jeg har i november fået min kone herop til tyskland og hun kunne godt tænke sig at lære dansk da hun så har bedre mulighed for at snakke med venner og familie da de jo stort set alle er dansker.
mit spørgsmål er kan hun få dansk undervisning gratis ? og hvis ikke kan hun med et eu opholdskort, finde et arbejde i DK efter fri bevægeligheds princippet ? grunden til jeg er int. i hun kan få arbejde i DK er at jeg kan skaffe hende et bedre og mere betalt arbejde her rimelig hurtigt.
jeg vil samtidigt gerne høre om hvor besværligt det er at vende tilbage til DK efter eu reglerne og om det er nogen tidsgrænse for hvornår man kan begynde at søge om dette og endelig om man har mulighed for at søge eu opholdskort til hende nu og så vente evt. 1 eller 2 år inden vi flytter tilbage? dette skyldes jeg er begyndt at lege lidt med ideen om et virksomheds opstart inden for min branche i området hvor vi bor p.t. Jeg vil gerne prøve muligheden af her først og se om det kunne blive en lille god virksomhed inden vi måske trak os tilbage til danmark.
ved godt mine spørgsmål måske er lidt flyvende for jer, men jeg ser flere muligheder for os p.t og kan ikke rigtig afgøre hvad der skal satses på. Tyskland er jo ganske udemærket og bo i og de har bestemt kun været positiv for vores sag ( fra vi søgte til vi havde tilladelse i hus gik der kun 3 uger ), men næsten alle venner og familien er jo her i danmark.