporgsmal.
Pa forhand tusind tak og undskyls for mit rustne dansk:)
michael

MSH

Re: Gravid kareste i england.

Indlæg af MSH » 03.11.2011 23:42:40

Din engelske kæreste er EU-borger, og kan i kraft heraf sagtens flytte til Danmark uden større problemer.

Hun har ret til lægehjælp og undersøgelser på lige fod med danske gravide.

Hun vil også få et CPR-nummer udstedt så snart hendes flytning er blevet registreret herovre, jeg mener at huske at dette er noget Statsforvaltningerne tager sig af (da det åbenbart ikke er et problem at overlade den slags til dem i stedet for til Udlændingeservice, som jo tager sig af alle de 'ikke-vestlige' horder...)

Hun har i princippet ret til at modtage sociale ydelser såsom kontanthjælp osv. men hun vil i praksis formodentlig blive udvist til UK igen efter nogle måneder hvis hun gør dette, da hun i så fald i følge EU-reglerne vil være en 'urimelig byrde' på det danske samfund.

Men der er vel heller ikke noget i vejen for at du giver den en skalle og tager et ekstra-job nu hvor du skal være far og forsørger for din nye familie? I vil jo kunne spare en del i husleje den første tid ved at bo hjemme hos din mor..

Tillykke med den kommende familieforøgelse :)

MVH,

MSH.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.11.2011 06:06:54

De kæreste skal opfylde de betingelser, du kan læse om under "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land" idet Danmark jo for hende er et "EU-land" dvs. et andet EU-land end det, hvor hun er statsborger. Altså fuldstændig de samme betingelser, som du selv har skullet opfylde for at bo i England de sidste 3 år.

Man kan være "person med tilstrækkelige midler" ved at have en sponsor, som f.eks. kunne være dig. Men I skal lige være opmærksom på, at hvis I ikke er gift, så bliver hun i princippet skattepligtig af de penge, du dermed påtager dig at betale til hendes forsørgelse.

Så måske er det bedst, at I enten gifter jer, eller at hun venter med at flytte til Danmark, til hun har fundet et job og dermed kan få ophold som arbejdstager.

Hvis I gifter jer, medens du stadig bor i England, kan hun også få ophold som medfølgende familiemedlem til dig. Det vil have den fordel, at såfremt du selv har været arbejdstager i England, så kan der ikke stilles noget forsørgelseskrav ved din tilbagevenden til Danmark. Dvs. så kan både du og din kone i princippet modtage sociale ydelser i Danmark på lige fod med alle andre, uden at det påvirker hendes ret til ophold. Det skyldes EU-domstolens kendelse i Eind-sagen fra 2007.

Men ægtefæller har jo gensidig forsørgelsespligt. Så hvis du har et ganske almindeligt job og en ganske almindelig løn i Danmark, så kan din kone selvfølgelig ikke få kontanthjælp, uanset om hun så er fra Danmark, England eller Fiji-øerne, og uanset om hun har ophold på den ene eller anden måde.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.11.2011 06:57:27

I forlængelse af fundivers svar: Til gengæld kan du jo så, hvis I er gift, få din kones uudnyttede skattefradrag. Bliver I gift nu her i 2011, får du med tilbagevirkende kraft for hele året, og det giver vel noget?

Du må hurtigst muligt undersøge, hvordan reglerne er for at blive gift i England for personer under myndighedsalderen, og for udlændinge. Så vidt jeg husker, er det noget bøvlet for udlændinge (dig), og for at blive viet i DK skal I huske på at I skal kunne bevise, at pigens forældre har givet samtykke OG de danske vielsesmyndigheder skal også give tilladelse. Det vil de dog nok give, når hun er gravid.
mh
Rådgiver for ÆUG

leon2403

Indlæg af leon2403 » 04.11.2011 12:22:43

Tusind tak for de venlige svar:) hvis jeg forstar det ret sa kan vi flytte til danmark og hvis jeg forsorger os begge sa skulle der ikke vare nogle problemer? hvor lang tid vil jeg skulle vare den der fors;rger os begge for vi er sikre pa at hun kan blive og modtage sociale ydelser. Vil lige navne at det er ikke fordi vi er ude efter at nasse pa systemet, prover bare pa at finde ud af hvordan vi kan forsorge os selv indtil hun kan komme ind pa arbejdsmarkedet efter babyen er fodt. Forstar jeg det rigtigt at hvis jeg betaler alle udgifter og vi ikke ansoger om hjalp gennem kommunen de forste 3 maneder, sa vil hun efter de 3 maneder vare pa lige fod som alle andre danskere, og kunne fa hjalp fra det offentlige uden at blive betragtet som en byrde for samfundet??... tusind tak for svarene har allerede hjulpet os n del...

Besvar