Økonomisk sikkerhed

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Ditte Marie

Økonomisk sikkerhed

Indlæg af Ditte Marie » 21.05.2011 21:10:54

Vi ansøgte om opholdskort her i Sverige d. 1. december 2010 og har endnu ikke fået svar. Er der nogen der ved om den maximale sagsbehandlingstid er blevet forlænget? (Eller må de forlænge den hver gang de beder om yderligere dokumentation?)
Vi har indtil nu opfyldt det økonimiske krav, da jeg har været på barsel derfor har fået dobbelt SU + dobbelt SU lån fra DK, da jeg er studerende der. Da jeg søgte opgav jeg derfor at jeg er "person med egna medel".
Vores problem er at migrationsverket nu har sendt os et brev hvor de forlanger bevis for at vi kan forsørge os selv fra maj og fremefter. Men fra juni får jeg ikke mere SU indtil september hvor jeg starter igen, vi har dog sparet en del op, så vi kan sagtens klare os, men vi er langt fra kravet på 6000 + 2000 kr efter alle udgifter er betalt. Mine forældre vil gerne stille økomisk sikkerhed for os, men hvordan dokumenterer vi?
En anden ting jeg undrer mig over er, hvornår kan ens ægtefælle søge om svensk personnummer?
Er barlseldagpenge fra Sverige en af de ydelser man ikke må modtage?
Venlig Hilsen Ditte

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.05.2011 05:16:41

Lad mig starte med det sidste spørgsmål: Hvis du som gravid eller barslende ikke måtte modtage barselsdagpenge, ville dette være på kant med ligebehandlingslovens regler. Så det er der altså ikke noget i vejen for at du kan modtage. Du kan også tage pengene med dig over en landegrænse.