Kan jeg beholde min lejlighed i DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
markack

Kan jeg beholde min lejlighed i DK

Indlæg af markack » 14.02.2011 12:33:11

Hej,

Min kone og jeg vil flytte til Sverige 1/2 års tid med det formål at søge familiesammenføring i Danmark efter EU reglerne.
Vi har muligvis en mulighed for at få en førstehåndleje i Trelleborg hvilket jo er et plus og vi håber efter et halvt års tid at kunne flytte tilbage i min ejerlejlighed i DK.
Jeg vil i denne periode pendle til mit arbejde i DK.

Denne ejerlejlighed vil jeg gerne udleje i mellemtiden. Fremleje af ejerlejligheder er desværre lidt af en jungle i sig selv og kan give mange problemer hvis ikke formaliteterne er i orden.
For at være nogenlunde sikker på at min lejer flytter ud efter det halve års tid er jeg nødt til at lave en tidsbegrænset kontrakt på 6 måneder og som jeg forstår det skal der direkte stå at årsagen er at jeg selv vil benytte lejligheden igen.

Hvis udlændingeservice ser denne kontrakt hvor der jo sådan set direkte står at jeg flytter tilbage vil det jo absolut påvirke vores situation i negativ retning.
Så spørgsmålet er, skal de se kontrakten eller skal de bare ud fra folkeregisteret se at der bor en anden person i min lejlighed?

Tak

fundiver199

Re: Kan jeg beholde min lejlighed i DK

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2011 13:05:38

Udlændingeservice vil givetvis bede om at se fremlejekontrakten på din danske bolig. Men jeg kan ikke umiddelbart se, hvorfor det er et stort problem. Man kan jo helt legalt have til hensigt at være væk i 6 må-neder, og det betyder ikke, at man ikke udnytter sin ret til fri bevægelighed. Man kan også vælge at beholde sin danske bolig, fordi man er i tvivl om, hvor længe man vil være væk, og i den situation er det naturligvis også helt legitimt, at man fremlejer den for en tidsbegrænset periode.

Det hører her med til historien, at 6 måneder er en relativt lang periode og langt ud over de 3 måneder, hvor man helt frit kan rejse rundt i EU som ”turist”. Med 6 måneders ophold har I pligt til at søge opholdskort til din kone i Sverige, og har hun fået et sådant, så mener jeg faktisk ikke, at der er noget som helst for Danmark at ”komme efter” rent juridisk.

Så jeg ville bare sørge for at samle dokumentation for jeres ophold i Sverige, og så i øvrigt sagsøge de danske myndigheder hele vejen ind i helvede, hvis I alligevel får afslag med den begrundelse, at du ”kun” havde planlagt at bo 6 måneder i Sverige.

Man skal altså heller ikke lade sig drive mere rundt i manegen end højest nødvendigt af angst for, at de danske myndigheder tolker EU-direktivet på en klart ulovlig måde. Så gå I bare videre med den lagte plan, og henvend jer så til ÆUG´s rådgivning, hvis I mod forventning får afslag i Danmark, når tiden er kommet til at søge opholdskort her.

markack

Indlæg af markack » 14.02.2011 16:18:21

Tak for svaret Fundiver.

Ja vi gør forsøget og satser på at det går igennem.

En gang i mellem når man sidder og terper sig gennem alle de her regler kan man i et kort øjeblik få dårlig samvittighed over at man prøver på at omgå vores lands regler med dette EU halløj...... Lige indtil man kommer til fornuft og siger FOR HELVEDE hvor er det langt ude og umenskeligt alt det her!
At man skal spilde så meget tid og ressourcer på et så basic krav som at bo sammen med sin kone/mand i DK.
Nå men jeg er nok ikke den eneste der har det på den måde i dette forum :)

Det er i øvrigt et fantastisk hjælpemiddel det her forum. Stor tak til alle der bruger deres tid på at hjælpe en masse desperate mennesker.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2011 21:46:07

Nej det, der er langt ude, er ikke, at man prøver at "omgå" de danske regler. Det, der er langt ude, er, at de danske politikere med helt åbne øjne har vedtaget regler, som stiller danske statsborgere, der gerne vil bo i Danmark med deres familie, ekstremt meget ringere end borgere fra de andre EU-lande, som gerne vil bo her med deres familie.

Det kunne politikerne ganske enkelt bare lade være med. Så ville du og andre slippe for alt det halløj med at flytte over grænser bare for at flytte over grænser. Og det ville ikke have nogen form for uacceptable samfundsmæssige konsekvenser i form af masseindvandring eller andet.

Sandheden, eller det tætteste man kan komme på den, er, at de meget restriktive familiesammenføringsregler er inderligt overflødige og altid har været det. Men der er efterhåndet bundet så meget politisk prestige op på dem, og der er skabt så mange myter om, at udlændingepolitik har afgjort de sidste 3 folketingsvalg i Danmark, at det desværre er enormt tungt at få dem lavet om.

Men hvis vi får en ny regering efter næste valg, så er der da i det mindste udsigt til, at nogle af de seneste stramninger inklusive hele aftalen mellem regeringen og DF fra november 2010 om pointsystem m.m., vil blive rullet tilbage igen.

At håbe på en (FAIR LØSNING) for udlændingepolitiken samlet set er derimod desværre nok for optimistisk, så længe de største partier i oppositionen hænger fast i et selvskabt dogme om, at flertallet af danskere er småracister, og at de sidste tre folketingsvalg er blevet tabt på udlændingepolitiken :mrgreen:

Besvar