Skatteværket - Stor overraskelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Sweetriver

Skatteværket - Stor overraskelse

Indlæg af Sweetriver » 29.04.2011 23:55:16

Hej alle herinde.. :-)

Min nye mand :D & jeg tog i dag på skatteverket for at søge om personnumre til os begge, og havde en hel rygsæk med af private papir med os. Min mand er her på Schenkenvisa og vi er blevet viet i Danmark. Jeg sad rigtig velforberedt, havde jo læst alle emner omkring dette, igennem herinde på dette forum.
Jeg forklarede denne sagbehandler over for os, at vi gerne ville flytte til Sverige på EU regler, havde lejlighed, var gift og jeg pendlede frem og tilbage mellem dk og sv. og at vi begge søgte om personnumre. Jeg gav ham den seddel vi havde fået udleveret i skranken som vi have udfyldt, med os begge på sammen seddel. Så siger sagsbehandleren, at det kan vi ikke???? ..... Jeg vil tro jeg lignede en der lige havde set månen falde ned.. Det var jo ikke det jeg havde læst herinde.. Her blev det anbefalet at søge om personnr. til begge parter med det samme på skatteverket - af rigtig mange. Så det var ikke lige det svar jeg forventede at høre.. :-(

Sagsbehandleren forklarede, at vi kan kun søge om personnumre til mig. Han fortæller mig vidre, at man kun kan søge om personnumre til min mand, når jeg har modtaget mit personnumer og vi derefter har været igennem migrationsverket, for ansøgning om et opholdskort til min mand.
Envidre.. ændre han i min ansøgning, at det fremstår at det kun er mig der bor i lejligheden som enlig.. og ikke som jeg havde skrevet.. vi flytter sammen i lejligheden?? .. og han forklarede det med, at min mand ikke havde eller kunne ansøge personnummer...

Han tager kopi af vores begges pas, vores lejekontrakt og vielsesattest. Jeg spørger om han ikke skal bruge flere papir, da han skræller hele den store medbraget bunke af papir ned, til kun at være disse 3 dokuementer. Nej, svarede han, han havde hvad han skulle bruge!

Nu er mit spørgsmål.. har han lavet en fejl?..vi fik ingen kvitering for ansøgningen? Det skal også lige nævnes, at han i starten da vi satte os ved hans bor, var han var meget negativ.. dog bløde han op i samtalen og var ganske flink da vi tog afsked.

Men jeg og min mand er blevet forvirret... Vi vil blive rigtig glad, hvis der er nogen der vil give os en feedbak på dette, da vi rigtig gerne vil ha dette løst på den bedste måde..
..

Så er sagsbehandlerens procedure korrekt?

På forhånd tak og mange hilsner :D
Sweetriver

Henrik S

Re: Skatteværket - Stor overraskelse

Indlæg af Henrik S » 30.04.2011 01:55:15

Hej Sweetriver

Det lyder absolut meget mærkeligt..
Hvor foregik det henne?

I skal stå som boende sammen i lejligheden, ellers giver det jo slet ikke nogen mening.
Desuden skal de have din ansættelseskontrakt også, samt tre lønsedler, og så dit sundhedskort.

Jeg tror I må derop igen, og finde en anden sagsbehandler, og forklare at det altså er din ret at tage din mand med dig.
Og så må I få lavet en ny registrering, så I korrekt kommer til at stå som boende sammen.

Kig evt. her, hvor Thomas T har skrevet en god gennemgang:
viewtopic.php?f=7&t=7164

Venlig hilsen
Henrik

Softice

Indlæg af Softice » 30.04.2011 08:25:28

Hej sweetriver
Jeg ved ikke om det er rigtigt at I ikke kan være registreret sammen, men det vigtigste er at du som eu-borgeren får dit personnummer.
Jeg forstod proceduren og gjorde således: Jeg fik mit personbevis kun ved at fremvise dansk pas på 3 dage (ingen kvittering på skatteverket), da min mand kom hertil søgte vi opholdskort til ham med mit personbevis - opholdskortet fik han på 2 dage. Derefter blev han registreret og fik sit personbevis inden for en uge.
Jeg mener derfor ikke du skal være bekymret. I kan gå ned på migrationsverket og søge opholdskort til ham på mandag og spørge om I kan eftersende dit personbevis. Så snart I har afleveret jeres ansøgning har din mand ret til at blive i sverige indtil sagen er færdigbehandlet.
Ved godt at Thomas T i sin udemærket gennemgang har skrevet at de begge skulle have et personbevis for at kunne få opholdskort, MEN ifølge migrationsverket som jeg snakkede med i sin tid er det vigtigt at den der er EU-borgeren har et personbevis. Du skal huske på at din mand søger opholdskort afhængig af dig som eu-borger med tilstrækkelige midler. Personbevis kan han altid søge bagefter.

