Ferie "midt i sverigsmodellen"

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Mark1979

Ferie "midt i sverigsmodellen"

Indlæg af Mark1979 » 26.08.2011 12:53:19

Hej
Nu har jeg lige brug for second opinion - igen.

Situationen:
Vores fremlejede lejlighed i dk bliver ledig pr midt januar. (med en mulighed for forlængelse)
Vores lejlighed i sverige er ret fleksibel med leje tid.

Vi flyttede til Sverige for 1 mdr siden (25. juli) og skulle gerne få vores personnummer i næste uge, hvor efter vi søger midlertidig ophold på migrationsverket

Min umiddelbare plan.
Tage på 4 ugers ferie fra start december til start januar.
Opsige lejlighed i sverige pr start december ( således vi ikke betaler husleje mens vi er på ferie) til den tid have vi været der i godt 4 mdr
Opsige vores lejer i dk,så vores lejlighed er ledig pr start januar.
Men jeg ville stadig have adresse i sverige indtil januar

Mine spørgsmål:

1) Er der så noget i vejen for at tage på ferie i Filippinerne ( hendes hjemland) - Vi regner med at være væk i 4 uger. hen over jul og nytår.
Hvor lang tid tager det at søge om ophold i DK?

2) Er det smartest at søge om en forhånds godkendelse efter vi har boet der over i 3½ mdr, og så når vi kommer hjem så effektivisere den?
eller er det i det hele taget dumt at rejse på det tidspunkt ( hun vil bare gerne hjem til familien i højtiden :-( )

3) Den mere sikre er vel at vente med at gøre noget indtil vi kommer fra ferie.. og så blive boende i sverige mens vi søger... og så tage den mdr mere?

Ville bare gerne hjem hurtigst muligt uden at betale mere i husleje en nødvendigt :-)

Håber på svar da jeg gerne vil bestille billeter i dag :-)

Mark

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ferie "midt i sverigsmodellen"

Indlæg af mh1 » 26.08.2011 13:17:50

Personligt ville jeg vægte det særdeles højt ikke at lave noget 'hul' imellem 'reel bopæl' i Sverige og tilbageflytning til DK. Hvis du ikke har noget sted at bo i Sverige i 4 uger, så kan det blive ret så svært at overbevise den danske US om at du er flyttet fra et EU-land tilbage til DK. Og US leder jo med lys og lygte efter grunde til at give afslag - godt nok vil der være en ny regering til den tid, meeeen US ændrer næppe sådan lige praksis.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 26.08.2011 13:47:17

Hej,

Jeg ville stadig have adresse i sverige mens jeg er på ferie.

Men du mener at uanset hvad, så er det bedre at komme tilbage til lejlilgheden i sverige. og så søge om ophold i dk?

Jeg ønsker heller ikke at løbe nogen unødvendig risiko for at spare en mdr. husleje så det er ok.

men der er ikke noget problem i at rejse på ferie mens man bor i sverige?

Mark

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.08.2011 16:19:54

Jeg forstod det sådan, at du ville opsige lejligheden, så du IKKE ville have noget sted at bo i Sverige, i den tid du er på ferie. Hvis du ikke har nogen lejlighed, kan du vel ikke have adresse i Sverige?

Men bortset fra det, så kan I godt søge om dansk opholdskort til din kone allerede når du har haft bopæl i Sverige 8-10 uger i alt. Og I kan roligt tage på ferie - altså, såfremt I stadig har en bopæl i Sverige - uden at det får nogen indflydelse på udfaldet af ansøgningen om dansk opholdskort. Får I en forhåndsgodkendelse inden/i løbet af ferien, er den gyldig i 6 mdr.

