Ophold i UK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JacobL

Ophold i UK

Indlæg af JacobL » 17.11.2010 16:56:36

Hej

Jeg er på vej til at flytte hjem efter en 3-års udstationering i Seoul, Sydkorea. Under opholdet har jeg mødt - og giftet mig med - en sød servitrice. Vielsesattest er underskrevet af den danske konsul i Seoul osv, så alt skulle være i orden...
Nu ser det ud til at de når at få de nye regler igennem inden vi kommer til Danmark, og siden det betyder at min kone skal holdes ude af landet, uanset at man risikerer at jeg tager min dyre uddannelse og tilsvarende skattepenge med mig ud af landet, så er vi nødt til at bruge EU-modellen, hvis vi vil bo sammen i Danmark.

Jeg har igennem mit arbejde mulighed for at komme til at arbejde i Cambridge, UK i et stykke tid, hvilket i princippet skulle kvalificere mig til at bruge EU-modellen. Men efter at have læst lidt om forskellige erfaringer, så kan jeg forstå at der er langt fra teori til praksis. For at sikre os de bedste chancer for success, så kunne jeg godt tænke mig at høre folks erfaringer/meninger om en række spørgsmål:
  • Den slags ophold er normalt betalt af firmaet, og til at starte med har de foreslået en "serviced apartment", eller hotellejlighed hedder det vist? Nogen idéer om det vil kunne accepteres af US som faktisk og reelt ophold? Eller skal vi ud i det engelske short-term rental, som vil være minimum 6 måneder?
  • Normalt vil sådan et ophold være med arbejde på en tidsbegrænset kontrakt på 3-6 måneder. Jeg kan se noget om at det skulle være godtaget, men nogle praktiske erfaringer med det?
  • Jeg ligger inde med en ejerlejlighed i Danmark, som jeg helst ikke vil sælge i øjeblikket pga. det nuværende boligmarked. Nogen idéer om hvad der er bedst at gøre for at de ikke tror jeg bor i den?
  • Jeg har bestilt noget internet til min lejlighed, siden jeg kommer til at bo der nogle måneder før flytningen til UK. Vil jeg blive nødt til at betale bøden for at opsige i bindingsperioden? Eller kan jeg beholde den, siden der sandsynligvis kun vil gå et par måneder efter udløb før jeg er tilbage, og skal betale nyt gebyr etc?
  • Der er tvungen Stofa TV i ejendommen. Vil det kunne give problemer, siden jeg så stadig vil betale til TV i Danmark?
  • Min løn vil normalt blive udbetalt i Danmark til min danske konto under sådan et ophold. Vil jeg blive nødt til at få mit firma til at betale min løn i UK under opholdet? Og hvis jeg får udbetalt løn i Danmark, vil en bankkonto i UK så være nødvendig, siden jeg alligevel bare kan bruge mit visa?
  • Vil jeg/vi kunne besøge Danmark under opholdet? F.eks. vil opholdet nok spænde over Aalborg Karneval, som jo skal besøges. Eller der kunne dukke møder op, hvor jeg bliver nødt til at tage til Danmark et par dage. Eller hvad med forretningsrejser af nogle ugers varighed uden konen (Typisk i Japan, Korea, Kina, Taiwan)?
  • Størstedelen af mine kvitteringer under opholdet vil muligvis blive afleveret til mit firma for refusion. Vil US acceptere kopier, eller bør jeg finde ud af noget med at mit firma får kopier?
  • Nogen der ved hvor lang tid det tager at få opholdskort i UK?
  • Hvor lang tid vil det normalt tage at få svar på ansøgning fra US, hvis vi søger fra UK? F.eks. søge 3 måneder inde i opholdet for at checke status.
  • Min kone vil ankomme til Danmark, og bo ved mig et par uger til en måned på visumfrit ophold inden vi flytter til UK (billet booket før de nye regler kom frem). Vil det give hende problemer ved ankomst til UK at hendes pas er stemplet i København?
Mvh.
Jacob

JacobL

Re: Ophold i UK

Indlæg af JacobL » 20.11.2010 15:36:16

Slet ingen bud? Var det for mange spørgsmål på en gang?

Det jeg især kunne tænke mig var nogle praktiske erfaringer med at bruge UK i EU-modellen. Og så måske også kommentarer på at min kone vil have Danmark som first entry i EU, dog vil hun være på visumfrit ophold.

norsk i uk

Indlæg af norsk i uk » 20.11.2010 15:50:03

Hei,

Jeg har nok ikke svar på alle dine spm. men for min mann tok det nesten ett år før han fikk oppholdskort. Home Office krevde blandt annet to ganger å se bevis på at jeg fortsatt jobbet her i UK... Jeg tror det er svært få som får opph.kort før de 6 mnd.de lovlig kan bruke på søknaden utløper her i UK. Det er visst en stor "backlog" av søknader.

Håper noen andre kan svare på alle de andre spm!

