Flytning til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

sarweine

Flytning til Sverige

Indlæg af sarweine » 07.05.2011 00:31:27

Hej,

Ja lige som så mange andre herinde søger jeg i øjeblikket et sted at bo i Sverige, så jeg og min australske mand kan anvende os af EU reglerne.

Vi kommer fra Australien i midten af juni, og håber på hurtigst muligt at kunne flytte til Sverige.

- Er det en fordel for mig at registrere min folkeregisteradresse i Danmark før vi flytter, eller har det ingen betydning? (har været i Australien i mere end 6 måneder, hvorfor jeg flyttede min folkeregisteradresse til udlandet)

- Ved godt at det ikke er den helt rigtige blok jeg er inde på, men kan se at det er de samme, der svarer begge steder, så tillader mig at spørge til vielse her. Vi er endnu ikke viet, men vil gerne gøre det inden for de næste par måneder. Men hvis vi flytter direkte til Sverige, hvor vil I da anbefale os rent administrativt at blive viet (borgerlig vielse)? For kan forstå at jeg til københavns kommune skal sende diverse dokumenter fra de svenske myndigheder, men er det ikke meget omstændigt, nu hvor vi kun flytter dertil kort tid i forvejen.

Tak for hjælpen
Alex og Sarah

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytning til Sverige

Indlæg af mh1 » 07.05.2011 06:24:14

Det er ligemeget hvor I bliver viet i forhold til ansøgning om opholdskort, da svenske myndigheder ikke forlanger oversættelse af danske, danske ikke af svenske dokumenter. Ved flytning mellem de nordiske lande bliver oplysninger om personstatus (gift/ugift), udvekslet automatisk, men når du ikke at folkeregistrere dig i DK, skal du selv oplyse de svenske myndigheder om vielsen.

Det kan være lidt lettere for jer at blive viet i Danmark, hvor du i hvert fald selv kan læse dig til alle nødvendige informationer ubesværet.

Du kan læse her for Danmark: http://www.vallensbaek.dk/Page-210.aspx
For Sverige her: http://www.brollopsguiden.se/vigsel/gif ... erligt/226
http://www.skatteverket.se/svarpavanlig ... 05707.html
http://www.skatteverket.se/blanketterbr ... 24527.html
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 07.05.2011 06:56:00

Bare en lille side bemærkning; var det ikke nemmere at blive viet i Australien så det ligesom var afklaret inden i bosatte jeg i Sverige?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.05.2011 07:01:21

@ krikris - administrativt ikke nødvendigvis lettere, og så er der jo lige det med evt. gæster. Jaja, jeg ved godt, at der er lige så langt fra Australien til DK som omvendt, men ofte er det bruden(s) forældre der lægger mest vægt på at have familie og venner til gæstebud.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris

Indlæg af krikris » 07.05.2011 08:01:00

Det havde jeg ikke tænkt på det med bruden og hendes ønsker om festen. ...

Mine ønsker, var US da bedøvende ligeglade med :wink:

Vi holdt to fester i stedet for, da visum til DK fra Nigeria til brudgommen samt hans familie og venner jo er en umulighed, da de ikke kan få visum til DK.

Mine forældre og min mands forældre har derfor aldrig haft muligheden for at møde hinnanden, kun talt med hinnanden på telefon, og vi ville da gerne have vist "ugæstfrie DK" frem for dem, så de kunne se, hvordan deres ældste søns hverdag er.

Heldigvis er en Australier en af "de rette" så her skulle der ikke være nogen ko på isen til en fin fest i DK :D

Lily

Indlæg af Lily » 07.05.2011 08:44:27

Min australske mand og jeg blev gift i Danmark. Dog boede jeg i Danmark, da vi blev det.
Hvis I gifter jer i Danmark, skal din mand huske at få en "Single Status Report" med ham. Den skal de bruge i Danmark, for at se at han ikke allerede er gift.
Det er forskelligt i hvor lang tid den er gældende. I Randers Kommune må den max være 2 måneder gammel, mens den i København må være udstedt 3 måneder før.

