Som selvforsørgende - laves noget om?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
KajYY

Som selvforsørgende - laves noget om?

Indlæg af KajYY » 06.08.2011 06:54:35

Hej.

Nu har jeg fået status som "selvforsørgende" i et andet EU-land, og altså ikke "arbejdestager" selvom jeg har et arbejde (dog tidsbegrænset).

Mit spørgsmål er så: vil nogle ting laves om for vores ansøgning for at komme tilbage til Danmark?
Jeg er klar over den her:

Citat US: "Endvidere kan der stilles krav om, at en dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land som selvforsørgende, dokumenterer, at han eller hun råder over tilstrækkelige midler til sig selv og alle sine familiemedlemmer, herunder pågældendes ægtefælle/registrerede partner/samlevende, pågældendes børn under 21 år og ægtefællens/den registrerede partners/den samlevendes børn under 21 år."

Men jeg skal vel stadig vise kontrakt og lønseddler fra mit arbejde? Og selvom jeg ikke skulle det, vil det stadig ikke være en fordel at vise dem?

Jeg undre mig bare over om der er noget i vores situation der ændre sig når man har fået den status fremfor arbejdestager?

Mvh

closed1

Re: Som selvforsørgende - laves noget om?

Indlæg af closed1 » 06.08.2011 08:05:21

Når du søger fs i danmark skal du søge som arbejdstager fra et andet eu land , for så kan der ikke kræves dokumentation for at du kan forsørge din kone ...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.08.2011 09:34:54

KajYY skrev:Jeg undre mig bare over om der er noget i vores situation der ændre sig når man har fået den status fremfor arbejdestager?
Det fremgår af det citat fra hjemmesiden Nyidanmark, som du selv citerer, hvad der ændrer sig, når du ikke har været arbejdstager i et andet EU-land men "kun" boet der.

For at være arbejdstager i EU-rettens forstand skal du som dansk statsborger både bo og arbejde i et andet EU-land end Danmark. Hvis du bor i f.eks. Sverige og arbejder i Danmark, så er du "person med tilstrækkelige midler".

I det andet EU-land, hvor I pt. bor, der betyder status som "person med tilstrækkelige midler", at du som udgangspunkt vil miste din ret til ophold, hvis du modtager sociale ydelser, og at dine familiemedlemmer ikke er berettiget til at modtage uddannelsesstøtte eller studielån.

KajYY

Indlæg af KajYY » 06.08.2011 22:17:32

Hej.

Til funderliver199: Jeg har både boet og arbejdet (bor og arbejder) i et andet EU-land, så i den forstand er jeg "arbejdstager" i et andet EU-land. Jeg er langt væk fra Danmark! Alligevel har det EU-land valgt at give mig status som "en person med tilstrækkelige midler". Det er, om det betyder nogen forskel når jeg skal tilbage til Danmark?

For som closed1 skriver, jeg vil jo gerne søge som "arbejdstager fra et andet EU-land"!!

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.08.2011 09:28:49

Umiddelbart nej, da US altid foretager sine egne vurderinger og ikke bare overtager andre landes myndigheders vurderinger. Men det må jo være en fejl og bør derfor også laves om. Har du fået nogen form for forklaring på, hvorfor de ikke anser dig for at være arbejdstager i det andet EU-land?

KajYY

Indlæg af KajYY » 07.08.2011 18:24:27

Hej.

Ok, men det giver vel også mening at US ikke bare tager over hvad et andet land har besluttet.

Jeg ved ikke hvorfor "mit EU-land" har valgt mig som "en person med tilstrækkelige midler". Måske fordi min kontrakt på mit arbejde kun var midlertidlig. Men jeg er med i en A-kassa og jeg er også jobsøgende.

Jeg undere mig over om alle de andre der er her inde, når de snakker om at de arbejde i et andet EU-land, om det så også er på midlertidligere kontrakter eller det er kontrakter der er ubegrænset og de så bare siger deres job op igen efter et par måneder? Det må jo give en kæmpe udskiftning af folk på de arbejdes pladser?

Mvh

Besvar