zeitarbeitsfirma i tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
klm

zeitarbeitsfirma i tyskland

Indlæg af klm » 23.01.2011 17:06:32

Jeg leder efter job i Tyskland og skal naeste uge til samtale hos et zeitarbeitsfirma/rekruteringsbureau. Det drejer sig om et konkret job, men det er selvfoelgelig ikke 100% sikkert, at det job er ledigt i lang tid.
Er der nogle der har erfaringer med det.. Kan US give afsalg hvis jeg kun har arbejdet i f.eks. 8 uger, men hele tiden har vaeret ansat hos rekrutteringsbureauet?
Jeg vil gerne noejes med at arbejde her de paakraevet 10-12 uger og saa derefter vende hjem til dk..

Mvh klm

fundiver199

Re: zeitarbeitsfirma i tyskland

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2011 18:33:19

Tilknytning til et vikarbureau er næppe tilstrækkelig til, at man kan betragtes som arbejdstager. Det afgørende vil i stedet være antallet af faktisk udførte arbejdstimer for vikarbureauets kunde eller kunder.

Der er ingen faste tidsgrænser for, hvor længe man skal arbejde for at blive arbejdstager i EU-retlig forstand, men 8 uger burde formentlig være nok, hvis der er tale om et regulært arbejde. Bemærk dog, at man i databasen på www.nyidanmark.dk kan finde afgørelser, hvor de danske myndigheder har vurderet, at 3-4 ugers arbejde ikke var nok.

Du kan læse de danske myndigheders egen beskrivelse af arbejdstagerbegrebet i afsnit 1 i denne tekst. Den er temmelig udførlig, så nærmere end det, ministeriet selv skriver om deres tolkning af arbejdstagerbegrebet, det kan man næppe komme.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... retten.htm

Det korte af det lange er derfor, at hvis du vil være på den sikre side, så skal du mindst arbejde i de nævnte 8 uger og i hvert fald ikke mindre.

Hvis det er et spørgsmål om, at vikarbureauet har arbejde til dig mandag og onsdag i en uge, men ikke de øvrige dage, vil ugen dog tælle som en "arbejdsuge", da 10-12 ugentlige arbejdstimer er tilstrækkeligt.

Men har du f.eks. slet ikke haft en eneste arbejdstime i 4 uger i træk, så vil jeg vurdere, at de 4 uger ikke kan betragtes som en periode med arbejde.

M.h.t. om der er nogle, der har erfaringer med US afgørelse i sager af denne type, så tror jeg, at det er højest tvivlsomt. Situationen er således så speciel, at det er første gang, jeg hører om den i de mere end 2 år, jeg har skrevet i forum.

I de 2 år har jeg læst stort set alle indlæg, som er skrevet i forum, og jeg kan ikke huske et eneste indlæg fra nogle, som har arbejdet gennem et vikarbureau og har været inde på de overvejelser, som du gør dig her.

Så du er selv "forsøgskanin" og må da meget gerne melde tilbage om, hvordan det går, så vi alle sammen kan blive klogere. Det er jo på den måde, at vidensopbygningen i et forum som dette foregår.

klm

Indlæg af klm » 23.01.2011 22:02:09

om altid tak, Fundiver.
Tør jo næsten ikke slå en fis uden at "søge om tilladelse" først. Ved aldrig hvad de kan finde på inde at bruge imod en, i US.

Kiggede på dit link og kan godt se at det er svært at gennemskue om det ville gå eller ej. Jeg faldt over det her: "En EU/EØS-statsborger, som har en tidsubegrænset ansættelse, men som ophører med arbejdet efter mindre end 10 uger vil efter omstændighederne kunne opfylde betingelserne for at være arbejdstager i EU-rettens forstand, ligesom en person, der har arbejdet mere end 10 uger, ikke altid vil opfylde betingelserne, f.eks. fordi der ikke er tale om reelt arbejde"

Kontrakten med bureauet er tidsubegrænset. Så hvis der på et tidspunkt ikke er noget arbejde at få, vil jeg fortsat modtage penge fra bureauet. Det firma jeg skulle arbejde i, altså ikke rekruteringsbureauet, søger en til en 40 timer om ugen. Jeg har ladet mig fortælle at denne type job ofte er af længere varighed (Altså mere end 8-10 uger). Men det er der selvfølgelig ingen garanti for. -Jeg må se hvad de siger til samtalen næste uge..