Håber mit lange kringlede svar gav mening:)
Rigtig god weekend

Sweetriver

Indlæg af Sweetriver » 30.04.2011 08:37:23

Hej Henrik S

Tusind tak for din hurtige support!

Det foregik i Helsingborg, og det var tydeligt sagbehandleren ikke ville gøre noget før vi havde været på migrationskontoret. For min mand og jeg er det bare vigtigt det bliver gjort korrekt

Når jeg læser Thomas T. Indlæg, er hans sag grebet anderledes an end vores.Kan man få den til at lave en ny ansøgning, når man allerede har sat en igang? Må ærligt indrømme at vi er meget påpasselige og ønsker at det hele foregår rigtigt.. Men sådan har de fleste det vel...

Fantastisk med dette forum..TAK!

Mange hilsner
Særgen er

Sweetriver

Indlæg af Sweetriver » 30.04.2011 08:45:51

Hej Softice!

Det lettede at høre, at jeres procedure lyder som vores...og du og din mand er kommet i mål. Hver by griber det måske an på forskellige måder?.. Så tak for din support

Mange hilsner og god weekend
Sweetriver

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 30.04.2011 09:08:44

Hej Særgen

Ja, I er jo nødt til at have en ny, korrekt, ansøgning, ellers skal de da i det mindste rette din gamle ansøgning. I bor jo sammen på adressen.

Softice's procedure er anderledes idet hendes mand kom til Sverige senere.

Da jeg og min hustru kom til Sverige, gik vi, som Thomas T, sammen op på Skatteverkets kontor, og lod os folkeregistrere på adressen vi bor på.
Jeg havde ikke ansættelseskontrakt og lønsedler med, så dem aftalte jeg med sagsbehandleren at jeg skulle eftersende til Malmø, som er stedet de alligevel behandler alle sager.
Da jeg havde gjort det, gik der få dage, så fik vi tilsendt vores begges personnumre.
Dette var i Landskrona.

Først derefter gik vi på Immigrationsverket (i Malmø) og søgte, og min hustru fik tilsendt opholdskort 10 dage senere.

Ved eftertanke, hvis I ikke kan komme igennem hos det lokale kontor i Helsingborg, så tag til Malmø og registrer jer dér, eftersom de alligevel behandler sagen.

Det skal også siges, at i Sverige er Skatteverkets kontorer ikke nødvendigvis bemandet med skattefolk, det er udliciteret, og i Landskrona er det eksempelvis folk fra Forsäkringskassan der tager imod sagerne.
Det kan jo godt betyde svingende kvalitet af det personale der modtager sagerne..

Jeg mener ihvertfald ikke jeres sagsbehandler har handlet korrekt, og det lyder som om han har haft sin egen, forkerte, opfattelse af de regler I søger efter.

Venlig hilsen
Henrik
Senest rettet af Henrik S 30.04.2011 09:20:27, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.04.2011 09:19:10

Som jeg har forstået det, så har svenskerne ændret deres procedure for nylig, så det er da meget tænkeligt, at I er løbet ind i en ansat, der ikke har hørt om den nye procedure endnu. Helsingborg er jo nok ikke den by, hvor flest dansk-udenlandske par bosætter sig, da de fleste foretrækker at pendle med Øresundstoget i stedet for færgen.

Sweetriver

Indlæg af Sweetriver » 30.04.2011 10:33:09

Hej alle i søde mennesker som hjælper!

Efter at have læst Henrik og Fundrivers feedback, Vil vi tage til skatteverket i Malmø på mandag, og sætte dem ind i sagen. Henvise til som Fundriver skriver nye regler og Henriks procedure.. Vi tager de papir med som Henrik nævner - dog er jeg selvstændig erhvervsdrivende.. Så de får papir Der Bevidner dette.

