Adgang til eu-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JKR

Adgang til eu-reglerne

Indlæg af JKR » 26.12.2010 18:08:09

Hej
Jeg har benyttet mig af ÆUG’s rådgivningstjeneste, men har ikke helt fået afklaret min tvivl, så vælger at spørge til råds herinde i forummet.
Min tvivl vedrører ”flytning til Sverige”.

Sagen er den at jeg efter flere års studie i udlandet ønsker at rejse hjem med min kæreste (tredjelandsborger). Som udenlandsdansker har jeg været registreret i folkeregisteret som ”Udrejst”. Jeg er blevet informeret omkring at det ikke er nødvendigt, at jeg er registreret i Danmark førend vi rejser til sverige. Er dette korrekt?

I folderen ”europa-løsningen”, står der nemlig skrevet følgende under titlen
” Hvordan får du adgang til EU-rettighederne?”
"I Danmark kan du som dansk statsborger søge familiesammenføring
med din udenlandske ægtefælle efter EU-reglerne, hvis du har krydset
de interne EU-grænser – oftest i forbindelse med arbejde, studie eller
for at bosætte dig – og du så bagefter vender hjem til Danmark igen.
Det er altså, når du bruger eller har brugt den frie bevægelighed, at du
kan benytte dig af de rettigheder omkring familiesammenføring, som
EU giver sine borgere."

Min tanke var umiddelbart, at jeg er nødsaget til at bo og være registreret lidt tid i Danmark, ved min hjemrejse, for at have ”anvendt” min ret til fri bevægelighed, når jeg flytter til Sverige.
I samme folder omkring ”Europa-løsningen” står der nemlig også anført at man overfor udlændingestyrelsen normalt bør dokumentere at man er ”flyttet” fra en tidligere dansk adresse.
Håber på jeres hjælp til at afklare denne tvivl.
Mvh :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Adgang til eu-reglerne

Indlæg af mh1 » 26.12.2010 19:04:51

Du behøver ikke gøre tingene mere kringlede end som så. Det er nok at krydse EN grænse for at blive EU-borger. "normalt" i denne sammenhæng skal læses som i forhold til at godtgøre at man er fraflyttet Danmark - nogle har forsøgt sig med pro-forma flytninger, og det går naturligvis ikke.

Der er en anden bruger på forum, der har boet uden for EU og flyttede til Sverige og derfra til DK, det medførte lidt forvirring hos US, men ikke værre end at det blev klaret ved en orientering om det faktiske forhold: at der simpelt hen ikke var en bopæl i DK, som det var nødvendigt at opgive umiddelbart før flytning til Sverige.

Man kan evt. forebygge denne forvirring hos US ved at bestille en udskrift fra folkeregisteret, der klart viser at man fraflyttede DK lang tid før man flyttede til Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

JKR

Indlæg af JKR » 26.12.2010 20:23:14

Ok. Mange tak for svaret. Det gør tingene meget lettere, at det forholder sig sådan.

En enkelt anden tvivl, som jeg måske kan få afklaret i samme ombæring; Min mors kæreste har et hus i Sverige der står ubenyttet hen, som jeg tænker at leje. Selvfølgelig med en tidsubegrænset lejekontrakt og det hele. Men hvordan forholder det sig, vil det forhold at udlejeren er min mors kæreste spille nogen rolle?

På forhånd tak

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.12.2010 20:26:30

Det er nok tilpas langt ude til ikke at spille nogen rolle - og i har vel alligevel ikke tænkt jer at skrive i kontrakten, at udlejer er kæreste med lejers mor? :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar