Step 2 - Migrationsverket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fortvivletDK

Step 2 - Migrationsverket

Indlæg af fortvivletDK » 28.09.2011 10:31:06

Hej igen,

så har min mand og jeg været på migrationsverket efter at vi modtag vores personnumre. Det var i går den 27/9 og vi havde medtaget disse dokumenter

Ansøgningskema fra hjemmeside
Kopi af begge pas
Kopi af personnumre
Kopi af registerudtag om at vores ægteskab er registreret i sverige
Kopi af orginal vielsesattest
Kopi af mit Øresundskort
Kopi af ansættelseskontrakt
Kopi af tre sidste lønsedler
Kopi af lejekontrakt

Nu må vi se hvornår vi høre fra dem. De ville desværre ikke oplyse noget som helst om hvad vi kunne forvente

fundiver199

Re: Step 2 - Migrationsverket

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2011 11:30:23

Det lyder, som om I er på rette vej, så jeg vil da gætte på, at I får et positivt svar inden så længe :D

Sara A

Indlæg af Sara A » 28.09.2011 14:59:22

Vi fik vores kort efter lidt mindre end to uger i slutningen af august.

tokay

Indlæg af tokay » 03.10.2011 07:48:37

Hvorfor kan jeg ikke finde en fysisk indleverings adresse på migrationsverket i Malmö.

Jeg skal søge om opholdskort til min kone, men jeg vil helst aflevere det personligt.

Ifølge deres hjemmeside har de flere afdelinger i Malmö og jeg ved ikke hvad de betyder.....

http://www.migrationsverket.se/info/1152.html

Under bogstavet: M

Hvor henvender man sig. ?

Tak for hjælpen

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.10.2011 08:34:46

I stedet for M skal du klikke på linket til højre: Besöksadresser till Migrationsverkets enheter

DER klikker du på M, så får du rigtige adresser. Jeg formoder, du skal til Celsiusgatan, da de øvrige tager sig af asylsager og en er forvaltning, som næppe er det rigtige sted. Ude til højre er der også link til et kort i pdf.
mh
Rådgiver for ÆUG

fortvivletDK

Indlæg af fortvivletDK » 05.10.2011 06:43:57

Hej alle

så er opholdskortet i hus, efter hun 6 dage fik jeg i går at vide at min mand havde fået udstedt opholdskort og at det var ved at blive lavet. Kommer nok med posten meget snart :D
Ved ikke om det bare er held, men synes det er gået enormt stærkt med både personbevis og opholdskort.
Ønsker det samme for alle som står i denne situation

tokay

Indlæg af tokay » 05.10.2011 07:19:04

fortvivletDK skrev:Hej alle

så er opholdskortet i hus, efter hun 6 dage fik jeg i går at vide at min mand havde fået udstedt opholdskort og at det var ved at blive lavet. Kommer nok med posten meget snart :D
Ved ikke om det bare er held, men synes det er gået enormt stærkt med både personbevis og opholdskort.
Ønsker det samme for alle som står i denne situation

Hej fortvivlet.

Jeg er glad for at høre at det er gået som smurt ! :D

Jeg vil dog lige høre hvordan du foretog dine foløb...

Jeg var nemlig forbi skatteverket igår, for at registrere mit ægteskab og det gik også helt fint, men jeg har ikke prøvet det med migrationsverket endnu. Jeg skal køre mine papire gennem EU-Retten så jeg ved ikke hvad jeg skal bruge af oplysninger, her tænker jeg på hvad jeg skal have med af dokumenter....

Jeg fik afvide af skatteverket igår, at jeg skal henvende mig hos migrationsverket først, for at registrere/søge om opholdskort til min kone hvorefter jeg kunne vende tilbage til skatteverket og registrere min kone som boende på min adresse i Malmö samt få et person nummer til hende.

Jeg føler mig lidt på bar bund, da jeg har søgt på deres hjemmeside hvilken blanket jeg skal udfylde og jeg har ikke kunne finde den. Jeg føler at det er lidt svært på svensk....

Jeg fik igår afleveret kopi af min internationalle vielsesattest, kopi af min kones pas samt kopi af mit svenske ID-kort, så hun sagde ikke at der manglede noget. (min kone var selfølgelig også med mig)

Håber på lidt vejledning og feedback :D

Med venlig hilsen
Tokay

fortvivletDK

Indlæg af fortvivletDK » 05.10.2011 07:39:22

Hej tokay

jeg havde held med at få registreret både min mand og mig selv hos skatteverket før vi søgte om opholdskort. Men det er meget forskelligt fra sag til sag.
Hvis du har fået dit personbevis, og fået registreret jeres ægteskab, skal i møde op på migrationsverket og medbringe disse:

Ansøgningskema fra hjemmeside
Kopi af begge pas
Kopi af dit personbevis/id kort
Kopi af registerudtag om at jeres ægteskab er registreret i sverige
Kopi af orginal vielsesattest
Kopi af dit Øresundskort (hvis du er pendler)
Kopi af ansættelseskontrakt
Kopi af tre sidste lønsedler
Kopi af lejekontrakt

Ansøgningsskemaet kan du finde her http://www.migrationsverket.se/info/3984.html
ude i højre side, det er blanket nr 144011.