Det samme hvis I bliver gift i Australien i stedet. Så skal du have papir fra Danmark om, at du ikke er gift.

Pøj pøj med det.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.05.2011 09:09:04

Mine forældre løste det ved slet ikke at have nogen fest - det var der ikke tid til at arrangere, de skulle giftes i en fart, for at forhindre min mors udvisning. Det var dengang en kvinde øjeblikkelig hun underskrev vielsesattesten blev dansk statsborger :wink:
og tænk, jeg ved faktisk slet ikke om mine respektive bedsteforældre nogen sinde har mødt hinanden?!
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris

Indlæg af krikris » 07.05.2011 09:16:00

@mh
Det ville da have være fedt om min mand kunne være blevet dansk blot ved at være gift med mig ligesom jeg kan blive nigerianer, hvis DK tillod dobbelt statsborgerskab
Det ville da godt nok have speedet processen med at flytte til Nigeria gevaldigt op :wink:

sarweine

Indlæg af sarweine » 08.05.2011 08:14:34

Hej alle,

Tak for jeres indlæg, vi har overvejet at blive gift mens vi er her i Australien, men af økonomiske, tidsmæssige og især personlig årsager valgt, at det skal ske i Danmark. Men jeg er lidt forvirret over Københavns hjemmeside vedr. at blive gift der, når man ikke bor i Danmark, for så vidt jeg kan forstå kræver det at jeg skaffer "hindersprövning, personbevis for begge parter og intyg om vigsel" i Sverige, men er det også nødvendigt nu hvor jeg er dansk statsborger (har sidst haft adresse i DK november 2010).

Med hensyn til bolig har jeg i øjeblikket en der vil udleje sin lejlighed til os i Malmø indtil den 1. november 2011. Vil det umiddelbart være lang nok tid, hvis vi flytter dertil i midten af juni (4 1/2 måned) iht FS? Hun vil tilbyde mig en kontrakt som "inneboende", hvor det ikke fremgår at den udløber den 1. november, vil det være en acceptabel kontrakt overfor US?

Og lige en sidste ting mht at kunne få lov af de svenske myndigheder til at bo i Sverige, så er jeg de to første måneder studerende, og håber på inden længe at finde et job. Men såfremt jeg ikke finder et job, når vi søger om ophold, hvor stor en opsparing vil det sa kræve at vi har for at være selvforsørgende?

Åhhh.. Hvor er det dog frustrerende det hele, og ikke meget lettere når man sidder på den anden side af jorden, men takker for al hjælp.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.05.2011 09:33:41

At være inneboende i 4,5 måneder burde være tilstrækkelig lang tid, men du skal være opmærksom på, at US vil kræve udførlig dokumentation for dit ophold i Sverige og evt. pendling til Sjælland, eftersom sådanne kontrakter ofte benyttes til proforma-arrangementer og derfor automatisk vil medføre en nøjere granskning fra US' side.

Du skal skaffe dokumentation fra alle lande, hvor du har boet i dit voksne liv, på at du er ugift, for at I kan blive gift i Danmark. Dvs. når du nu bor i Australien og senest har været bosat der, så skal du skaffe dokumentation fra de australske myndigheder på, at du er ugift, akkurat som din forlovede. Og hvis du når at bosætte dig i Sverige, inden I gifter jer i Danmark, så skal du ligeledes skaffe dokumentation fra Sverige. Så har man flyttet lidt rundt omkring i verden, så kan det hurtigt blive besværligt med at skaffe dokumentation. Spørg på rådhuset hvis du er tvivl om, hvad du skal fremskaffe af papirer.

