Udstationering til Spanien

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

optimisten1

Udstationering til Spanien

Indlæg af optimisten1 » 26.09.2011 12:40:11

Kære forum

Jeg skal udstationeres til Mallorca 6mdr fra d. 26 oktober, min gravide kone fra Ukraine tager med.

Hun har fået 2 mdrs schengen Visa med start fra idag, vi bor i Danmark en måned, og tager derefter til Mallorca 6 måneder.

Forventer at vores danske vielsesattest skal oversættes til Spansk + have Apostel, har snakket med en aut. translatør herom.

Skal min kone søge om opholdstilladelse efter EU regler på Mallorca ??

solskinsglad

Re: Udstationering til Spanien

Indlæg af solskinsglad » 26.09.2011 14:14:14

Har netop ansøgt med min mand i Madrid.

1) Du søger NIE, et par dage efter kan du hente det (hvis ikke du får det med det samme). Du skal forbi udlændingekontoret og afhente en indbetalingsblanket, som skal betales i banken og medbringes (10 EUR).

2) Hun søger NIE, dertil skal I medbringe:
- Ansøgningskema
- Dit NIE
- Empadronamiento común. Dvs. en udskrift fra jeres spanske kommune, der viser, at I begge er registreret på samme adresse. Når du har dit NIE, kan du registrere dig på kommunen, hun kan registrere sig sammen med dig med sit pas.
- Betalt gebyr (samme som dig, 10 EUR)
- Vielsesattest (max 3 mdr gammel) udstedt i Danmark, oversat til spansk og apostilleret (gælder kun, hvis I blev gift i Danmark, ellers er proceduren anderledes).
- Fotokopi af alle ovenstående dokumenter
- 3 pasbilleder

Nogle måneder senere skal hun møde op til fingeraftryk, inden hun får sit opholdskort.

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 26.09.2011 14:15:08

optimisten1 skrev: Skal min kone søge om opholdstilladelse efter EU regler på Mallorca ??
Ja

optimisten1

Indlæg af optimisten1 » 26.09.2011 14:57:07

Tusind tak solskinsglad, rigtig god hjælp :)

Vielsesattesten er lige over 3 mdr når vi søger NIE til hende, men under når den bliver oversat og får apostel, mon ikke det er iorden ?

Når vi søger NIE til hende, er det så aut. det samme som at vi søger opholdskort til hende ??

Eller skal vi et andet sted hen når hun har fået NIE ?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.09.2011 15:23:12

Det med de 3 måneder er, fordi du ikke kan få legaliseret/apostille på et dokument, der er udstedt for mere end 3 mdr. siden. Det gør derfor ikke noget, at det er lidt mere end 3 mdr. gammelt, når du komme til Spanien. Har man et, der er ældre, må man fremskaffe et nyt, når det skal legaliseres.
mh
Rådgiver for ÆUG

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 26.09.2011 18:19:45

NIE er det samme som cpr i Danmark. Alle der er registreret i Spanien skal have NIF (for statsborgere) eller NIE (for andre). Det er én ansøgning, hun skal lave, så følger alt med.

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Nordstjernen » 26.09.2011 21:46:11

mh skrev:Det med de 3 måneder er, fordi du ikke kan få legaliseret/apostille på et dokument, der er udstedt for mere end 3 mdr. siden. Det gør derfor ikke noget, at det er lidt mere end 3 mdr. gammelt, når du komme til Spanien. Har man et, der er ældre, må man fremskaffe et nyt, når det skal legaliseres.
Nogen, der ved, hvad som gælder ved en svensk vielsesattest, er det samme sag som med den danske? Og i så fald, hvor får man udstedt den, på Skatteverket eller?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.09.2011 21:55:15

Det er så vidt mig bekendt en generel regel, at dokumenter skal være 'friske', dvs. højst 3 mdr. gamle ved indlevering til legalisering. En ny vielsesattest får man vel der, hvor man blev viet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nordstjernen

