Spørgsmål til Schengen Visum blanket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hassan14a

Spørgsmål til Schengen Visum blanket

Indlæg af hassan14a » 13.07.2011 18:09:27

Hej

Jeg er lidt i tvivl om hvad der skal stå under Nationality under punkt 34.

Jeg vil jo selv mene Danmark, men når jeg nu flytter til Sverige og blive registreret hos skatteverkert og får personnummer osv. skal jeg så skrive Sverige istedet for?

Kan godt være et lidt dumt spørgsmål, men jeg vil heller være sikker på at jeg skriver det rigtige end at fortryde det senere :)

fundiver199

Re: Spørgsmål til Schengen Visum blanket

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2011 18:59:39

Nationalitet er det samme som statsborgerskab. Er visumansøgeren i familie med en dansk statsborger, som udnytter sin ret til fri bevægelighed i et andet EU-land end Danmark, så skal visumansøgeren skrive "dansk". Er visumansøgeren i familie med en dansk statsborger, som ikke udnytter sin ret til fri bevægelighed, men derimod bor i Danmark, så skal rubrik 34 slet ikke udfyldes.

Hvis vi skal hjælpe din kone med at udfylde ansøgningsskemaet korrekt skal vi derfor vide følgende:

1) I hvilket land bor du?
2) Hvilket land søger din kone visum til?
3) Hvilket statsborgerskab har du?

hassan14a

Indlæg af hassan14a » 14.07.2011 10:42:35

Hej.

1. Jeg bor lige nu i Danmark og flytter til Sverige per 01/08-2011

2. Min kone søger visum til Sverige

3. Jeg har statsborgerskab i Danmark

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.07.2011 11:40:01

Du skriver 'dansk' - du bliver ikke svensk statsborger bare ved at flytte til Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2011 11:53:44

For at ansøgningen bliver behandlet efter de særlige EU-regler og dermed bla. uden ansøgningsgebyr, så skal I dokumentere, at din kone enten slutter sig til dig i Sverige eller ledsager dig på en planlagt rejse til Sverige.

Og det kan vel umiddelbart være noget vanskeligt, hvis du ikke er flyttet til Sverige endnu. Men I kan da forsøge, om en kopi af din svenske lejekontrakt måske kan blive godtaget som tilstrækkelig dokumentation, hvis din kone først søger om visum til en dato efter 1. august 2011.

Men standardproceduren ville være at gøre et af følgende:

a) Lade din kone søge visum til Danmark nu efter de helt almindelige schengenregler

b) Lade din kone vente med at søge visum til Sverige, indtil du kan sende hende en svensk personnummerbevis med henblik på indbjüdan

Det, som I er i gang med lige nu, svarer til at sætte sig mellem to stole, og jeg må desværre sige, at jeg forudser en kompliceret, langvarig og bøvlet sagsgang.

Det, som I gør, giver for mig at se kun rigtig mening, hvis du pt. opholder dig i din kones hjemland, og det er planen at rejse sammen til Sverige efter 1. august. I så fald vil flyreservation for jer begge to nemlig kunne tjene til dokumentation for, at din kone ledsager dig på en planlagt rejse til Sverige.

Hvis du pt. opholder dig i Danmark, så er spørgsmålet, om det, at din kone søger visum til Sverige allerede nu, ikke bare vil føre til, at sagsbehandlingstiden bliver så meget desto længere.

Ambassaden vil således givetvis bede dig om at dokumentere, at du bor i Sverige, og hvis du ikke umiddelbart kan det, før du har fået dit svenske personnummerbevis, så er det jo en rigtig god grund til at lade sagen tage op til de 60 dage, der er tilladt, således at du kan nå at fremsende den dokumentation, som ambassaden beder dig om.

Hvis din kone derimod venter med at søge, til du har fået dit svenske personnummerbevis, så bliver sagen sandsynligvis behandlet på højest 14 dage og uden en masse diskussion frem og tilbage, og i sidste ende står hun formentlig lige hurtigt ved din side i Sverige, uanset om I gør det ene eller andet.

Har I travlt med, at hun kommer hertil, så lad hende dog i stedet søge om et visum til Danmark, og vent så om nødvendigt et par uger eller 3 med at flytte din adresse til Sverige, så det kan nå at blive udstedt.

mini89

Indlæg af mini89 » 12.04.2016 07:58:51

Hej
Jeg vil gerne vide hvad der skal til for at jeg vil invitere min mand på visum.
Jeg har fået udfyldt en inbjuden blanket og jeg har også fået min personbevis fra skatverket udleveret. Jeg er igang med at udfylde blanket for schengen visum.
Der står at i ansøgnings blanket nederst på den første side.
De med * angivna uppgifterna ska inte uppges av familjemedlemmar till medborgare i EU. EES eller Schweiz (make/maka. Eller barn)när de utöver sin rätt till fri rörlighet. Familjemedlemmar till medborgare i EU skal visa handlingar som styrker dette förhållande samt fylla i felten 34 och 35.

Og de rubriker som er makered med * er rubrik 31 32 33..

Hvad skal jeg gøre er der nogen som vil hjælpe mig lidt?

Besvar