Er der andet vi skal være opmærksom på, modtager vi meget gerne innput..

Tak .

Varme hilsner
Sweetriver

anay

Indlæg af anay » 30.04.2011 16:35:37

Sweetriver skrev:Hej alle i søde mennesker som hjælper!

Efter at have læst Henrik og Fundrivers feedback, Vil vi tage til skatteverket i Malmø på mandag, og sætte dem ind i sagen. Henvise til som Fundriver skriver nye regler og Henriks procedure.. Vi tager de papir med som Henrik nævner - dog er jeg selvstændig erhvervsdrivende.. Så de får papir Der Bevidner dette.

Er der andet vi skal være opmærksom på, modtager vi meget gerne innput..

Tak .

Varme hilsner
Sweetriver
Hej. Jeg var selv på Skatteverket i Malmö med min kone. Der skal du lige være opmærksom på at du også godt kan få modstridende oplysninger at vide. Jeg havde ligesom dig forberedt mig og var klar på at søge personnumre/personbevis til både min kone og mig selv. Skatteverket i Malmö er et stort rum med en informationsskranke i midten og båse rundt omkring som man så trækker numre til. Da vi kommer ind forklarede jeg vores situation og at vi agtede at få personnumre/personbeviser for os begge med det samme. Men det sagde den ene kvinde i informationsskranken ikke kunne lade sig gøre. Jeg kunne godt få, men min kone skulle først få opholdskort ved Migrationsverket og derefter komme tilbage og få et personnummer ved Skatteverket. Noget konfus satte jeg mig så til at udfylde de blanketter hun havde givet os og ventede så på at det blev vores tur. Men damen vi kom til at snakke med (i en af båsene) så ikke noget problem i at vi begge kunne få det. Vi fik et brev 2 uger (mener jeg) efter med posten. Jeg vil anbefale at I venter på personnumrene og derefter tager direkte til Migrationsverket med disse samt andre relevante papirer. Min kone fik opholdskort efter 2 uger på trods af at vi fik at vide at der kunne gå måneder. Jeg tror det er fordi at sagen var fuldt oplyst fra starten. Jeg misforstod damen (eller også gav hun urigtige oplysninger) ved Skatteverket. Der fik jeg at vide at vi ikke behøvede at tage på Migrationsverket, hvilket viste sig at være nødvendigt alligevel. Jeg var ikke helt klar over hvad opholdskort var. Men det er faktisk bare et plastikkort i samme format som et kreditkort eller det danske sygesikringskort. Når du og din samlever skal rejse ind i Sverige igen, så skal han vise opholdskortet og pas. Andre papirer er ikke nødvendige.

Direkte fra kortet: "The holder of this card has, together with a valid passport, the right to enter and reside in Sweden in accordance with Directive 2004/38/EC articles 5.2 and 7.2"

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 30.04.2011 17:24:49

Jeg tror pointen er, at man skal holde på sin ret, og fortælle personen at man skal registrere sig selv og sin ægtefælle på fælles bopæl.
Og så i øvrigt insistere på at levere alle papirer, så de mennsker som behandler sagen, kan tage rigtig stilling med det samme.
Så skal personnumrene nok dukke op med posten, hvis man i øvrigt lever op til reglerne om selvforsørgelse.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 30.04.2011 20:09:12

I dk kan man ikke få cpr nr før US har behandlet ens ægtefælles ansøgning om opholdskort og man dermed har bevist at man opfylder betingelserne ifølge opholdsderektivet.

