Ansøgning om familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lily

Ansøgning om familiesammenføring

Indlæg af Lily » 10.04.2011 23:33:49

Hejsa allesammen.

Jeg har ingen spørgsmål (i denne omgang). Jeg vil blot meddele, at min mand og jeg nu kaster os ud i at søge om familiesammenføring i Danmark. Og siden jeg altid har nydt at læse om hvad andre har gjort (for inspiration og forventningsafstemmelse) vil jeg hermed gøre det samme.

Min mand er australier, jeg er dansker. Vi har mødt hinanden online for 1½ år siden. Mødte hinanden fysisk i Australien for 1 år siden (14 dage forsinket pga en islandsk vulkan og dens aske). Han kom til Danmark i slutningen af oktober. Vi blev gift i midten af december i Danmark. Vi flyttede til Malmø i starten af januar i en fremlejet bolig. Min egen lejebolig i København er blevet fremlejet i samme periode. Jeg har fortsat med at arbejde fuldtid i Storkøbenhavn.

I dag, 3 måneder og 3 dage efter vi flyttede til Malmö, tager vi toget til Østerbro og indgiver vi vores ansøgning. Vi bliver ved med at bo i Malmö indtil slutningen af juni, hvor vores kontrakt udløber.

Dette er hvad vi medbringer.

-Ansøgningsskemaet

Dokumenter til min mands del af skemaet:
- Kopi af pas (alle sider)
- 3 pasfotos
- Vielsesattest
- Kopi af svensk personbevis
- Kopi af Uppehållskort
- Kopi af Registerutdrag
- Kopi af brev fra Hälsoval Skåne (om valg af læge)
- Kopi af Bankkontooprettelse
- Kopi af kvitteringer for betalt besøg hos svensk kiropraktor (med min mands navn på)
- Kopi af kvittering for udlejning af film i lokal videobutik (med medlemsnavn på)
- Kopi af Jojo Rejsekort, samt kvitteringer for køb af kredit på rejsekortet
- Kopi af australsk bankkontoudtog, hvor køb af rejsekort er highlighted
- Forklaring til hvorfor vi begge har bibeholdt 2 danske telefonnumre, kopi af ansøgning om svensk mobilnummer for 2 måneder siden (som vi aldrig fik svar på) samt en udprintning af bevægelser på begge telefonnumre (som er en lang række opkald i udland, opkald til udland)

Dokumenter til min del af skemaet:
- Kopi af ansættelseskontrakt (i Danmark)
- Kopi af lønsedler (sidste 3 måneder)
- Årsopgørelse
- Forskudsopgørelse
- Kopi af svensk fremlejekontrakt
- Kopi af indbetalinger af husleje hver måned til min svenske fremlejer
- Kopi af danske fremlejekontrakt
- Kopi af indbetalt husleje på kontoudtog fra min danske fremlejer
- Kopi af betaling af flyttevogn til Sverige
- Kopi af erklæring om hjælp ved flytning fra den person, der kørte flyttevognen (jeg har ikke kørekort) og hvis navn derfor stod på lejekontrakten af flyttevognen
- Kopi af kontoudtog, der viser at jeg betalte for flyttevognen
- Kopi af bankkontooprettelse i Sverige
- Kopi af oprettet indbosforsikring i Sverige
- Kopi af svensk personbevis
- Kopi af svensk registerutdrag
- Kopi af brev fra Hälsoval Skåne
- Kopi af 2 kvitteringer fra den lokale videoforretning
- Forklaring til pendlerkort (jeg fik nyt stamkort midt mit ophold fordi jeg tabte mit oprindelige stamkort - som de flinke mennesker nede i den lokale ICA havde fundet og gemt til mig), samt kopier af mine pendlerkort og billet den dag jeg havde mistet mit pendlerkort.
- og til sidst og totalt radikalt: Et udprint af min facebookprofil fra de sidste 3 måneder. (jeg har gjort en dyd ud af at benytte mig af Facebooks "steder" funktion, hvor man via gps kan tjekke ind, hvor end man er. Dertil har jeg gjort en dyd ud af at strege navnene ud på alle de mennesker der har skrevet på min facebook. De er jo ikke involveret i det her. Og highlighted mine tjekind's)

Den med Facebook holder nok ikke, men hvo intet vover.

