Hej
Jeg er lidt nysgerrig på regler/praksis i forhold til kravet til par, som bor sammen - men ikke er gift og som ønsker at anvende EU reglerne i Sverige.
På Migrationsverkets side står:
"För att du ska räknas som sambo, måste ni ha bott tillsammans viss tid. Att ni bott tillsammans under ett turistbesök räcker inte."
I ÆUG's vejledning står der 18 måneder.
Er der nogen som kan henvise til, hvor de 18 måneder stammer fra ?
En god dag til alle
Sambo - EU-reglerne i SE
Re: Sambo - EU-reglerne i SE
De 18 måneder er en vejledende praksis. Der er dog set eksempler på helt ned til 12-14 måneders samliv
-
fundiver199
Udover varigheden af samlivet kigger man også på, om parret "på anden vis har udtrykt en forpligtelse over for hinanden" ved f.eks. at få børn eller erhverve fast ejendom.
De 18 måneder stammer mig bekendt fra nogle domme ved den Europæiske Menneskerettighedsdomstol EMD, hvor EMD har sagt, at der godt kan eksistere et beskyttelsesværdigt familieliv, selvom et par ikke er formelt gift.
Men det skal selvfølgelig være noget, der kan betegnes som et familieliv. Og derfor er det ikke nok, at man har besøgt hinanden på turistophold og/eller har haft et langdistanceforhold. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt man har et beskyttelsesværdigt familieliv, er den absolut sikreste og nemmeste løsning at sørge for at blive gift, inden man søger opholdskort.
De 18 måneder stammer mig bekendt fra nogle domme ved den Europæiske Menneskerettighedsdomstol EMD, hvor EMD har sagt, at der godt kan eksistere et beskyttelsesværdigt familieliv, selvom et par ikke er formelt gift.
Men det skal selvfølgelig være noget, der kan betegnes som et familieliv. Og derfor er det ikke nok, at man har besøgt hinanden på turistophold og/eller har haft et langdistanceforhold. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt man har et beskyttelsesværdigt familieliv, er den absolut sikreste og nemmeste løsning at sørge for at blive gift, inden man søger opholdskort.
Tak - sødt af jer at give jeres viden videre.