Min mand har en 5-årig opholdstilladelse efter EU-reglerne og vi har 2 børn sammen, der er trippel statsborgere, herunder danske statsborgere. Vil Zambrano dommen (som siger, at en forælder til et barn som er EU-statsborger, har ret til opholdstilladelse, herunder sociale ydelser) betyde, at min mand nu kan søge kontanthjælp uden at miste sin opholdstilladelse? Eller er det ikke afprøvet endnu? Jeg forstår ikke helt den danske fortolkning af dommen..
Vh
Sociale ydelser - Zambrano dommen
Re: Sociale ydelser - Zambrano dommen
Jeg har læst lidt mere på fortolkningen af Zambrano dommen på nyidanmark.dk og læst på et afslag på familiesammenføring, der netop er givet. Har jeg forstået dette rigtig:
Da mine børn er danske statsborgere i kraft af, at jeg selv er dansk statsborger, vil de ikke være nødsaget til at forlade Danmark i det tilfælde min mand udvises. Udlændinge Service vil påstå, at jeg alene kan forsørge og udøve forældremyndighed over mine børn og >>Et afslag indebar således ikke, at det danske barn ville blive frataget den effektive nydelse af kerneindholdet i unionsborgerskabet<<
Altså kan min mand stadig miste sin opholdstilladelse, hvis vi eksempelvis søger kontanthjælp? Også selvom vi har gjort brug af EU-retten og mine børn dermed er EU-borgere. Kan nogle kloge hoveder fortælle mig, om jeg har forstået det hele rigtigt??
Da mine børn er danske statsborgere i kraft af, at jeg selv er dansk statsborger, vil de ikke være nødsaget til at forlade Danmark i det tilfælde min mand udvises. Udlændinge Service vil påstå, at jeg alene kan forsørge og udøve forældremyndighed over mine børn og >>Et afslag indebar således ikke, at det danske barn ville blive frataget den effektive nydelse af kerneindholdet i unionsborgerskabet<<
Altså kan min mand stadig miste sin opholdstilladelse, hvis vi eksempelvis søger kontanthjælp? Også selvom vi har gjort brug af EU-retten og mine børn dermed er EU-borgere. Kan nogle kloge hoveder fortælle mig, om jeg har forstået det hele rigtigt??
LM
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Sociale ydelser - Zambrano dommen
Ja, du har forstået det rigtigt. Den danske regering mener sig i sin gode ret til at tvinge danske statsborgere til at vælge mellem deres land og deres ægteskab.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG