Ret til SU efter EU-regler "grænsegænger"
Ret til SU efter EU-regler "grænsegænger"
Hej
Jeg har et spørgsmål , vil min kone have ret til SU i dk , hvis
hun får opholdskort til dk efter eu-reglerne, jeg har boet 4 år i Sverige og arbejdet hele tiden i dk hvilket jeg stadig gør , "grænsegænger " , vil dette betyde, at jeg ikke har været arbejdstager i et andet Eu land
da jeg ikke har arbejdet i Sverige men hele tiden i Danmark , og qua dette vil jeg søge fs efter eu-reglerne udfra reglen af om tilstrækkerlige midler, hvis vi flytter tilbage til Dk og hun får et opholdskort til Dk og jeg har været grænsegænger, kan hun da modtage su i dk ?
på forhånd tak for hjælpen
Jeg har et spørgsmål , vil min kone have ret til SU i dk , hvis
hun får opholdskort til dk efter eu-reglerne, jeg har boet 4 år i Sverige og arbejdet hele tiden i dk hvilket jeg stadig gør , "grænsegænger " , vil dette betyde, at jeg ikke har været arbejdstager i et andet Eu land
da jeg ikke har arbejdet i Sverige men hele tiden i Danmark , og qua dette vil jeg søge fs efter eu-reglerne udfra reglen af om tilstrækkerlige midler, hvis vi flytter tilbage til Dk og hun får et opholdskort til Dk og jeg har været grænsegænger, kan hun da modtage su i dk ?
på forhånd tak for hjælpen
Re: Ret til SU efter EU-regler "grænsegænger"
Din kone får først ret til SU efter 2 års ophold i Danmark,Men der er nogle enkelte fag som giver hende ret til SU med det samme feks hvis hun begynder som social og sundhed uddannelsen.
-
fundiver199
Hvis du indrejser i Danmark med det formål at arbejde i Danmark (dvs. beholde dit nuværende job), vil din kone være berettiget til dansk SU fra og med det øjeblik, I har bosat jer i Danmark.
Hun kan også blive berettiget til dansk SU ved at være gift med dig og bo her i 2 år, som reza4life skriver. Men da du indrejser for at arbejde i Danmark, vil dette ikke være relevant for jer.
Hun kan også blive berettiget til dansk SU ved at være gift med dig og bo her i 2 år, som reza4life skriver. Men da du indrejser for at arbejde i Danmark, vil dette ikke være relevant for jer.
Tusind tak for svaret fun
Hvad så hvis man indrejser til Danmark og skifter job efter et par måneder?fundiver199 skrev:Hvis du indrejser i Danmark med det formål at arbejde i Danmark (dvs. beholde dit nuværende job), vil din kone være berettiget til dansk SU fra og med det øjeblik, I har bosat jer i Danmark.
-
fundiver199
Så er man naturligvis stadig indrejst som arbejdstager.
det vil sige at hvis man har arbejde i dk, som man er startet på inden man flytter til dk så er man arbejdstager i eu retslig forstand? Jeg har spurgt om dette før hvis det var arbejde for et dansk firma som blev udført i sverige ???? Jeg er ikke 100% med !
Kunne det uddybes nærmere hvad der menes ?
Som jeg forstod det , skulle arbejdet være for et feks. svensk firma som udbetalte lønnen i sverige og at man var beskattiget af lønnen der. For at man var arbejdstager når man flytter tilbage ??
For øvrigt , hvis man finder arbejde i dk efter man er flyttet tilbage så kan ens partner få su under uddannelse , men hvad så hvis man efter feks 1år bliver fyret , stopper ens partners su så ? intil man har boet sammen i 2 år?
Som jeg forstod det , skulle arbejdet være for et feks. svensk firma som udbetalte lønnen i sverige og at man var beskattiget af lønnen der. For at man var arbejdstager når man flytter tilbage ??
For øvrigt , hvis man finder arbejde i dk efter man er flyttet tilbage så kan ens partner få su under uddannelse , men hvad så hvis man efter feks 1år bliver fyret , stopper ens partners su så ? intil man har boet sammen i 2 år?
Fundiver mener at man er arbejdstager i DK, ikke at man regnes for værende arbejdstager i det andet EU-land. Når man er arbejdstager i DK, har ens ægtefælle ret til SU, det er i den sammenhæng din status i DK er relevant.closed1 skrev:det vil sige at hvis man har arbejde i dk, som man er startet på inden man flytter til dk så er man arbejdstager i eu retslig forstand? Jeg har spurgt om dette før hvis det var arbejde for et dansk firma som blev udført i sverige ???? Jeg er ikke 100% med !
Det er helt rigtigt at man for at blive regnet som arbejdstager i det andet EU-land skal ansættes i det pågældende land og få sin løn udbetalt der, samt betale skat samme sted. Det er den eneste måde man kan få ret til sociale ydelser når man flytter tilbage til DK med sin familie.
Tak
Men hvad hvis man mister sit arbejde før ens partner har boet 2 år i dk . hvad med su så ? stopper den så indtil man har arbejde igen?
Men hvad hvis man mister sit arbejde før ens partner har boet 2 år i dk . hvad med su så ? stopper den så indtil man har arbejde igen?
Hvis du får dagpenge svarer det til at du er i arbejde, og din partners SU fortsætter som hele tiden. Men begynder du eksempelvis selv at modtage SU, så mister din partner sin SU. Og jeg formoder at hvis du får kontanthjælp eller revalideringsydelse, så er partneren heller ikke berettiget til SU.closed1 skrev:Tak
-
fundiver199
Det er en smule uklart, hvad der sker, hvis ens forhold ændrer sig, efter man er indrejst i Danmark. SU-styrelsen kigger på den danske statsborgers forhold på indrejsetidspunktet, og det er jo ikke sådan, at der herefter automatisk går besked til SU-styrelsen, hvis man f.eks. begynder at læse eller bliver syg. Så det mest sandsynlige er nok, at er der først bevilget SU til en uddannelse, så fortsætter den, så længe den pågældende stadig studerer og opfylder de generelle krav om studieaktivitet mm.
Den praksis skaber så til gengæld problemer for dem, der indrejser i Danmark som studerende og herefter bliver færdige med studierne og begynder at arbejde f.eks. 6 måneder senere. Og det er netop det, som et af ÆUG´s medlemmer har en klagesag kørende om.
I virkeligheden er der jo ingen saglig grund til, at man ikke bare skulle give SU til alle dem, der er FS med en dansk statsborger efter EU-reglerne, når man giver det til dem, der er sammenført efter Danmarks nationale regler. 2-års reglen er således fjollet og burde bare ændres til en 0-års regel, så var man helt ude over al denne diskussion.
Den praksis skaber så til gengæld problemer for dem, der indrejser i Danmark som studerende og herefter bliver færdige med studierne og begynder at arbejde f.eks. 6 måneder senere. Og det er netop det, som et af ÆUG´s medlemmer har en klagesag kørende om.
I virkeligheden er der jo ingen saglig grund til, at man ikke bare skulle give SU til alle dem, der er FS med en dansk statsborger efter EU-reglerne, når man giver det til dem, der er sammenført efter Danmarks nationale regler. 2-års reglen er således fjollet og burde bare ændres til en 0-års regel, så var man helt ude over al denne diskussion.