Hvad vi IKKE har taget med er et fuldstændigt kontoudtog for min danske og vores svenske konto, og ej heller alle de kvitteringer vi har.
Det lader vi være med udfra den betragtning, at vi skal kunne have noget vi kan sende dem, hvis nu vi er de 50% der bliver udtaget til ekstra kontrol. Og når nu vi bor til fremleje, kan vi jo have vores bange anelser.

Nogen vil måske mene at vi har sendt for meget med, især af det private, men jeg har personligt altid været meget åben på internettet. Jeg har bare ikke en særlig privat personlighed. Det har min mand til gengæld. Derfor er der ikke noget så flamboyant som en facebookprofilsudskrift fra ham af.

Det var det.
Jeg vender tilbage, når jeg hører mere fra Udlændingeservice.

Lily

Lily

Re: Ansøgning om familiesammenføring

Indlæg af Lily » 16.04.2011 15:47:47

En lille opdatering på hvordan det gik hos Udlændingeservice.

Vi ankom og fik trukket et nr kl 10.30. På det tidspunkt var ventetiden sat til små 2 timer.
Vi gik os en lille tur ned til Søerne og forbi en Irma for at få lidt drikkevare med. Men jeg var for nervøs til at blive væk i for lang tid, hvis nu det pludseligt gik hurtigt. Så en lille time senere var vi tilbage.

Ingen grund til bekymring over farten. Der var kun blevet behandlet 10 sager i den tid vi havde været væk og der var stadig 100 numre til vores tur.
Dog var jeg alligevel glad for at vi var kommet tilbage, da de låste døren kl 12.00 dut. Jeg så mange, der forgæves kom og hev i døren derefter.
Omkring kl 12.30 blev farten sat gevaldigt op og kl 13.15 var det vores tur. Vi var næsten de sidste tilbage.

Damen vi snakkede med var sød, men havde ikke haft en EU-ansøgning i hænderne i lang tid. Så først spurgte hun os, om vi havde betalt. Vi måtte så fortælle hende, at det var gratis. Hun spurgte en kollega, som bekræftede dette.

Derefter gav hun sig i kast med vores ansøgning. Vi havde desværre ikke taget vores originale vielsesattest med, kun kopien.
Jeg tænker at vi måske bliver bedt om at komme ind med originalen på et tidspunkt. Med mindre at de godtager den, når nu vi blev gift i Danmark og det allerede står i mit CPR-register. (Jeg kan kun anbefale at man tjekker sin egen cpr-status via cpr.dk)

Hun tjekkede begge vores pas (Jeg havde heldigvis også husket mit), og var vildt glad for at vi havde husket at tage kopier af alle sider af min mands pas.
Dog lagde jeg mærke til at der også er en kopimaskine i venteværelset, netop til at tage kopier af sit pas. Det må jeg alligevel rose US for. Og jeg benyttede den til at tage en kopi af min mands returbillet til DK den dag, samt kvitteringen for købet af billetten med vores kreditkort.

Hun gennemgik en liste hun havde med punkter, der skulle være udfyldt på skemaet og skrev troligt ned hvad vi afleverede af kopier af beviser for, at vi bor og lever i Sverige. Hun bemærkede at det ikke er så lang tid siden at vi flyttede til Sverige (8. jan i år).

Da vi kom til min del af ansøgningen, begyndte hun at blive lidt forvirret. Efter bilag C er der et lille punkt om, hvor man skriver under på at man ikke har giftet sig bare for at give ens ægtefælle opholdsret.
Jeg havde efter lang tids studering besluttet mig for, at den ikke hørte til bilag C, og underskrevet den, bare for en sikkerheds skyld.
Men den flinke dame i Udlændingeservice mente derimod at den hørte med til bilag C, hvorfor hun satte et kryds i, at jeg også havde udfyldt bilag C. Hvordan det kommer til at gå aner jeg ikke.