Indlæg af Nordstjernen » 26.09.2011 23:38:24

mh skrev:Det er så vidt mig bekendt en generel regel, at dokumenter skal være 'friske', dvs. højst 3 mdr. gamle ved indlevering til legalisering. En ny vielsesattest får man vel der, hvor man blev viet.
Tak for svaret. Jeg går ud fra, at dette gælder, ligegyldigt hvor mange år man har været gift og selvom man har opholdskort i fx. Sverige? Egentlig lidt besværligt, at de ikke registrerer giftermål centralt i EU, det er godt nok mange dokumenter, der skal til for at udnytte den frie bevægelighed. Men det er en anden diskussion. :wink:

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.09.2011 06:09:26

Jeg har nævnt det før: det ville give en hel del flere arbejdspladser i det offentlige, hvis alle EU-lande skulle registrere alle andre EU-landes borgeres fødsler og ændringer i civilstatus. Kan DU se lille Danmark skulle føre registre for ca. 501 millioner mennesker?

Jeg ville ikke føle det særlig trygt, hvis alle mine data skulle ligge i alle EU-lande, og da slet ikke, hvis de lå i Rumænien og Bulgarien, hvorfra rigtig mange af dem, der svindler med betalings- og kreditkort kommer fra.

Jeg kan heller ikke se, at det er så forfærdelig meget mere at man skal fremskaffe en vielsesattest. Det er jo det eneste ekstra, i forhold til hvad du skal have af dokumentation, hvis det er dig alene, der vil bo i et andet EU-land.

Det, der kunne være en hjælp i vore dage, hvor folk flytter meget mere omkring end før i tiden, er en international vielsesattest, som er forfattet på 3 sprog, hvoraf det ene skal være landets, de to andre engelsk og tysk. Det ville spare oversættelse i mange lande.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.09.2011 07:53:36

Hvis man blevet gift i Danmark, så er det vel ikke den helt store ulejlighed at få sin vielsesattest oversat til engelsk og apostillestemplet, før man udvandrer. Og er man blevet gift i et andet land end Danmark, så har man jo allerede fået det gjort, da man registrerede sit ægteskab i Danmark. Og så kan den appostillestemplede eller legaliserede vielsesattest fra Thailand eller Ukraine eller Tyrkiet naturligvis også bruges, hvis man flytter til et helt tredje land. I hvert fald må det kunne lade sig gøre, hvis den er skrevet på engelsk eller er blevet oversat til engelsk.

Jeg kan derfor ikke helt se, hvad problemet egentlig er?

Til gengæld tvivler jeg på, at de spanske myndigheder har lov til at kræve, at en dansk vielsesattest skal oversættes til netop spansk, når vi taler om udnyttelse af retten til fri bevægelighed. Det fremgår således ikke af EU´s opholdsdirektiv, at der kan stilles krav om oversættelse af nogle af de dokumenter, der skal fremvises for at søge om opholdskort, til noget bestemt sprog.

Så hvis man skal være rigtig firkantet, så burde det i hvert fald være tilstrækkeligt, hvis de er skrevet på et af de sprog, der tales i EU, og helt sikkert hvis de er skrevet på et af hovedsprogene som f.eks. engelsk. At møde op med dokumenter skrevet på kinesisk eller swahili er dog måske nok at trække den lidt for langt.

Men som det fremgår af en anden tråd i forum, så synes (også) de spanske myndigheder jo at have deres helt egen tolkning af reglerne om fri bevægelighed. Og det er da sikkert nemmere og hurtigere bare at få sin vielsesattest oversat end at kaste sig ud i et større slagsmål med dem omkring det emne.

