Hjælp til EU regler mv.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Andreasen81

Hjælp til EU regler mv.

Indlæg af Andreasen81 » 21.02.2011 18:57:36

Hej alle 

Jeg har nu luret lidt rundt herinde, men syntes ikke helt, at kunne finde en sag der ligner min 100 procent. Derfor skriver jeg nu følgende, som jeg håber mange kan bidrage med løsninger til. 

På forhånd tak René

Jeg har mødt en henrivende pige på min rundrejse i USA :) cubaner med opholdstilladelse i USA og nu vil vi gerne flytte sammen i DK. Jeg forestiller mig, at fremleje min bolig i DK og få lejet min ind i Sverige(S) Det skal med det samme siges, at det hele skal foregå efter EU reglerne. Vi påregner med at gifte os. 

Vi får lavet et visum til DK og efterfølgende rykker vi så til S. Er det i den forbindelse bedst, at have boligen klar i S eller betyder det ikke det store om man flytter og ansøger i Sverige samtidig?

Skal hendes datter på 14 have visum også?

Hvordan finder jeg lettest en bolig i S?

Kan jeg nøjes med blot at flytte min folkeregisteradresse til S eller skal jeg som skrevet, have en lejer ind i min andelsbolig i DK?

Hvor længe skal man opholde sig i S, før man rejser retur til DK?

Kan datteren gå i skole/gymnasiet i DK, hvis opholdstilladelse gives?

Hvor meget kan man ansøge kommunen om hjælp og til hvad, hvis tilladelse gives?

Er det muligt, at få sin kones fradrag og fra hvornår?

skaanebo

Re: Hjælp til EU regler mv.

Indlæg af skaanebo » 21.02.2011 19:47:59

Hvis datteren er cubaner, skal hun også søge visum sammen med moren.

Om I har bolig parat, før I faktisk flytter har ikke nogen betydning. Man kan først folkeregistrere sig, når man reelt flytter.

Bolig i Sverige finder du lettest ude på landet eller i en provinsby, akkurat som i Danmark. I storbyerne er det svært.

Og du bør fremleje din bolig i Danmark for at undgå problemer med US.

Datteren kan gratis gå i svensk skole, når I bor der, og ligeledes gratis skole i danmark, når I senere flytter til Danmark.

I bør blive boende i Sverige mindst 8-10 uger.

Mens I bor i Sverige, kan du ikke få din kones ubenyttede personfradrag overført. Men det kan du fra den dato, I flytter til Danmark.

Der er som sådan ingen hjælp fra kommunen at få i det første halve års tid, men i kan søge om bostadsbidrag i Sverige hos försäkringskassan

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 22.02.2011 16:31:50

Tak for hjælpen ind til videre.

Mvh.
René

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 24.02.2011 16:11:05

Hej igen

Opholdet i S skal være af kortest mulige varighed. Det er DK der kalder :)

Når der skal ansøges om opholdskort til kæresten/kone og datteren skal de så begge søge særskilt og kan de anvende samme blanket. Kunne der evt. linkes til de/den korrekte blanket?

Hvorledes er min kommende kone stillet med hensyn til uddannelse i DK?

Venlig hilsen
René

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2011 16:30:19

Uddannelse er gratis i Danmark, men om hun kan få SU, afhænger af din egen status - om du fx er arbejdstager.

Skal de søge om visum til Danmark eller Sverige? Det er klart lettest og billigst at søge til Sverige, men det forudsætter jo, at du allerede bor i Sverige.

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 24.02.2011 16:56:45

Hej Skaanebo

Jeg er arbejdstager og vil fortsat være dette i DK. Vil hun så kunne modtage SU? Kan du linke til evt. regler på området?

Vi har indstillet os på, at søge visum til DK og så efterfølgende flytte til S.

Når man ønsker at vende retur til DK, skal man så stadig befinde sig i S eller kan man godt rejse til America og afvente svar? dette tænkes med, da vi ikke er interessered i at hun mister sin opholdstilladelse i America, hvis det skulle blive en tanke i fremtiden, at flytte der til.

Med hensyn til opholdskort i S, hvorledes forholdt det sig?

Jeg bliver også lige nød til at spørge, behøver min pige og datter at befinde sig i S, hvis man vælger, at ville flytte tilbage til DK.

Hvis jeg nu vælger at flytte til S, bo der i 3 måneder, gøre alle de nødvendige ting for at vise at jeg har boet der og at hensigten er reel, kan man så søge om FS i DK direkte og hvis dette ikke lykkedes, kan man vel så søge opholdskort i S?

Vil det være meget lusket, at få sin ven/kammerat/kollega, som har en boiig i Sverige overtalt til at bytte for en stund. Jeg tænker selvfølgelig på den vurdering US foretage når vi forsøger FS i DK.

Hvad med mulighededen for at fremleje et værelse hos ham, er det også for lusket?

Mvh.
René

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2011 17:57:21

Du kan læse om SU her viewtopic.php?f=7&t=4494

Når der søges visum til Danmark i stedet for Sverige, kræves, at de har en returbillet samt rejsesygeforsikring, der dækker for hele perioden, visum gælder. Desuden gælder de almindelige betingelser for visum, så det kan være svært, hvis man kommer fra et kommunistisk land som Cuba, der jo medfører mange flygtninge, men det kan du jo selv læse om på www.nyidanmark.dk under visumregler.

