Red min au-pair kæreste

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thaidenmark

Red min au-pair kæreste

Indlæg af Thaidenmark » 25.08.2011 12:42:24

Hej ÆUG :-)

Mig og min kæreste har hårdt brug for jeres hjælp.

Vi er fast besluttet på at blive sammen, uanset hvorhen i verden det må fører os.

Lidt om vores situation:

Jeg er en 29-årig dansk mand, der har en kæreste fra thailand på 27. Hun arbejder i øjeblikket som au-pair og har et 18 måneders visa, startet i februar i år.
Desværre er det ikke en stabil situation, pga. problemer den familie hun bor hos.
Det kan åbenbart være svært at skifte au-pair familie hvis man ikke har mere end et år tilbage på sit visum, og mange får afslag på et nyt visum hvis de har været i Danmark bare få måneder.
Jeg ville meget gerne hun kunne flytte ind hos mig, men det er imod au-pair reglerne, og den pågældende familie udnytter hun altid er hjemme til børnepasning og lin., så de ville ikke være indstillet på at bøje reglerne.

Hun har en bachelor som mechanical engineer, og ville egentlig gerne læse videre, eller noget helt andet, men de programmer jeg har fundet har ansøgning i april, med start et år senere, så det er ikke noget vi kan bruge til at forbedre den umiddelbare situation. Min Thailandske kæreste har fortalt mig om en veninde hun havde der gratis kunne studerer til sygeplejeske i Danmark, men jeg har ikke kunne finde noget information på det. Hvis nogen kender noget til en god måde at få et studie visa ville jeg også være meget interesseret.

Jeg har kigget på greencard programmet, og hun ligger på 65 point, og er dermed desværre ret langt fra.
Jeg ville muligvis kunne få mine forældre til at omlægge deres lån, så jeg kunne stille de 100.000kr sikkerhed for en familie sammenføring, men min nuværende bolig opfylder ikke størrelses kravet, og mit arbejde er ikke en fast månedsløn, men timelønnet vikar arbejde. Så det virker som om det ville være svært at komme igennem med, uden at flytte og finde nyt job.

Jeg har læst her at reglerne er mere lempelige i Sverige. Jeg ville selv ret nemt kunne flytte til malmø, da mit arbejde er i Kbh, men så vidt jeg forstår skal man have arbejde i Sverige? Og hvad men min kæreste, hvis vi bliver gift i Danmark kan jeg så tage hende med, eller hvordan får hun visum til Sverige? Og hvad ville der så skulle til for vi kunne flytte tilbage til Danmark?

Jeg vil meget gerne have hjælp til hvor jeg kan henvende mig, hvor jeg kan finde mere information, eller komme i kontakt med nogen der har været igennem det samme.

Jeg ville være dybt taknemlig for al hjælp, gode råd eller bare et praj i den rigtige retning jeg kunne få.

Vh.
Rasmus

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Red min au-pair kæreste

Indlæg af mh1 » 25.08.2011 12:58:27

Start med at læse her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu

Du behøver IKKE at arbejde i Sverige for at bruge EU-reglerne. Din ægtefælle behøver heller SLET ikke at arbejde :wink: og når I er blevet viet (og hun dermed automatisk diskvalificeret til at fortsætte som au-pair), så flytter I bare til Sverige uden andre dikkedarer end at du jo skal have fundet et sted, I kan bo. Hendes visum bliver IKKE inddraget på rådhuset, så snart blækket er tørt på vielsesattesten. I bør vente med at meddele hendes arbejdsgivere, at I vil gifte jer, til det er sket.

I må sammen sætte jer ned og finde ud af, om I vil blive boende i Sverige længere tid, eller om I kun vil være der længe nok til at kunne flytte tilbage til DK som EU-borger + ægtefælle. For din kone vil det nok være hip som hap om hun skal læse på en dansk eller en svensk uddannelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Thaidenmark

Re: Red min au-pair kæreste

Indlæg af Thaidenmark » 25.08.2011 13:18:06

1000 tak for det link, ved ikke lige hvorfor jeg ikke selv fandt det, der er jo her på siden. :-D
Skal læse op på det kan jeg se :-)

mange tak
Rasmus

Besvar