Jeg er på vej til at flytte hjem efter en 3-års udstationering i Seoul, Sydkorea. Under opholdet har jeg mødt - og giftet mig med - en sød servitrice. Vielsesattest er underskrevet af den danske konsul i Seoul osv, så alt skulle være i orden...
Nu ser det ud til at de når at få de nye regler igennem inden vi kommer til Danmark, og siden det betyder at min kone skal holdes ude af landet, uanset at man risikerer at jeg tager min dyre uddannelse og tilsvarende skattepenge med mig ud af landet, så er vi nødt til at bruge EU-modellen, hvis vi vil bo sammen i Danmark.
Jeg har igennem mit arbejde mulighed for at komme til at arbejde i Cambridge, UK i et stykke tid, hvilket i princippet skulle kvalificere mig til at bruge EU-modellen. Men efter at have læst lidt om forskellige erfaringer, så kan jeg forstå at der er langt fra teori til praksis. For at sikre os de bedste chancer for success, så kunne jeg godt tænke mig at høre folks erfaringer/meninger om en række spørgsmål:
- Den slags ophold er normalt betalt af firmaet, og til at starte med har de foreslået en "serviced apartment", eller hotellejlighed hedder det vist? Nogen idéer om det vil kunne accepteres af US som faktisk og reelt ophold? Eller skal vi ud i det engelske short-term rental, som vil være minimum 6 måneder?
- Normalt vil sådan et ophold være med arbejde på en tidsbegrænset kontrakt på 3-6 måneder. Jeg kan se noget om at det skulle være godtaget, men nogle praktiske erfaringer med det?
- Jeg ligger inde med en ejerlejlighed i Danmark, som jeg helst ikke vil sælge i øjeblikket pga. det nuværende boligmarked. Nogen idéer om hvad der er bedst at gøre for at de ikke tror jeg bor i den?
- Jeg har bestilt noget internet til min lejlighed, siden jeg kommer til at bo der nogle måneder før flytningen til UK. Vil jeg blive nødt til at betale bøden for at opsige i bindingsperioden? Eller kan jeg beholde den, siden der sandsynligvis kun vil gå et par måneder efter udløb før jeg er tilbage, og skal betale nyt gebyr etc?
- Der er tvungen Stofa TV i ejendommen. Vil det kunne give problemer, siden jeg så stadig vil betale til TV i Danmark?
- Min løn vil normalt blive udbetalt i Danmark til min danske konto under sådan et ophold. Vil jeg blive nødt til at få mit firma til at betale min løn i UK under opholdet? Og hvis jeg får udbetalt løn i Danmark, vil en bankkonto i UK så være nødvendig, siden jeg alligevel bare kan bruge mit visa?
- Vil jeg/vi kunne besøge Danmark under opholdet? F.eks. vil opholdet nok spænde over Aalborg Karneval, som jo skal besøges. Eller der kunne dukke møder op, hvor jeg bliver nødt til at tage til Danmark et par dage. Eller hvad med forretningsrejser af nogle ugers varighed uden konen (Typisk i Japan, Korea, Kina, Taiwan)?
- Størstedelen af mine kvitteringer under opholdet vil muligvis blive afleveret til mit firma for refusion. Vil US acceptere kopier, eller bør jeg finde ud af noget med at mit firma får kopier?
- Nogen der ved hvor lang tid det tager at få opholdskort i UK?
- Hvor lang tid vil det normalt tage at få svar på ansøgning fra US, hvis vi søger fra UK? F.eks. søge 3 måneder inde i opholdet for at checke status.
- Min kone vil ankomme til Danmark, og bo ved mig et par uger til en måned på visumfrit ophold inden vi flytter til UK (billet booket før de nye regler kom frem). Vil det give hende problemer ved ankomst til UK at hendes pas er stemplet i København?
Jacob