flytte tilbage til danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ayke

flytte tilbage til danmark

Indlæg af ayke » 31.07.2011 11:47:01

Hej

jeg bor i sverige nu og skal søge opholdskort for min mand efter eu regler. Mit spørgsmål er jeg bor i sverige men arbejder i danmark og vil flytter tilbage til danmark efter 4-5 måneder.
hvad skal jeg gøre for at flytte tilbage til Danmark igen?
Hvordan det skal være, skal jeg arbejder i Danmark eller sverige?
Har jeg hørt det, ville det være bedre, hvis jeg arbejder mindst 10 uger i sverige, fordi jeg vil ikke har nogen problemmer når vi flytter tilbage til Dk.

Med Venlig Hilsen
Ayke
ayke Indlæg: 0Tilmeldt: 26.03.2011 23:28:08

fundiver199

Re: flytte tilbage til danmark

Indlæg af fundiver199 » 31.07.2011 12:02:24

http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/flyttedk

Jeg citerer fra teksten:

"Har du først boet en periode i et andet EU/EØS-land, og er du dansk statsborger, så har du nu en ret til at tage din familie med dig hjem til Danmark efter EU´s regler om fri bevægelighed. D.v.s. din ægtefælle og din ægtefælles børn, som ikke er danske statsborgere, kan få ophold i Danmark efter præcis det samme regelsæt, som de formentlig har ophold efter i det EU/EØS-land, hvor I bor nu. De grundlæggende betingelser for denne ret er følgende:

•Du skal som dansk statsborger have haft et faktisk og reelt ophold i det andet EU/EØS-land. D.v.s du skal reelt have boet i det andet land, der må ikke bare være tale om et kortvarigt ferieophold, og der må naturligvis heller ikke være tale om en proformaadresse.

•De familiemedlemmer, som du ønsker at tage med dig hjem til Danmark, skal have boet sammen med dig i det andet EU/EØS-land, men ikke nødvendigvis i al den tid, hvor du har boet der.

•I skal flytte til Danmark samtidig, med mindre der er meget tungtvejende grunde til, at din ægtefælle er nødt til at blive i det andet land i længere tid end du selv.

Hvis du ikke er arbejdstager i det andet EU/EØS-land, hvor I bor, men f.eks. grænsegænger, der arbejder i Danmark, så skal du kunne forsørge din familie efter jeres flytning til Danmark. Det krav opfylder du med sikkerhed, hvis du tjener et beløb, som svarer til starthjælpen, d.v.s. cirka 9.000-10.000 kroner før skat for et par uden børn."

Som det fremgår, er det afgørende altså, at du har boet i et andet EU-land. Så det er helt op til dig, om du vil arbejde i Danmark eller Sverige. Men som det fremgår af det sidste afsnit, så stilles der færre krav til jer i Danmark, hvis du har arbejdet i Sverige.

Man kan dog ikke dermed sige, at dette er "bedre". For det kunne jo f.eks. tænkes, at du havde et rigtigt godt job i Danmark, som det ville være ærgerligt at opgive. Hvis du arbejder i Sverige, skal du jo finde et nyt job, når I flytter videre til Danmark, men mindre du har tænkt dig at blive ved med pendle frem og tilbage til Sverige for at komme på arbejde. Og alt det besvær med 2 x jobskift kan du jo slippe for ved at beholde dit nuværende job i Danmark.

Så hvad der er "bedst" for jer, det kan I kun selv tage stilling til. Det kommer helt an på jeres situation, prioriteringer og fremtidsplaner.

andreasthage

Indlæg af andreasthage » 01.08.2011 14:03:32

I oversigten jeg vil flytte tilbage til DK står der skrevet følgende:

"Hvis I yderligere vil gå med både livrem og seler, så er det muligt for din ægtefælle at søge opholdskort i Danmark, medens I stadig bor i det andet EU-land. Så får I en forhåndgodkendelse fra Udlændigeservice om, at I opfylder betingelserne for ret til ophold efter EU-reglerne, såfremt I vælger at flytte til Danmark inden for 6 måneder".

Min brasilianske kone og jeg har nu boet permanent i Sverige (Helsingborg)i lidt over 2 måneder, har dog haft lejligheden i 4 måneder. Min kone har opholdstilladelse og svensk personnr og vi har gemt alle kvitteringer, pendlerkort, kabeltv -regninger, el-regninger, åbnet bankkonto, Fittness medlemskab, læge besøg, Internet - osv. Så jeg føler at vi kan dokumentere vores reelle ophold godt. Vi regner med at flytte tilbage til DK engang til september.
Første spørgsmål er i tråd med det vedhæftet citat - vil I mene at vi allerede nu skal søge om familiesammenføring - altså opholdskort til min kone i Danmark, eller er det et problem når vi kun har boet der permanent i lidt over 2 mdr? Hvad er jeres anbefaling?
Andet spørgsmål går på om der er nogen specifik orden man skal sætte dokumentationen i - eller er en mappe med det hele i datoorden fint?
Og er det tilstrækkelig dokumentation?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.08.2011 16:16:54

2 måneder er måske lige i underkanten til at have haft et "faktisk og reelt ophold". Dog går tiden jo, medens ansøgningen bliver behandlet, så I kan da godt søge nu, hvis I er meget utålmodige. Men I kommer jo så nok til senere at fremsende dokumentation til US, som I ikke har endnu, f.eks. kvittering for den husleje, I skal betale de kommende måneder, de pendlerkort du ikke har købt endnu, og så videre.