Jeg ville bare lige høre om det var helt udelukket inden jeg tar afsted..

klm

Indlæg af klm » 29.01.2011 14:59:03

Undskyld, der bliver ved med at dukke nye spørgsmål op...

De 10-12 timer om ugen- skal det være på kontrakt? Er eller det nok at kunne fremvise dokumentation for at man har arbejdet de timer?

Og så lige et helt andet spørgsmål.. Bliver der kigget på hvad min mand har foretaget sig mens vi har opholdt os her? Han har været her, med mig siden dag 1. Men da vi fortsat ikke er sikre på om han skal hjem til tyrkiet for at søge om opholdskort, er han ikke tilmeldt noget tysk undervisning eller andet her.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.01.2011 13:02:02

Det afgørende er, at du kan dokumentere dit arbejde. Så hvis der ikke er angivet noget timetal i din kontrakt, så skulle det meget gerne fremgå af lønsedlerne. Der er ingen krav til, hvad din mand har foretaget sig. Men når US skal vurdere, om I ”faktisk og reelt” har boet i Tyskland, så tæller det da positivt, hvis I kan dokumentere, at din mand har været tilmeldt sprogkursus. For lige som at melde sine børn i institution og skole, så er det jo noget, man normalt vil gøre, hvis man har tænkt sig at bo et sted og ikke taler sproget.

Så det er ikke et krav, at din mand går på sprogkursus, men det vil alt andet lige styrke jeres sag, hvis han gør det. Har du arbejdet i Tyskland, så mener jeg dog personligt, at det er meget begrænset, hvilken yderligere dokumentation, som de danske myndigheder kan tillade sig at forlange. Min personlige mening er således, at alt det med dokumentation for ”faktisk og reelt ophold” især er noget, som man skal tænke over, hvis man bor i et af vores nabolande som grænsegænger.

klm

Indlæg af klm » 31.01.2011 22:01:31

Det lyder godt!
Jeg er ikke grænsegænger, vores datter er skrevet op til daginstution her og i morgen skal vi på udlændingekontoret og indgive min mands ansøgning om opholdskort. Vi håber han ikke bliver sendt zurück til Tyrkiet for at søge..

Tak for hjælpen!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2011 12:49:11

Hvis nogen beder ham rejse "zuruck" og søge der, så kan du se i tråden "Tyskland og retten til fri bevægelighed", hvordan du skal forholde dig til den sitaution. Tråden står næstøverst under bekendtgørelser.

LejlaD

Indlæg af LejlaD » 03.02.2011 16:39:20

hej Klm, kan du give os tilbagemelding hvordan det gik med dig

klm

Indlæg af klm » 06.02.2011 21:32:17

Ja jeg har været der med dokumentet "Allegmeine Vervaltungsvorschrift...." men vi har fået modstridende oplysninger. Nogle siger han skal hjem, andre siger han kan søge herfra.
I tirsdags var vi så afsted igen og havde fået ad vide at vi kunne få ham registreret i byen samt indgive ansøgning om opholdskort. Men da de har travlt i øjeblikket kunne vi kun få ham registreret og vil så blive ringet op når de har tid til os så vi kan indgive ansøging.

Min mands visum udløber d. 1 marts og de kunne ikke sige om det ville blive inden da. Men de fortalte at det ikke var noget problem hvis det udløb, da han nu er registreret som bosat her i byen.. Det lyder mærkeligt i mine ører.. Er der nogen der ved om det kan passe?

LejlaD

Indlæg af LejlaD » 07.02.2011 19:26:52

hej klm, det lyder ihverfald godt at I blev registreret. Vi skal også flytte ligeså snart vi har fundet en lejlighed der er i fuld gang med at søge. Så vil vi også søge der inden min mands 3 måneder i schengen er udløbet.

LejlaD

Indlæg af LejlaD » 11.02.2011 00:00:58

Hej Klm håber du vender tilbage igen med oplysninger om, hvad der sker i jeres sag?

Besvar