Tyskland og retten til fri bevægelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 04.11.2011 11:56:26

Med mindre din mand har fået et visum, der geografisk er begrænset til Danmark – og altså ikke et schengenvisum – er den pågældende betjent helt galt på den. Det må på en eller anden måde stå i visum, hvilket område det gælder til?

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

hjælppppp please

Indlæg af LejlaD » 23.11.2011 16:20:41

jeg har virkelig brug for en råd, vi har ventet på opholdskort siden 1 april og sagsbehandleren har spurgt hver måned efter min lønseddel, nu er jeg blevet fyret og hun spørger efter min lønseddel igen for november men jeg har ikke nogen:-(.ved godt vi får afslag.hvad kan jeg gøre,hvad er mine muligheder?

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 23.11.2011 17:59:36

pleaseee hælp hvordan kan vi komme tilbge til dk?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 24.11.2011 10:38:14

Jeg forstår ikke helt, hvad du er i tvivl om? Betingelserne for at have ret til fri bevægelighed er da ganske klart beskrevet i vejledninger her på hjemmesiden og i mange tråde i forum. Og det er da ikke ligefrem "rocket science"? Et af kravene er jo, at man skal være arbejdstager, studerende eller selvforsørgende, så jeres situation afhænger selvfølgelig af, om du er forsikret i en A-kasse, om du har formue og så videre.

Jeg kan fortælle dig, at du har den mulighed at finde et nyt job og dermed opfylde kravene, men det bliver du vel ikke så meget klogere af?

ASKI
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16.09.2011 21:13:05

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af ASKI » 29.11.2011 23:13:29

@ Lejla som funn skriver så har du da udnyttet fri bevægelighed inden for EU, så det handler om at flytte tilbage til dk, du har boet her mere end de tre mdr, og kan påvise at du rent faktisk opholder sig i tyskland, kan du det, så kan du søge om familiesammenføring efter eu reglerne, men det hele står også beskrevet både her på hjemmesiden forum.. eller ny i danmark. hvis du ved at i ikke kommer nogle vegne her i tysk og er du på dagpenge??? så handler det bare om at vende blikket mod dk...

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 04.12.2011 13:42:20

tak for svar, jeg har læst her på forum omkring hvordan jeg kan flytte, ja jeg er på dagpenge men har først ret til dem når jeg vender tilbge til dk.Jeg har prøvet t kigge på hvor meget jeg skal tjene når vi vender tilbage til dk, vi er 3, da vi har en datter på 4 år?Er dagpenge nok?kunne ikke rigtig finde at der står noget om herinde

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2011 11:09:39

Ja indtil videre burde det være nok, da starthjælpen for et par med et barn pt. kun er cirka 12.000 om måneden før skat. Men starthjælpen forsvinder jo snart fra lovgivningen, og herefter er det noget usikkert, hvordan sådanne sager vil blive vurderet i Danmark. Kontanthjælpen for et par med et barn er hele 27.000 om måneden før skat, så i princippet kan man vel risikere, at der fremover bliver stillet krav om en indtægt helt op i den størrelse, hvis en børnefamilie ønsker at bo i Danmark som "personer med tilstrækkelige midler".

I samme øjeblik, du finder et arbejde, vil du dog være at betragte som arbejdstager, og så kan der ikke stilles krav om, at du skal have en bestemt indtægt. Så betyder reglerne tværtimod, at din mand vil være berettiget til supplerende kontanthjælp, hvis du tjener mindre end de 27.000 om måneden.

Så det bliver på flere måder nogle meget anderledes vilkår, der kommer til at gælde, når starthjælpen afskaffes, og set med ÆUG-øjne er det både godt og ondt, at den laveste sociale ydelse (igen) bliver så høj i Danmark.

xvanducx
Indlæg: 17
Tilmeldt: 02.12.2010 12:35:22

Opdatering

Indlæg af xvanducx » 21.01.2012 18:44:58

Vi har nu søgt og fået tildelt opholdskort i henhold til opholdsdirektivet.

Opdateret viewtopic.php?f=7&t=6298&p=45497#p45497

-----

Forløbet:

Efter min ægtefælles ankomst til Tyskland, henvendte vi os hos Bürgerbüro vedrørende adressetilmelding. Der skulle vi vise vielsesattesten samt begge vores pas. Vi fik en Meldebestätigung som kvittering for tilmeldingen.

Derefter gik turen til AOK for oprettelse af sygesikring. Man bad om at se mit AOK kort, Meldebestätigung, min ægtefælles pas samt vielsesattest, hvorefter sygesikringen blev oprettet. Jeg bad om en skriftlig kvittering for sygesikringens oprettelse.

Vi tog hen til Ausländerbehörde for at søge om opholdskort. Der fik vi en checkliste og nogle skemaer der skulle udfyldes, samt en tid hos en sagsbehandler. Vi blev oplyst om at det vil koste 100 € i forbindelse med ansøgning af en eAT (elektronischer Aufenthaltstitel – http://www.bundesdruckerei.de/de/produk ... index.html, indført per 1. sept. 2011 i Tyskland).

Følgende skulle vi have med ved indgivelse af ansøgningen om opholdskort:

Ansøgers pas
Udleveret skema – ansøgningsskema
Udleveret skema – arbejdsgiverattest
Lønsedler for sidste 3 mdr.
Kontoudskrift for sidste 3 mdr.
Meddelelser fra Bundesagentur für Arbeit/Jobcenter
Bevis for børnepenge/boligtilskud/forældrepenge
Udleveret skema – udlejerattest
Sygesikring
1x pasfoto
Bevis for lovpligtige forsikringer
Bevis for udgifter vedrørende transport til/fra arbejde
Gebyr på 100 €
Vielsesattest

Vi mødte op hos sagsbehandleren til den aftalte tid og indgav ansøgning samt dertil hørende bilag: min ægtefælles pas, ansøgningsskema, arbejdsgiverattest, lønsedler for sidste 3 mdr., kontoudskrift for sidste 3 mdr., udlejerattest, kvittering for oprettet sygesikring, pasfoto, bilforsikring, udskrift af ruteplan til arbejde samt vielsesattest. Sagsbehandleren oplyste os om, at opholdskort vil blive udstedt for 1 år ad gangen samt ansøgning af eAT kostede 28,80 €. Vi vil efter 3 uger modtage et brev fra Bundesdruckerei, hvori der står at opholdskortet var ankommet til Ausländerbehörde og så skulle vi aftale en tid for at hente det.

Vi fik kvittering for de 28,80 €. Min ægtefælles visum var imidlertid udløbet, så jeg bad om en skriftlig bekræftelse på at min ægtefælle var berettiget til at være i landet. Det skrev sagsbehandleren på et stk. A4, som skulle vedlægge passet.

Vi tog på ferie i mellemtiden, da jeg kom tilbage fra ferie (min ægtefælle var ikke med), lå der et brev dateret 3 uger efter vi indgav ansøgningen, om at opholdskortet var sendt til Ausländerbehörde. Jeg aftalte en tid til afhentning af opholdskortet hos sagsbehandleren. Med en fuldmagt fra min ægtefælle i hånden tog jeg hen til Ausländerbehörde og fik udleveret opholdskortet, ca. 4 uger efter brevets dato.

Det ser ud til at være et permanent opholdskort, udløbsdato er angivet UNBEFRISTET og følgende tekst påtrykt ”PERMANENT RESIDENCE CARD OF A FAMILY MEMBER OF A UNION CITIZEN”.

ASKI 1
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15.06.2012 13:00:09

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af ASKI 1 » 15.06.2012 13:09:25

Jeg havde søgt om familiesammenføring efter eu reglerne efter at have været jobsøgende i tyskland
Men idag melddelte min advokat mig at jeg desværre har fået et afslag idet de mener at jeg ikke reelt har haft et ophold det er hammer irriterende når man faktisk har boede i tyskland og ved lagt alverdens dokumentation, jeg føler at jeg er på herrens mark.

Jeg havde vedlagt alt fra vi blev registeret i tyskland til tilmeldling i jobcenteret samt de indkaldser jeg har haft, min konto udskrifter, net bank oprettelse el regninger, min indlæggelse på sygehuset, lejekontrakt samt indbetaling af husleje, modtagelse af min og min mands tyske skatte kort.
Tlf og internet oprettelse på mit og min mands navn, oprettelse af konti, samt forskellige mail korrespondence ( hvor i jeg har fået afslag).

min a-kasse specifikationer der viser at jeg har forsørget mig selv.
og stadigvæk får man afslag...
jeg er mundlam...
Senest rettet af ASKI 1 03.08.2012 11:08:47, rettet i alt 1 gang.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 15.06.2012 13:32:04

Jamen så må I jo klage over det. Der ligger flere sager i databasen på www.nyidanmark.dk, som er næsten identiske med jeres, så det er da ganske oplagt at henvise til dem i klagen.

ÆUG´s rådgivning vil meget gerne se afslaget, men hvis I allerede har en advokat på sagen, er det vel umiddelbart en opgave for ham at hjælpe jer med at formulere argumenterne til en klage. Hvis du alligevel gerne vil have noget feed-back fra ÆUG´s rådgivning, så scan brevet og send det til:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

ASKI 1
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15.06.2012 13:00:09

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af ASKI 1 » 15.06.2012 13:55:54

Kære Fundiver det vil jeg enormt meget at i kan give feedback jeg vil hellere end gerne scanne det brev til jer og sende den. Jeg sender brevet imorgen, når jeg har fået det scannet.. det kunne være så dejligt med jeres feedback også..
Jeg skal ned og snak med min advokat så må han gøre hans bedste for at kunne argumentere for at deres (US)' konklusion ikke holder..
jamen jeg vil tage det med mig, mht. de andre sager der er i databasen som du skriver.. og sørge for at henvises til dem... årrh det er surt.. at de ikke kan tro på den dokumentation man har fremlagt...
på forhånd tak for hjælpen...

ASKI 1
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15.06.2012 13:00:09

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af ASKI 1 » 05.07.2012 22:37:49

jeg nåede vist ikke at sende afslag til ÆUG, jeg beklager, sorry for that
men jeg må indrømme at jeg ville hellere ikke spilde ÆUG' tid, da min advokat var på sagen...:)
men vil ÆUG gerne se det formøse afslag så sender jeg det gerne... :D

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af closed1 » 06.07.2012 05:28:27

Jeg syntes du skal sende det og også skrive at din advokat har taget hånd om sagen

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 06.07.2012 06:13:23

Ja tak vi vil gerne se det. Jo flere afslag vi ser, jo bedre et overblik kan vi danne os over, hvad der foregår. Og at vi ikke behøver hjælpe jer med at formulere argumenterne til jeres klage, fordi jeres advokat har gjort det, er da kun en lettelse :D

Last Dane
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26.11.2012 16:13:32

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af Last Dane » 13.04.2013 11:51:57

Er der nogen der har en e-mail adresse på advokat
Mr. Petrowitz ?
Friesische Str. 21
24937 Flensburg
+4946147465
+4946147466
Jeg vil gerne kontakte ham for at høre hvad han tager for at lade en medarbejder gå med på Rådhuset i Flensborg.Tak for hjælpen.

Besvar