I Sverige arbejder de jo generelt langt hurtigere på Migrationsverket end US i DK, så om man nu først kan få sit cpr i Sverige efter at Migrationsverket har behandlet ens ansøgning vil i langt de fleste tilfælde kun være af teoretisk betydning medmindre ens ægtefælle står i behov af akut lægehjælp f.eks

Så Softice fremgangsmåde (lig min egen i sin tid) er lige så "normal" og "rigtig" som Henrik T og andres og ikke spor mærkelig, so fortvivl ikke Sweetriver, og gå blot til Migrationsverket sammen med din mand og søg opholdskort til ham, for det er ukorrekt at man skal have cpr nr for at få opholdskort så en tur forbi Migrationsverket slipper man ikke, men de er yderst flinke og hjælpsomme med eller uden cpr nr :wink:

Lily

Indlæg af Lily » 01.05.2011 10:23:08

Bare for at forvirre dig lidt mere, så gik min mand og jeg først på migrationsverket.
Der fortalte de os, at vi skulle forbi Skatteverket først.
Damen ved Skatteverket fortalte mig, at vi skulle forbi Migrationsverket først. Så vi fortalte hende, at vi der havde fået at vide, at vi skulle forbi Skatteverket først. "Gjorde de virkeligt?!?!!" udbrød hun og gik hen til en kollega for at spørge.
Vi fik lov til at udfylde papirerne sammen og begge blive registreret på Skatteverket samme dag.
10 dage senere havde vi begge fået et personnummer, som vi brugte, da vi søgte på Migrationsverket. 1 uge senere fik min mand sit opholdskort.

Men når alt kommer til alt, så skal du først og fremmest sørge for, at DU i hvert fald får et personnummer. Om Skatteverket vil registrere din ægtefælle eller ej, er i første omgang ikke så vigtig (pånær at I begge skal stå til at bo på adressen).
For hvis du har et personnummer, så går det væsentligt hurtigere for din ægtefælle at få et opholdskort, da sagen så er mere ligetil for Migrationsverket (hvis alle dine andre papirer også er i orden).
Held og lykke med det hele!

Lily

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 01.05.2011 11:38:46

Enig med @Lily i det meste. Det er os som er EU borgere, på hvem opholdretten som 3 landsborgers ægtefælle bygger på, og som først og fremmest skal registeres.

Men @Lily min mand havde f.eks ikke cpr nr men fik alligevel opholdkort på 5 dage så jeg tror ikke sagsbehandlingens tiden går hurtigere om nu 3 lands borgeren har cpr nr eller ej.

Det kommer snarere an på EU borgeren på hvem opholdsretten afhænger af.
Er det soleklart at denne har opholdsret ja så får 3 landsborgeren det også meget hurtigt.

Vi vedlagde kun til Migrationsverket;
vigelsesattest
mit svenske cpr nr
paskopier
lejekontrakt på vores 2 være lejelighed
min ansættelseskontrakt med svensk arbejdsgiver

Så der var jo ikke så meget den ansatte på Migrationsverket skulle pløje sig igennem af bilag :wink:

Lily

Indlæg af Lily » 01.05.2011 15:19:43

@Krikris - jeg tror vi er ret enige. ;)
Som jeg skriver, er det vigtigste at Sweetriver, altså EU-borgeren, har fået et CPR-nummer, før de søger.
At min mand og jeg begge fik det samtidig før vi søgte, gav bare lidt åndelig lettelse, fordi det for os betød, at nu var processen i det mindste i gang.

Lily

missy

Indlæg af missy » 02.05.2011 10:15:30

Hej Sweetriver.

Min mand har haft sit opholdskort siden sept. '10.
Vores forløb foregik således:

Vi havde gjort alle vores papir klar og tog ned til skatteverket for at reg. HAM, da jeg allede havde fået svensk cpr og var reg. i sverige. Desværre fik vi oplyst på skatteverket i malmø, at han ikke ku søge om et CPR nummer før han fik sit opholdskort til migrationsverket. Her blev vi rigtigt nervøse og bange men da vi havde været en tur ned til migrationsverket bekræftet de for os at det var sådan det sku gå. Så vi afleveret alle vores papir og 3dage efter fik min mand opholdskort.

Da han havde fået sit opholdskort tog vi ned til skatteverket og reg. ham på adressen og søgte Cpr nummer til ham. Dette fik han efter 2uger.

Så udfra dette tror jeg det kan gå begge veje. Har hørt om en del herinde fra der har fået lov tila t søge om CPR nummer inden de overhoved har afleveret en ansøgning omkring opholdskort, og andre der først sku have opholdskortet før de ku søge om CPR. Der er ingen grund til bekymring, det er bare at tage ned til migrationsverket så snart du har fået dit cpr nummer og søge om opholdskort til manden

Besvar