bulgarien

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tyrkiet

bulgarien

Indlæg af tyrkiet » 16.04.2011 07:51:44

Jeg er fortidspensionist og onsker at bosette mig i bulgarien. Jeg er gift med en tyrkisk statsborger som ikke har haft visum til noget eu land. Er der nogle herinde som ved hvad der kreves af min mand saa vi kan faa familiesammenforing i bulgarien

Mvh Tyrkiet

fundiver199

Re: bulgarien

Indlæg af fundiver199 » 16.04.2011 09:02:48

Hvis du er dansk statsborger eller statsborger i et andet EU/EØS-land, så kan I jo bruge den fri bevægelighed i EU, da Bulgarien er medlem af EU. Læs: "Jeg vil... flytte til Sverige/EU-land". Din danske førtidspension er givetvis højere end den laveste sociale ydelse for et ægtepar i Bulgarien, så I burde uden videre opfylde betingelsen om, at du skal være selvforsørgende / person med tilstrækkelige midler.

Lige så snart I er indrejst og har henvendt jer til de bulgarske myndigheder for at få udstedt registreringsbevis (til dig) og opholdskort (til din mand), har I begge to fri adgang til det bulgarske arbejdsmarked og er også på alle andre områder ligestillet med statsborgere i Bulgarien bortset fra de ting, der kræver statsborgerskab, såsom stemmeret til parlamentet mm.

Hvis du ikke er dansk statsborger eller statsborger i et andet EU/EØS-land, så bør du nok finde et andet sted end ÆUG`s forum at søge vejledning og information om den bulgarske udlændingelovgivning, som I jo i så fald begge to kommer til at høre under. Jeg kender den i hvert fald ikke.

Besvar