Når i så engang har modtaget opholdskortet går i tilbage til skatteverket og får et personnummer til din kone.

Held og lykke med det hele

tokay

Indlæg af tokay » 05.10.2011 08:32:18

fortvivletDK skrev:Ansøgningsskemaet kan du finde her http://www.migrationsverket.se/info/3984.html
ude i højre side, det er blanket nr 144011.

Når i så engang har modtaget opholdskortet går i tilbage til skatteverket og får et personnummer til din kone.

Held og lykke med det hele
Hej igen

Der er nogle punkter på migrationsverkets skema som jeg ikke rigtig forstår. Det er det skema som du lige har sendt mig et link på.

Side 2 :

bilag som skal sendes med til migrationsverket.

"Handlinger som styrker att din anhörige fortfarande har uppehållsrätt i Sverige" ???? hvad menes der ?

"Intryg som styrker beroendeförhållande tilk EU/EES-medborgaren (Föräldrar och barn över 21 år) ???

Det er de sidste to punkter

Desuden har jeg heller ikke kopi af min kones personnummer, eller folkebokföring før jeg har været forbi migrationsverket, så jeg forstår ikke hvordan dette kan lade sig gøre.

Håber du kan hjælpe mig

mvh
Tokay

fortvivletDK

Indlæg af fortvivletDK » 05.10.2011 11:22:10

Hej igen

de to punkter du henviser til handler om
1) dokumentation for at fu fortsat har ophold/opholdsret i sverige, altså f.eks. dokumentation der viser at du bor i sverige og pendler til dit arbejde i danmark. (hvis det er det du gør).
2) dette punkt handler skal du være ligegald med, da det jo ikke er din forældre eller dit barn (over 21år) som du ønsker opholdskort til.

Du skal selvfølgelig ikke stille med noget personnummer for din kone, da hun jo ikke er blevet registreret endnu, kun dit eget personnummer.
Hvis du kan dokumenterer alle de ting som jeg har skrevet på listen, kan jeg ikke se at det skulle være et problem. Vi fik i hvert fald at vide at ansøgningen var komplet.

tokay

Indlæg af tokay » 05.10.2011 11:52:33

Hej Fortvivlet.dk (hvilket jeg ikke tror du er mere :P )

Tak for din hjælp. Jeg føler mig allerede fuld påklædt til at varetage denne opgave og køre papirene selv. Takket være en masse venlige brugere på denne site.

Hvad skulle man dog gøre ude ÆUG!

Tusinde tak allesammen. Jeg er fandme glad for denne side og undskyld mit sprogbrug, men sådan har jeg det altså.

Sidst men ikke mindst har jeg en mindre tilføjelse:

Hvornår er min kone forsikret under mig ?
Hendes forsikring udløber idag d. 05.10.2011 så jeg vil gerne have det på plads om det er såsnart jeg har hendvendt mig hos Migrationsverket eller er det såsnart at hun har fået person nummer fra skatteverket, fordi så skal jeg nemlig tegne en forsikring til hende i tilfælde af at hun skulle blive syg. og hvor tegner man denne forsikring ?

Mvh
Tokay :D

tokay

Indlæg af tokay » 18.10.2011 12:00:09

tokay skrev:Hej Fortvivlet.dk (hvilket jeg ikke tror du er mere :P )

Tak for din hjælp. Jeg føler mig allerede fuld påklædt til at varetage denne opgave og køre papirene selv. Takket være en masse venlige brugere på denne site.

Hvad skulle man dog gøre ude ÆUG!

Tusinde tak allesammen. Jeg er fandme glad for denne side og undskyld mit sprogbrug, men sådan har jeg det altså.

Sidst men ikke mindst har jeg en mindre tilføjelse:

Hvornår er min kone forsikret under mig ?
Hendes forsikring udløber idag d. 05.10.2011 så jeg vil gerne have det på plads om det er såsnart jeg har hendvendt mig hos Migrationsverket eller er det såsnart at hun har fået person nummer fra skatteverket, fordi så skal jeg nemlig tegne en forsikring til hende i tilfælde af at hun skulle blive syg. og hvor tegner man denne forsikring ?

Mvh
Tokay :D

Nogen der kan hjælpe mig med dette problemstilling

Hilsen
Tokay

Optimistisk

Indlæg af Optimistisk » 25.10.2011 11:58:49

Prøv at tjekke med Migrationsverket og dit forsikringsselskab.