Nordstjernen

Indlæg af Nordstjernen » 30.09.2011 22:47:49

Nu opfattede jeg det som, at man hver gang man flytter fra et EU-land til et andet, skal tilbage til Sverige og derefter oversætte til det lokale sprog. Hvis engelsk virkelig er nok (altså i de lande, hvor engelsk ikke er en selvfølge), så er det da enormt meget nemmere. Selvom den må vel stadig max. være 3 mdr. gammel, eller er jeg helt ude i hampen? :?

@mh; jo, jeg kan godt se, at det ville være lidt meget, men tag i betragtning, at paskontroller formentlig allerede ved stort set ALT om dig. Derfor egentlig lidt kuriøst, at dette ikke inkluderer civilstand. At det så ville betyde begrænset privatliv, giver jeg dig ret i.

I øvrigt ikke ude efter at skabe polemik, har ikke særligt meget juridisk viden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.10.2011 06:51:42

Spørgsmålet er, om ikke oversættelse af en dansk vielsesattest til f.eks. spansk også kan klares i Spanien? Det danske konsulat eller den danske ambassade kan vel sørge for dette og for den nødvendige legalisering?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.10.2011 09:51:24

@ fundiver, du er meget optimistisk mht hvad man kan få af service i konsulater!

Det er da muligt, at det er anderledes i Spanien, men man skal godt nok ikke bryde sig om at ringe til det danske konsulat i Istanbul for at høre, om de kan så meget som anbefale en oversætter :( Det tyrkiske konsulat i DK oplyser, at de IKKE påtager sig apostille-påtegning.

Grunden til, at dokumenter ikke må være mere end 3 mdr. gamle ved legalisering/apostille er, at forholdene jo kan have ændret sig. Er man gift, kan man nå at være blevet skilt fx, og hvis det man ansøger om, gives på betingelse af at man er gift er det jo helt forståeligt, at myndighederne vil sikre sig bedst muligt, at man stadig er det.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.10.2011 10:17:24

Thja. Jeg har nu noget svært ved at se, hvad problemet er. Hvis jeg ønsker at "hjælpe" min kone til at komme til at bo i Spanien, hvorfor i himlens navn skulle jeg så lade mig skille fra hende, før jeg flyttede dertil? Så kan jeg da lige så godt bare undlade at ophæve ægteskabet, selvom vores samliv måske er afbrudt. Og der er jo alligevel ikke noget krav om samliv, når man udnytter den fri bevægelighed. Men til gengæld er der et krav om selvforsørgelse, som igen ikke påvirkes af, om vi er gift eller ej.

Opholdsdirektivet er ikke særligt præcist på dette punkt, idet det blot hedder sig, at der skal forevises "et dokument der attesterer, at der består en familiemæssig tilknytning eller et registreret partnerskab".

Men en civilstandsattest fra det land, hvor unionsborgeren sidst har boet, må vel kunne klare den sag? Så måske er den her diskussion "much ado about nothing". Hvis man f.eks. bor i Danmark, må man vel kunne gå op til kommunen og få dem til at udskrive et stykke papir, hvor der står, at man (stadig) er registreret som værende gift med den og den, og så er den historie vel ikke længere?

Og det dokument må så selvfølgelig, som mh skriver det, højest være f.eks. 3 måneder gammelt. Men det er jo heller ikke noget problem, når man skal søge om opholdskort senest 3 måneder efter sin flytning.

Hele denne diskussion drejer sig jo om, hvorvidt en person, der f.eks bor i Portugal, kan tvinges til at rejse til Sverige eller Brasilien, eller hvor man nu i sin tid er blevet gift, for at få udstedt en ny original vielsesattest, fordi vedkommende skal flytte til Spanien. Og sådan kan det naturligvis ikke være - det ville jo være fuldstændig tåbeligt og vanvittigt, uanset om vi så taler om EU-regler eller andre regler.

Hvis man er blevet skilt, så er det jo sket i det land, hvor man boede, og ikke i et andet land, hvor man blev gift for 30 år siden og ikke har sat sine ben sidenhen.

Besvar