Din kone og datter skal slutte sig til dig, mens du bor i Sverige, for at være omfattet af EU-retten. Det betyder, at det ikke er nok, at du flytter til Sverige alene. De skal bo sammen med dig i Sverige. Til gengæld er der intet krav til længden af deres ophold i Sverige, hvorimod du som er dansker bør opholde dig der i mindst 10 uger, når du bliver grænsegænger, og i øvrigt sørge for udførlig dokumentation for din pendling og dit ophold i Sverige på daglig basis.

Hele processen er også beskrevet under www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil

Normalt mister man sin opholdstilladelse, når man fraflytter et land. Det gælder formentlig også USA, så det bør I undersøge, inden flytningen foretages.

Du må gerne bytte bolig med en person, der bor i Sverige. I skal bare sørge for en ordentlig kontrakt, og du skal som nævnt være opmærksom på, at der stilles skærpede krav til graden af dokumentation for dit reelle og faktiske ophold i Sverige, når du er grænsegænger.

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 24.02.2011 19:16:49

Tak for hjælpen.

Jeg er med på at dokumentere helt ned i detaljen er en rigtig god ide.

Nu er jeg ikke den store haj på nettet, men fandt frem til følgende link:

http://www.swedenabroad.com/Page____73177.aspx
Det angiver nøjagtigt det samme som kræves til DK, men måske ikke lige landeopdelingen.

Kan jeg nøjes med at fremleje noget af hans bolig?

Bh.
René

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2011 20:20:22

Det svenske link er ved brug af nationale regler.

Hvis du bor i Sverige, gælder EU-regler for visum.

Det betyder, at din kone og datteren kan nøjes med en enkeltbillet, ikke behøver rejseforsikring, og at visum udstedes gratis.

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 24.02.2011 21:59:07

Ville det være muligt at få et link til disse regler?

Jeg er nemlig i tvivl om, hvor meget min kone og hendes datter så behøver at dokumentere, når de aflevere ansøgningen ved Svensk ambassade i USA og om hvorvidt de kan gøre det gældende at visa skal være gratis.

Hvor finder jeg de ansøgnings blanketterne henne?

Bh
René

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2011 22:18:53

Visumblanketten er den samme, men det fremgår tydeligt af blanketten, at visse spørgsmål ikke skal besvares, hvis man er familiemedlem til en EU-/EØS-borger (disse spørgsmål er markeret med en stjerne), samt at visum er gratis.

For at få et visum under de betingelser, skal din kone medbringe et personbevis for dig med "ändamål inbjudan" påskrevet fra Skatteverket samt evt. jeres vielsesattest og vise dette på ambassaden eller det svenske konsulat, når hun søger visum.

Processen er bl.a. beskrevet af den svenske ambassade i Pakistan her http://www.swedenabroad.com/Page____84215.aspx

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 13.03.2011 11:40:34

Kan man på sygedagpenge, tage ophold i et andet land.

Situationen kan evt. blive den, at jeg går sygemeldt fra mit job i DK. Jeg har bopæl i Sverige, men har brug for at tage til USA, da der er nogle ting som skal på plads. Vil dette kunne lade sige gøre? Det vil vel dreje sig om 14 dages tid.

Mvh.
René

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.03.2011 12:15:11

Der er forskel på at 'tage ophold' og så at rejse for en så kort periode som 14 dage.

Du skal i hvert fald ikke bare dampe af, uden at snakke med dem, der udbetaler dine sygedagpenge.

I princippet kan man ikke holde ferie, fx, mens man får sygedagpenge, men man kan i hvert fald på sygedagpenge fra kommunen godt få lov til kortvarigt at rejse, hvis det efter lægens mening ikke kan forværre den tilstand, man er sygemeldt på grund af.
mh
Rådgiver for ÆUG

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 13.03.2011 18:55:38

Tak for det hurtige svar :)

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 26.03.2011 21:58:58

Er der nogle som kan være behjælpelige med dette???

"Du må gerne bytte bolig med en person, der bor i Sverige. I skal bare sørge for en ordentlig kontrakt, og du skal som nævnt være opmærksom på, at der stilles skærpede krav til graden af dokumentation for dit reelle og faktiske ophold i Sverige, når du er grænsegænger.skaanebo"

Der stilles skærpede krav? Kan jeg få et par hints til hvad det kan være.

Jeg skal også lige høre. Nu har jeg fået min andelsbolig fremlejet. Jeg tænker så at leje et værelse hos en kammerat for at komme til Sverige hutigst muligt. Vil jeg stå skidt, hvis jeg lejer mig ind hos kammeraten i forhold til US og FS til DK?

Jeg tænker selv, det er bare om at komme til Sverige og begynde at dokumentere ens ophold ordentligt.

Jeg vil også gerne lige høre. Når nu både min kone og datter søger om opholdskort, hvor tidliget kan de så ske?

Vil disse dokumenter være tilstrækkelig for at søge opholdskort for dem begge?

Blanketten "Ansökan om uppehållskort"for dem begge
gyldigt pas, kopi dem begge
bevis på at Jeg har opholdsret, kopi af mit pas
Mine seneste 3 lønsedler
vielsesattest
En 'folkboksföringsbevis' eller lejekontrakt

Vil dette være nok dokumentation? jeg tænker på i forhold til datteren.

Hvad hvis datteren ikke kommer med i første omgang? Altså først vil komme hertil, når min kone og jeg er kommet til Danmark, vil det gøre tingene sværer?

Mvh.
René

Besvar