Hej herinde
Jeg har lige et lille spørgsmål angående de dokumenter man sender ind til US, skal man sende de originale dokumenter eller kan man godt nøjes med kopier? jeg vil nemlig gerne selv beholde de originale dokumenter.
mvh m+s
Dokumenter
-
fundiver199
Re: Dokumenter
Det må generelt frarådes at fremsende eller vedlægge originaler, med mindre det eksplicit forlanges, da der altid vil være risiko for, at originalerne bortkommer. En af ÆUG´s tidligere formænd var f.eks. ude for, at hendes originale vielsesattest bortkom i US sagsdynger.
For nu at skære det ud i pap: Udlændingeservice har som hovedformål at gøre livet besværligt for dig, og de bruger alle kneb. Hvis du sender dem dine originale dokumenter, er det ikke ret svært for dem at miste dem ved et "uheld".
Det kan dog være en god ide at have originaler med af centrale dokumenter som f.eks. vielsesattest, pas og den slags, når man afleverer ansøgningen. Så kan man fremvise dem, så de kan notere på kopien at originalen er set(det gjorde de med vores vielsesattest og min kones pas).
Det er muligt at jeg her skyder US noget i skoene som der ikke er belæg for, men hvis man tager det som et slags worst case-scenario og tager de nødvendige forholdsregler, så står man altså stærkere end hvis man stoler på at de nok skal håndtere sagerne ordentligt.
Det kan dog være en god ide at have originaler med af centrale dokumenter som f.eks. vielsesattest, pas og den slags, når man afleverer ansøgningen. Så kan man fremvise dem, så de kan notere på kopien at originalen er set(det gjorde de med vores vielsesattest og min kones pas).
Det er muligt at jeg her skyder US noget i skoene som der ikke er belæg for, men hvis man tager det som et slags worst case-scenario og tager de nødvendige forholdsregler, så står man altså stærkere end hvis man stoler på at de nok skal håndtere sagerne ordentligt.
Ok det lyder rigtig godt, jeg er helt med på den. I må have tusind tak for svaret.
MVH m+s
MVH m+s