Derudover begyndte hun at få koldsved på panden over alle de bilag jeg blev ved med at fodre hende (især fordi hun efterhånden var den sidste tilbage i US. De andre ekspedienter havde været henne og sige farvel til hende og gået). Hun opgav at skrive alting ned på sin liste over, hvad jeg indgav. Hun sagde at det alt sammen bare hørte sammen med min mands beviser. Og at det vigtigste var at jeg beviste at jeg tjente nok penge.
Som sagt, var det et stykke tid siden, at hun havde haft en EU-ansøgning.
Men hun sagde også at "dem der ovenpå" elsker at få så mange dokumenter som overhovedet muligt. Og kommenteret at det var første gang at hun havde haft brug for den helt store papirsklip.

Derefter fik min mand et stempel i sit pas og vi gik. 25 minutter efter vi var kommet til. 3 timer og 10 min efter vi havde trukket vores nummer.
Til det kan jeg her til sidst tilføje, at hun fortalte os, at mandage er de værste dage, når det kommer til kø.
Og jeg kan anbefale at tage både mad og drikke med. Der er en automat med kaffe og en med sodavand, men intet mad.

Det var det. Jeg vender tilbage, når jeg engang hører noget fra US.

Lily

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.04.2011 16:00:21

Hvis man vil slippe for at stå i kø i Udlændingeservice, kan man jo også bare vælge at aflevere sin ansøgning som et brev med posten. Men så får man naturligvis ikke noget fint stempel i sit pas :)

Lost

Indlæg af Lost » 16.04.2011 16:20:26

skaanebo skrev:Hvis man vil slippe for at stå i kø i Udlændingeservice, kan man jo også bare vælge at aflevere sin ansøgning som et brev med posten. Men så får man naturligvis ikke noget fint stempel i sit pas :)
Er det rigtigt? Jeg troede man skulle derned for at få stemplet. Det er jo det enesete bevis man har på at have ansøgt. Sender de så en kvittering eller sådan noget, hvis man sender et brev?

Tanja72

Indlæg af Tanja72 » 16.04.2011 21:40:46

Lost skrev:
skaanebo skrev:Hvis man vil slippe for at stå i kø i Udlændingeservice, kan man jo også bare vælge at aflevere sin ansøgning som et brev med posten. Men så får man naturligvis ikke noget fint stempel i sit pas :)
Er det rigtigt? Jeg troede man skulle derned for at få stemplet. Det er jo det enesete bevis man har på at have ansøgt. Sender de så en kvittering eller sådan noget, hvis man sender et brev?
Heeh, jeg vidste til gengæld ikke at man fik et stempel i sit pas. :)
Senest rettet af Tanja72 22.01.2015 18:35:53, rettet i alt 1 gang.

Lily

Indlæg af Lily » 06.05.2011 13:44:20

Så kom brevet. Og det var overvældende positivt.
Min mand har simpelthen fået tilkendt et opholdskort uden flere dikkedarer.

Vi var nede og aflevere ansøgningen personligt på Udlændingeservice mandag den 11. april. Og vi modtog det positive brev i dag fredag d. 6. maj - ret flot især taget i betragtning, at der har været en påske indimellem.

Jeg er selvfølgelig overvild lykkelig lige nu. Jeg er været virkelig bekymret, fordi vi bor til fremleje her i Sverige, men det lykkedes altså alligevel.

Tak tak tak tak tak tak tak en million gange til alle jer herinde. Det var simpelt ALDRIG lykkedes uden alt jeres hjælp, råd og vejledning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2011 13:51:29

Tillykke med det. Og jeres sag viser jo, at det hele ikke behøver at være så svært og farligt, hvis man blot planlægger ordentligt og sørger for at samle en fyldestgørende dokumentation.

Besvar