Økonomisk støtte???

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dilava

Økonomisk støtte???

Indlæg af Dilava » 26.05.2011 20:15:17

Hej ÆUG, så er jeg tilbage igen med nogle spørgsmål jeg godt kunne tænke mig at få svar på med hjælp fra Jer.
Hvis man er dansk statsborger og har været bosat i sverige i ca 2 år, hvilke rettigheder har man så mht økonomist støtte og børn i sverige? Da vi ikke længere bor i dk, er jeg i tvivl om hvordan reglerne er i sverige, hvis man får børn. Min mand har ikke svensk statsborgerskab endnu, men han har fået sin opholdstilladelse via familiesamføring. Har vi ret til økonomisk støtte i sverige når vi får barn eller er det stadig Dk, der hjælper med det? Jeg ved intet om det, og vil derfor rigtig gerne få kendskab til det. Min mand arbejder ikke, men går i svensk skole, og jeg selv arbejder og studere i Dk.
Håber det er forståeligt det jeg har skrevet, og at I vil svare tilbage.

Vh Dilava :)

skaanebo

Re: Økonomisk støtte???

Indlæg af skaanebo » 26.05.2011 20:54:01

Har din mand ophold efter EU-regler eller nationale svenske regler? Har han permanent ophold? Og studerer du fuld tid i Danmark og har et lille job ved siden af?

Et godt sted at begynde er at gå ned på Øresund Direkts kontor på Stortorget i Malmö og hente en brochure om netop det emne.

Dilava

Indlæg af Dilava » 27.05.2011 20:43:37

Min mand har ophold efter familiesammenføring i sverige dvs under svenske regler.
Han har permenet ophold på 5 år. Jeg er farmakonomelev på fuldtid, men studere også ved siden af, men elevlønnen er ret lav, så tænker der må være en mulighed for os.

Jeg er bange for at jeg ikke vil kunne forstå brochuren på svensk, og har søgt om det på svenske hjemmesider, men er ikke desværre ikke noget frem til præcis det her emne.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.05.2011 23:54:14

Øresund direkt har Info på dansk om svenske forhold

Forstår ikke helt det med de 5 år. Det er jo ved EU-regler og ikke efter svenske regler?

Besvar