Mener at din kone er dækket af det svenske sundhedsvæsen så længe hendes ansøgning bliver behandlet, men er ikke helt sikker. Tjek med Migrationsverket.

Mht. til ansvars/ulykkesforsikring tror jeg at du kan få hende dækket som et medlem af husstanden. Det er dog vigtigt at du underretter forsikringsselskabet om at hun er en del af husstanden, og samtidig sikre dig hvad deres retningslinier er for dette når hun endnu ikke har opholdstilladelse.

Jeg prøvede også at undersøge dette i sin tid, men vi fik opholdstilladelsen så hurtigt, at det ikke blev aktuelt.

Som sagt ville jeg tjekke med Migrationsverket og forsikringsselskabet, da det er noget som er rart at være 100% sikker på.

tokay

Indlæg af tokay » 24.11.2011 17:45:26

Hej allesammen !

Jeg har nu fået registreret vores ægteskab hos Skatteverket. Der gik ca. 6 uger, herefter måtte jeg selv tage kontakt til Skatteverket for at for rykket for min behandling. Da jeg ringede derind, forklarede jeg at min vielsesattest var oversat hos retten i det land jeg var viet i og herefter gik der ikke 2 dage, så var registreringen klar og jeg fik brev med hjem.

Det vafr det eneste dokumentation, som jeg ventede på, før jeg kunne aflevere min ansøgning via EU-retten til migrationsverket. Jeg har idag d. 24.11.2011 afleveret min ansøgning og jeg har vedlag diverse dokumentationer:
  • Ansøgningsskema fra migrationsverkets hjemmeside
    Kopi af begge pas
    Kopi af mit personbevis
    Kopi af mit øresunds sygesikringskort
    Kopi af registreringsbevis (Vielsessattest)
    Kopi af mit pendlerkort
    Kopi af min ansættelseskontrakt
    kopi af 3 seneste lønseddler
    Kopi af min kones id-kort i hjemmelandet
Der var altså ikke meget hjælp at hente hos migrationsverket. Jeg var derude igår og der var der lukket (onsdag). Jeg fik afvide, at jeg kunne henvende mig imorgen (torsdag). Når jeg nu indleverede mine dokumenter, så ville jeg jo have en kvittering for min indlevering af dokumenter, men det fik jeg ikke. Jeg fik afvide, at de ville sende mig en bekræftigelse på at de har modtaget mine dokumenter, når mine dokumenter var oprettet i deres system. Herefter ville jeg så høre hvor lang ekspeditionstid jeg kunne forvente mig, og jeg fik afvide at der kunne gå MAX 3 måneder !!!. Det syntes jeg er helt absurt, når jeg ifølge regler kun skal bo i 10 uger i et andet EU land. Det giver ikke helt mening for mig. Min kones turistvisum udløber snart og jeg fik afvide at inden for de 3 måneders turistvisum, så kunne jeg søge inden for EUretten og så vill der ikke være noget at komme efter. Det er der åbenbart nu, for når min kones turistvisum udløber, så skal hun jo rejse tilbage til sit hjemmeland, og det var ikke det der var meningen, men at vi skulle køre vores dokumenter gennem EU retten, det var så hun netop kun ne blive boende hos mig.

Dety er fysisk umuligt at komme igennem til migrationsverket pr. telefon og det er endnu mere umuligt at komme igennem til dem personligt, da ekspedienten opfordrede mig til at komme igen Tirsdag, da der var nogen, som behandlede mine typer af sager der. Hvad gør jeg nu når jeg står i et dilemma ??

Hjælp søges

med venlig hilsen
Desperat Tokay

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 24.11.2011 19:04:23

Du har misforstået et par ting, ser det ud til.

For det første: Når din kone har ansøgt om opholdskort efter EU-reglerne, så har hun ret til at blive i landet selvom hendes visum udløber, indtil sagen er afgjort. Imidlertid siger reglerne jo ikke noget om hvordan sagen skal afgøres, og der er fastsat en behandlingsfrist på 6 måneder. Men hvis du opfylder de ting der skal til for at din kone kan få opholdskort, så er der ikke noget at være nervøs for. Eneste spørgsmål er hvor længe der går før sagen er færdigbehandlet. I den tid kan hun blive i Sverige, men naturligvis ikke lovligt rejse til andre Schengen-lande.

Og for det andet, så kan Migrationsverket jo ikke tage højde for at din kone udelukkende søger om ophold i Sverige fordi I gerne vil bo sammen i Danmark. Derfor kan du naturligvis ikke regne med at de udsteder et opholdskort indenfor 10 uger, når reglerne siger at de har 6 måneder til at behandle sagen i.

Besvar