Visum til DK og søge familie visum til Tyskland?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kajka
Geografisk sted: Sønderjylland

Visum til DK og søge familie visum til Tyskland?

Indlæg af Kajka » 20.04.2011 11:53:49

Hej,
Jeg har lært meget at alle de indlæg, så jeg vil forsøge at anlægge "med livrem og sele" strategi.
Jeg vi søge om EU ophold til min kommende mand i DK efter EU regler.
Jeg vil:
1. gifte mig med ham i hans hjemland
2. han får udrejsestilledelse fra sit hjemland
3. Han søger Schengen visa til DK
4. Når han har BÅDE udrejsestilladelse OG Visa til DK i hånden flytter jeg til Tyskland
5. Jeg ordner alle papirer ang indkomst osv og sender dem til min mand
6. Han søger visa til familiesammenføring til Tyskland
7. Han søger om opholdskort i Tyskland
8. Vi søger opholdskort i DK efter nogle måneder.

Mit spørgsmål er: må man godt ansøge visa til et land når man allerede har fået udstedet visa til et andet land EU? Hvis ja, hvilken visa vil de stemple i lufthavnen?
Komme det ikke til at virke suspekt hvis han har visa to steder fra?

Jeg vil gøre det for at være sikker på at han få visa et eller andet sted fra, for hvis Tyskland giver afslag så har min flytning til Tyskland været forgæves.
Jeg har allerede "været" i Tyskland en gang men det hele gik i vasken, da han ikke kunne få udrejsetilladelsen pga. at vi ikke er gift og til sidst udløb hans visa.
Derfor prøver jeg nu på at lave en bedre strategi.
Jeg håber I kan hjælpe.
Kajka

fundiver199

Re: Visum til DK og søge familie visum til Tyskland?

Indlæg af fundiver199 » 20.04.2011 12:16:27

Din mand skal ikke bruge to visa for at indrejse i Schengen, et er nok. Din mand skal søge visum til det land, hvor du er bosat. Altså Danmark, hvis han søger, inden du flytter, og Tyskland hvis han først søger, efter du er flyttet.

I det første tilfælde skal du så nå at gennemføre din flytning til Tyskland, inden hans visum udløber.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Visum til DK og søge familie visum til Tyskland?

Indlæg af Durmaz » 22.04.2011 10:45:54

Du skal være opmærksom p at tyskland godt kan være ret stride.

De kan kræve at din mand skal søge om fs fra sit hjemland eller opholdsland... Vi overvejet det i en kort periode da min mand og jeg har familie i freiburg, men det viste sig at han skulle søge fs fra sit hjemland og så vente på svar mens jeg så skulle bo i tyskland og vente, det kunne godt tage op til 6 mdr før der ville være svar. hvis man så også skulle til at vente yderlige inden man kunne flytte til dk kunne projektet jo godt tage en shat tid.... Det kan afhænge hvor i tyskland man sørger. så sørg for at sikre dig godt med information

Besvar