Hvis du har en opsparing på 100.000 kr. eller mere vil det erfaringsmæssigt ikke være noget problem, hvis du i en periode ikke har nogen indkomst.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2011 10:33:00

Hvis pengene er små, så må din mand vel bare blive i Australien og arbejde og forsørge sig selv, indtil du har fået skabt et forsørgelsesgrundlag for jer begge to i Sverige. Det er jo ikke tvingende nødvendigt, at I absolut skal flytte til Sverige samtidig.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.05.2011 11:11:45

Du skal have en civilstandsattest, hvis du har boet i udlandet 'gennem længere tid' - det er jo så et 'elastisk begreb', hvad 'længere tid' er, men CPR anser 'længere tid' for at være mere end 6 mdr., så for en sikkerheds skyld ville jeg i dit sted forsøge at skaffe en australsk civilstandserklæring, frem for at krydse fingre for at de danske myndigheder vil være tilfredse med at tjekke hvad din status var, da du udrejste. Man kan ikke altid forlade sig på at møde nogen med så megen almindelig sund fornuft at de vil stole på, at du nu nok ikke er taget ned til din australske kæreste for i huj og hast at blive gift med en anden person, før din kæreste og du sammen tager til DK for at blive gift :wink:

Men det skulle ikke undre mig, om de australske myndigheder forlanger en eller anden form for dansk dokumentation på at du var ugift, da du forlod DK, så mon ikke det er en god idé at skaffe en udskrift fra CPR? Hvis du har nem-ID kan du selv få oplysningerne op på skærmen og formodentlig printe dem ud. Ellers må du kunne bestille en udskrift, måske endda på engelsk.
mh
Rådgiver for ÆUG

sarweine

Indlæg af sarweine » 10.05.2011 03:39:26

--
Senest rettet af sarweine 10.05.2011 04:06:12, rettet i alt 1 gang.

sarweine

Indlæg af sarweine » 10.05.2011 04:03:35

Jeg har nu fået en kontrakt på den lejlighed hvor jeg skal bo imens jeg er der (hun bor ikke selv på adressen i perioden), og den lyder som følger:

"This is an apartment sharing agreement between subletor - XXX and subletees - XXX and XXX for apartment located on XXX, starting from June 1st, 2011 until Nov.1st, 2011.

In order to reserve/sublet the apartment, deposit of one month rent is to be collected in exchange for keys. Rent per month amounts to 9000 including all utilities (heat, electricity, water, high-speed wireless internet), tv and tv license, furniture and kitchen furnishings. If there is any damage to the apartment or furnishings done by you (XXX and XXX), you also agree to reimburse it. Rent for the upcoming month is due on the 15th each month."

Ser I nogle problemer ved denne kontrakt? Jeg er 100% sikker på, at personen bag er reel og har fået mine forældre til at tage derhen for at møde hende, se lejligheden, få nøglerne, etc.

Det jeg selv er lidt skepsis over er, at vi ikke har en godkendelse fra det firma hun udlejer lejligheden af, da hun siger det ikke er nødvendigt for en sådanne kontrakt. Kender I til de svenske love, er det nødvendigt når det er en "sharing agreement"? Og desuden siger hun at hun mener jeg i min postadresse skal skrive mig selv som c/o hos hende, er det korrekt ved denne kontrakt?

Jeg regner med, at jeg vil få det der fremgår iht. længden ændret til:
"starting from June 1st, 2011 until May 31st 2012 with potential extension and 1 year forward. Both parties have the right to terminate the agreement with a 3 month notice." Hvad synes I om det?

Ser I ellers noget galt med kontrakten, ift. vores senere sag om FS?

Håber der er nogen her der er eksperter på området, eller i hvertfald har lidt erfaringer at dele ud af.

Tak

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.05.2011 05:48:44

Aftaler om inneboende skal ikke godkendes af boligselskab eller Boligforening. Men 9000 kr lyder ikke helt rimeligt, hvis I kun lejer et værelse. Huslejen skal fastsætter efter hvad en tilsvarende bolig faktisk koster plus evt. 10 procent for slitage på møbler. Men lejligheden ligger måske i Turning Torso i Malmø?

Hvis I derimod fremlejer hele lejligheden, skal kontrakten forhåndsgodkendes af boligselskab eller -forening, og I skal have papir herfra på, at I er godkendt som fremlejere

Besvar