Forvirret ang eu-reglerne.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SanneYagmur

Forvirret ang eu-reglerne.

Indlæg af SanneYagmur » 19.07.2011 17:17:14

Jeg kan ikke rigtig blive klog på eu-reglerne.

Sagen kort: Min mand og jeg søgte i 2009 opholdstilladelse i dk efter eu-reglerne.
Vi har fået en opholdstilladelse til ham i dk for 5 år.

Mit spørgsmål går på hvor lang tid ud af de 5 år må han befinde sig i sit hjemland?
Dette er ikke fordi vi har tænkt at han skal være der længere tid. Men er der en grænse?
Jeg ved at han har opholdstilladelsen her og derfor skal bruge størstedelen af tiden her. Men vil der ske noget ved at han for eksempel er 6-7 mdr i udlandet i samlet stræk et af årene?

Jeg har søgt på nyidanmark og kan simpelthen ikke finde noget om det emne. men jeg ved at for folk der har søgt familiesammenføring er nogle mere faste regler inde for det område.

Håber nogen af jer ude kan hjælpe mig?!

reza4life

Re: Forvirret ang eu-reglerne.

Indlæg af reza4life » 19.07.2011 17:40:41

Din mand kan opholde sig MAX 6 måneder i sit hjemland og derefter vende tilbage til Danmark uden at det får betydning for hans opholdskort,hvis han opholder sig mere end 6 måneder i udlandet skal han søge om ny opholdskort og starte forfra.

fundiver199

Re: Forvirret ang eu-reglerne.

Indlæg af fundiver199 » 20.07.2011 07:35:45

Kan tilføje at det maksimalt tilladte fravær er seks måneder om året. Det er altså ok at være 5 måneder i Thailand, herefter 7 måneder i Danmark, og så 5 måneder i Sydafrika. Men det er ikke ok at være 5 måneder i Thailand, 5 måneder i Danmark og herefter 5 måneder i Sydafrika. For så har man været væk i 7 måneder i løbet af et år.

Et enkelt fravær på op til 12 måneder er dog tilladt i løbet af de 5 år, hvis det skyldes vægtige grunde som udstationering eller aftjening af værnepligt.

Besvar