Mange tak for det forum, det har været meget hjælpsom
Jeg har besluttet at bruge de svenske nationale regler således at min kone kan få en permanent opholdstilladelse efter 2 år. Min kone ansøgte om opholdstilladelse i den svenske ambassade og fik at vide at det ville tage 3 til 6 måneder, lige nok tid for mig at finde en første hand kontrakt lejlighed i Malmø (jeg startede med en inboende kontrakt).
Nu 5 måneder er gået, og jeg har fundet en lejlighed og fik at vide fra migrationverket at det kan tage op til 9 måneder, så jeg tænker at skifte til EU regler, der vi ikke længere kan vente!
Jeg tænker at få et Schengen-visum til min kone (Via Spanien for eksempel), men min sagsbehandler fortalte mig, at min kone er i Sverige vil de stoppe med at behandle hendes sag og hun vide intet om EU regler eller hvis det er hurtigere.
Mine spørgsmål til jer er:
1) Er det korrekt, at hvis min kone kommer til Sverige, vil hendes sage blive aflyst ? (nationale regler sagen, det er fint hvis hun blot skal rejse tilbage for at få opholdstilladelse i ambassaden)
2) Kan min kone få en gratis Schengen-visum til Spanien, hvis vi ønsker at have ferie der i en uge eller deromkring med EU-love ? (VFS handler visum for spanske ambassade og har spørget on en rakke dokumenter , bla forsikring, return billet etc).
3) Har i nogen forslag til min sag ? (Penge er ikke et stort problem)
På forhånd tak
Ismael
PS: Jeg arbejder i DK og bor i malmø. Jeg tænker også nu at bruge EU regler for at komme tilbage til DK om 4-5 måneder.