Der, hvor jeg ser en lille risiko for et afslag, er at du vil flytte tilbage til den lejlighed, du havde før. Det er noget, der kan få US til at søge med lys og lygte efter andet, der kan give grund til afslag (ferie er IKKE en sådan grund). Men hvis du sørger for omhyggelig dokumentation for dit reelle ophold (betal husleje via bank, få svensk konto, telefonnr. o.l.), har arbejde i Sverige eller er omhyggelig med at samle dokumentation for din evt. pendling (brobizz/pendlerkort med navn osv.), så behøver det heller ikke få nogen betydning.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 26.08.2011 19:05:01

Tak for svaret.
Jeg bliver lidt i tvivl omkring det med hvornår man kan søge. Nogen steder skriver de man skal vente til efter 3 mdr for at være sikker påat der ikke kan stilles tvivl omkring opholdets karakter og andre siger so mdu sige 8 til 10 uger.

Hvis vi antager at 10 uger er nok. så kan kan hun søge opholdskort i midten af oktober og vi tager tager på ferie i en mdr starten af december. Det giver US 1½ mdr til at komme med et svar. Er det realistisk? Jeg frygter at vi tager på ferie og så skriver de at de skal bruge nogle andre dokumenter eller sådan..

For at være sikker så starter opholdet fra der hvor vi søger om person nummer på skatteverket... og ikke fra når vi får nummert, - ik?

Så fremt de forhånds godkender hende så slutter bevis byrden der eller hvordan. eller skal vi så søge igen når vi endelig flytter?

mark

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.08.2011 19:22:05

Det er jo kun DIG der skal have haft 'reelt ophold' mindst 8-10 uger, i princippet kunne din ægtefælle vente med at 'slutte sig til dig' til dagen før du vender hjem til DK igen. Og dit reelle ophold kan dokumenteres fra den dag, du melder dig som tilflyttet Sverige.

Når I alligevel under ingen omstændigheder vil flytte før til næste år, synes jeg ikke der er nogen grund til at søge så snart minimumskravet for opholdets varighed er opfyldt. Jo længere du har boet i Sverige, jo bedre kan du jo godtgøre at have haft 'reelt ophold' (forudsat at du sørger for at gemme al dokumentation).

Jeg vil anbefale dig at læse her, hvor du nok får svar på det meste: viewtopic.php?f=7&t=7164
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 27.08.2011 19:13:07

Jeg syntes der er rigtig mange af dem der har benyttede sverigsmodellen der anbefaler at man bliver boende i sverige mens sagen i dk køre på den måde er man sikker hvis det skulle blive et afslag, at man stadig kan blive sammen, da man jo så har boet i sverige hele tiden og partner ikke pludslig skal udvises eller man i hast skal til at flytte tilbage til sverige.
Især hvis man søger kort tid efter man er rejst til sverige, har bidt mærke i at US er meget strikse med bevisførelsen, især ved korte ophold ..

Så hvis det var mig personlig ville jeg forlænge fremlejekontrakten i dk og blive boende i sverige til i har fået opholdskortet til dk hvis i så skulle få afslag har i jo boet længere tid i sverige samlet mere dokumentation og kan dermed med god samvittighed klage og fremlægge yderlige beviser....

Vigtigst af alt i skal ikke ud i uvisheden omkring din kone og hendes ophold og jeres fælles fremtid

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 29.08.2011 12:22:36

hej
tak for svaret så er jeg ikke i tvivl om hva jeg gør.. Jeg bliver i sverige efter ferien og starter med at søge derfra... og så blive i sverige til man har fået godkendelse. :-)

mange tak for hjælpen

Mark

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 12.10.2011 09:39:58

Lige en spørgsmål i kølevandet...
Vi er i gang med at søge om opholdskort. Det har nu snart været en mdr under vejs.. og jeg kan se de skriver at det kan tage helt op til 9 mdr..?!?!...
Hvad kan man gøre hvis man ikke får det, før vi skal rejse i starten af december - til filippinerne?