Der findes ikke noget entydigt svar på dit spørgsmål, men jeg ville personligt vente.

ayke

Indlæg af ayke » 01.08.2011 20:40:07

Hej Fundiver og Andreas
Tusind tak for jeres god råd og forslag.

Venlig Hilsen
ayke

KajYY

Indlæg af KajYY » 01.08.2011 21:39:45

Hej.

Nu vil jeg skrive under samme enme da stort set samme sag/spørgsmål/eksempel.

Min kone og jeg har nu pt. boet ca. 2 måneder i Sverige (østkysten), jeg har fuldtids arbejde (dog på tidsbegrænset periode), men vi regner med at bo ca. 2 måneder endnu (så det bliver 4 måneder i alt), altså ca. 17 uger.

Hun har fået opholdskort, personnummer, vi har tegnet forsikringer, købt bil (og dertil forsikring), vi har Svensk bank og en lejlighed på ubestemt tid. Vi har dog ikke fast telefon/internet da jeg finder Sverig's krav om 1-2 års bindetid urimelig pt. Jeg er også pt jobsøgende (på arbejdsformidlingen) og meldt ind i A-kasse.

Jeg er også meget nervøs for om US vil afslå vores ansøgning! Men som det er nu ville vi rigtig gerne hjem til Danmark snart!

Jeg ville spørge om hvad I her inde syntes om vores situation, og om der mon er noget jeg har overset/glemt som vil gøre det svært at flytte hjem?

----
Jeg syntes det er mærkeligt at vi skal gøre det på den her måde for at få vores familie med hjem til Danmark på en rimelig måde, men som funderliver199 tit skriver, så må vi kæmpe for vores ret til at gøre det på en må en måde der er mere "human"!

Håber min situation kan hjælpe dig også ayke!? Og andre...

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2011 09:23:40

Jeres sag adskiller sig jo ikke har alle mulige andre, så det er umuligt at forudsige US afgørelse, hvis man ikke har set alle de dokumenter, som du har tænkt dig at vedlægge som dokumentation for, at du ikke har haft proformaadresse.

Men hvis du er nervøs for at få afslag, så bliv dog boende i Sverige, til US er færdig med at behandle ansøgningen. Så er konsekvenserne af et afslag jo ikke så dramatiske idet I så bare kan sige "nå jamen så bliver vi bare, hvor vi er, indtil videre".

Arbejder du i øvrigt i Danmark eller Sverige, og hvornår udløber din tidsbegrænsede ansættelse? Begge dele er jo ret væsentlige oplysninger at have, hvis man skal have nogen form for chance for at give jer brugbare råd.

KajYY

Indlæg af KajYY » 02.08.2011 18:29:40

Hej.

Mht. adresse/lejlighed. Så kan jeg af gode grunde selvfølgelig ikke vise mine papirer her på dette forum! Men det er alm. lejlighed med gyldig konkrakt og alt!

Mht. arbejde, i og med at vi bor på østysten meget nord på så er det selvfølgelig arbejde her i Sverige i et svensk firma (fuldtid). Kontrakten løber over 4 måneder - fra juni til september.

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2011 18:49:25

Så kan jeg ikke umiddelbart se, hvad problemet i sagen skulle være. US kan vel dårligt mene, at det er sandsynligt, at du i virkeligheden har boet i Danmark og pendlet hele vejen over til den svenske østkyst hver dag for at gå på arbejde i stedet for at bo i den lejlighed lige i nærheden, som du har kontrakt på. Det ville i hvert fald være en temmeligt langt ude teori at stille op, og de ville da blive fuldstændig til grin, hvis de forsøgte at fremføre den over for en dommer.

carlos

Indlæg af carlos » 06.08.2011 08:33:49

KajYY skrev:Hej.

Nu vil jeg skrive under samme enme da stort set samme sag/spørgsmål/eksempel.

Min kone og jeg har nu pt. boet ca. 2 måneder i Sverige (østkysten), jeg har fuldtids arbejde (dog på tidsbegrænset periode), men vi regner med at bo ca. 2 måneder endnu (så det bliver 4 måneder i alt), altså ca. 17 uger.

Hun har fået opholdskort, personnummer, vi har tegnet forsikringer, købt bil (og dertil forsikring), vi har Svensk bank og en lejlighed på ubestemt tid. Vi har dog ikke fast telefon/internet da jeg finder Sverig's krav om 1-2 års bindetid urimelig pt. Jeg er også pt jobsøgende (på arbejdsformidlingen) og meldt ind i A-kasse.

Jeg er også meget nervøs for om US vil afslå vores ansøgning! Men som det er nu ville vi rigtig gerne hjem til Danmark snart!

Jeg ville spørge om hvad I her inde syntes om vores situation, og om der mon er noget jeg har overset/glemt som vil gøre det svært at flytte hjem?

----
Jeg syntes det er mærkeligt at vi skal gøre det på den her måde for at få vores familie med hjem til Danmark på en rimelig måde, men som funderliver199 tit skriver, så må vi kæmpe for vores ret til at gøre det på en må en måde der er mere "human"!

Håber min situation kan hjælpe dig også ayke!? Og andre...

Mvh
HOOOV så var jeg nødt til at skrive, der står i det ovenstående at vedr internet og telefoni, altså at man i sverige minimun skal skal binde sig i 1-2 år..

Jeg har heller ikke abonnement..MEN udfra bankudskrifter kan det jo dokumenteres at der hver evige måned er trukket for for både telefoni og internet..jeg har nemlig "kontantkort"og dvs jeg køber en måned af gangen..og det har jeg gjort hver måned . altså vil US virkelig ikke regne det med for dokumentation?

Besvar