For at ansøgningen bliver behandlet efter de særlige EU-regler og dermed bla. uden ansøgningsgebyr, så skal I dokumentere, at din kone enten slutter sig til dig i Sverige eller ledsager dig på en planlagt rejse til Sverige.
Og det kan vel umiddelbart være noget vanskeligt, hvis du ikke er flyttet til Sverige endnu. Men I kan da forsøge, om en kopi af din svenske lejekontrakt måske kan blive godtaget som tilstrækkelig dokumentation, hvis din kone først søger om visum til en dato efter 1. august 2011.
Men standardproceduren ville være at gøre et af følgende:
a) Lade din kone søge visum til Danmark nu efter de helt almindelige schengenregler
b) Lade din kone vente med at søge visum til Sverige, indtil du kan sende hende en svensk personnummerbevis med henblik på indbjüdan
Det, som I er i gang med lige nu, svarer til at sætte sig mellem to stole, og jeg må desværre sige, at jeg forudser en kompliceret, langvarig og bøvlet sagsgang.
Det, som I gør, giver for mig at se kun rigtig mening, hvis du pt. opholder dig i din kones hjemland, og det er planen at rejse sammen til Sverige efter 1. august. I så fald vil flyreservation for jer begge to nemlig kunne tjene til dokumentation for, at din kone ledsager dig på en planlagt rejse til Sverige.
Hvis du pt. opholder dig i Danmark, så er spørgsmålet, om det, at din kone søger visum til Sverige allerede nu, ikke bare vil føre til, at sagsbehandlingstiden bliver så meget desto længere.
Ambassaden vil således givetvis bede dig om at dokumentere, at du bor i Sverige, og hvis du ikke umiddelbart kan det, før du har fået dit svenske personnummerbevis, så er det jo en rigtig god grund til at lade sagen tage op til de 60 dage, der er tilladt, således at du kan nå at fremsende den dokumentation, som ambassaden beder dig om.
Hvis din kone derimod venter med at søge, til du har fået dit svenske personnummerbevis, så bliver sagen sandsynligvis behandlet på højest 14 dage og uden en masse diskussion frem og tilbage, og i sidste ende står hun formentlig lige hurtigt ved din side i Sverige, uanset om I gør det ene eller andet.
Har I travlt med, at hun kommer hertil, så lad hende dog i stedet søge om et visum til Danmark, og vent så om nødvendigt et par uger eller 3 med at flytte din adresse til Sverige, så det kan nå at blive udstedt.