Flybilletter er købt og betalt.. :-(

Mvh

mark

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2011 09:58:24

Udstedelse af opholdskort må tage op til 6 måneder. De 9 måneder må være noget, du har hørt om i forbindelse med opholdstilladelser efter Sveriges nationale regler.

Hvis din kone ikke har nået at få opholdskort, før I skal på ferie, kan hun søge om et visum på den svenske ambassade i Manila straks efter jeres ankomst til Filippinerne. Og så må hun bare håbe på, at det kan nå at blive udstedt, inden hun skal flyve tilbage til Sverige. Hvis det ikke kan nås at få et visum i løbet af jeres ferie, så må hun ombooke sin billet eller, hvis det heller ikke er muligt, købe sig en ny, når hun har fået et visum.

I jeres situation ville jeg nok vælge at rette henvendelse til Migrationsverket i god tid, inden I skal af sted, og venligt forklare dem situationen og spørge, om det måske var muligt, at de kunne nå at have din kones opholdskort klar inden jeres rejse, så hun slipper for al det bøvl med at skulle søge om et nyt visum for at komme tilbage til Sverige. Det vil jo også spare deres egne kolleger på ambassaden og dermed de svenske skatteydere for et helt unødvendigt stykke arbejde.

closed1

Indlæg af closed1 » 12.10.2011 10:36:32

I danmark , kan man søge en tilbagerejse tilladelse hos politiet , mon det samme gælder i sverige?

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 12.10.2011 21:31:46

fundiver199 skrev:I jeres situation ville jeg nok vælge at rette henvendelse til Migrationsverket i god tid, inden I skal af sted, og venligt forklare dem situationen og spørge, om det måske var muligt, at de kunne nå at have din kones opholdskort klar inden jeres rejse, så hun slipper for al det bøvl med at skulle søge om et nyt visum for at komme tilbage til Sverige. Det vil jo også spare deres egne kolleger på ambassaden og dermed de svenske skatteydere for et helt unødvendigt stykke arbejde.
Det ville i bedste fald være spildte kræfter. Migrationsverket er ikke til at hugge eller stikke i, og giver kun efter for graviditet eller alvorlig sygdom, når man anmoder om hurtigere sagsbehandlingstid. Sund fornuft bider ikke på system-Sverige, her gælder rutinerne over alt andet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.10.2011 06:13:54

Fair nok. Det er jo strengt taget også folks eget problem og ansvar, hvis de køber flybilletter uden på forhånd at have sikret sig, at de har de visa mm., som de skal bruge for at rejse ind i de lande, som turen går til. Mark1979 og konen må håbe på, at hun når at få sit opholdskort, før de skal afsted. Der er trods alt stadig næsten 2 måneder at løbe på. Og ellers må de som sagt løse problemet, når de er ankommet til Filippinerne.

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 13.10.2011 13:14:56

Hej,
I har helt ret - set i bakspejlet var bestilling af flybiletter ikke det smarteste lige PT. Men da jeg læste herinde for 2 mdr siden havde jeg indtryk af at både personnummer og opholdskort gik hurtigt. Jeg har på fornemmelsen at vi ridder på en bølge af sommertravlhed lige PT.

Men ja, vi håber på det når at komme før december og ellers må man jo tage konsekvensen af sin dumhed :-)

Hvis hun ikke når og får visum mens vi er i Filippinerne og hun skal bliver der ( worst case) gælder de 90 dage så fra sidste visum ud løb eller fra sidste gang hun var i dk?

mvh

Mark

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Nordstjernen » 17.10.2011 22:40:25

Det ville i bedste fald være spildte kræfter. Migrationsverket er ikke til at hugge eller stikke i, og giver kun efter for graviditet eller alvorlig sygdom, når man anmoder om hurtigere sagsbehandlingstid. Sund fornuft bider ikke på system-Sverige, her gælder rutinerne over alt andet.[/quote]

Meget sandt! De er ikke til at snakke med, det gælder i øvrigt også mange andre offentlige myndigheder. :wink:

Besvar