Lykke til!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.11.2010 16:14:42

JacobL skrev:
[*] Den slags ophold er normalt betalt af firmaet, og til at starte med har de foreslået en "serviced apartment", eller hotellejlighed hedder det vist? Nogen idéer om det vil kunne accepteres af US som faktisk og reelt ophold?
Sørg for at du ikke er tilmeldt folkeregistret i Danmark. Der findes vist ikke noget folkeregister i Storbritannien, men sørg for at tilmelde dig alt, hvad du kan registrere dig med. Fx britisk mobiltelefon, opret britisk bankkonto og britisk indboforsikring og sørg for at samle dokumentation for dine dagligevareindkøb, osv. i Storbritannien.
JacobL skrev:
[*] Jeg ligger inde med en ejerlejlighed i Danmark, som jeg helst ikke vil sælge i øjeblikket pga. det nuværende boligmarked. Nogen idéer om hvad der er bedst at gøre for at de ikke tror jeg bor i den?
Fremlej din lejlighed i Danmark.
JacobL skrev:
[*] Jeg har bestilt noget internet til min lejlighed, siden jeg kommer til at bo der nogle måneder før flytningen til UK. Vil jeg blive nødt til at betale bøden for at opsige i bindingsperioden? Eller kan jeg beholde den, siden der sandsynligvis kun vil gå et par måneder efter udløb før jeg er tilbage, og skal betale nyt gebyr etc?
Når du fremlejer din lejlighed kan du jo lade Internetadgang være inkluderet i lejen, ligesom kabel-tv.
JacobL skrev: [*] Vil jeg/vi kunne besøge Danmark under opholdet? F.eks. vil opholdet nok spænde over Aalborg Karneval, som jo skal besøges. Eller der kunne dukke møder op, hvor jeg bliver nødt til at tage til Danmark et par dage. Eller hvad med forretningsrejser af nogle ugers varighed uden konen (Typisk i Japan, Korea, Kina, Taiwan)?
Du kan sagtens rejse rundt i verden eller til Danmark på besøg, men du bør sørge for at tilbringe mindst 4 af ugens 7 nætter i Storbritannien eller mindst 16 nætter om måneden, så ingen kan stille spørgsmål ved, om du nu også vitterligt skulle være folkeregistreret med din bopæl i Storbritannien.
JacobL skrev:
[*] Størstedelen af mine kvitteringer under opholdet vil muligvis blive afleveret til mit firma for refusion. Vil US acceptere kopier, eller bør jeg finde ud af noget med at mit firma får kopier? [/*]
Du bør så vidt muligt betale med dit eget personlige betalingskort, således at en simpel kontoudskrift vil vise, at du har foretaget fx dagligevareindkøb i Storbritannien med regelmæssige mellemrum. Ellers bør fotokopier naturligvis være i orden.
JacobL skrev:
[*] Nogen der ved hvor lang tid det tager at få opholdskort i UK? [/*]
Storbritannien er berygtet for ikke at overholde tidsfristen på de 6 måneder.
JacobL skrev:
[*] Hvor lang tid vil det normalt tage at få svar på ansøgning fra US, hvis vi søger fra UK? F.eks. søge 3 måneder inde i opholdet for at checke status.
US' eget servicemål er 3 måneder, men styrelsen må som sagt være op til 6 måneder om at træffe en afgørelse.
JacobL skrev:
[*] Min kone vil ankomme til Danmark, og bo ved mig et par uger til en måned på visumfrit ophold inden vi flytter til UK (billet booket før de nye regler kom frem). Vil det give hende problemer ved ankomst til UK at hendes pas er stemplet i København?
Nej, og hendes pas stemples vel også ved indrejse til Storbritannien.

JacobL

Indlæg af JacobL » 20.11.2010 16:48:12

Hej

Jeg tager imod alle svar med glæde. Man behøver ikke svare på det hele :wink:

Så vidt jeg kan se, så behøver hun ikke have opholdskort i UK før vi går videre og søger i DK. Betyder det at vi kan søge i Danmark mens der er en udestående ansøgning om opholdskort i UK?

Lige for at være sikker: Kan min kone opholde sig i UK mens de behandler ansøgning om opholdskort? Jeg vil have job i UK imens.

Skaanebo: Hendes pas vil ikke nødvendigvis blive stemplet når vi rejser fra Danmark til UK, siden det er EU og alt det der. Men så længe det ikke giver problemer at hendes first-entry var DK, så er det jo fint.

Min kone vil bruge lidt af de 90 dage i Danmark. Hvor lang tid kan hun være i Danmark før det begynder at give problemer? Eller sagt på en anden måde: Hvor lang tid kan vi regne med der går før hun går fra visumfrit ophold til at have noget længere?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.11.2010 16:56:49

Der er grænsekontrol mellem Danmark og Storbritannien, da Storbritannien ikke er med i Schengen-området. Så hendes pas burde da blive stemplet. Jeg ville faktisk bede paspolitiet om et stempel, hvis de ikke gør det automatisk.

Og ja, din kone kan sagtens søge om et opholdskort i Storbritannien og så rejse videre til Danmark. Det væsentlige er sådan set ikke, at hun har fået et britisk opholdskort, men hvis hun når at få det, vil det naturligvis yderligere styrke jeres sag.

Vær opmærksom på at Storbritannien og Danmark har forskellige regler for indrejse, da Storbritannien som nævnt ikke er med i Schengen. Når I kommer fra Storbritannien, skal din kone sørge for at indgive en ansøgning om opholdskort, inden hendes lovlige ophold i Danmark udløber. Det kan muligvis være 90 dage, men det afhænger af hendes nationalitet, og om hun har været på besøg i Danmark tidligere inden for de seneste 6 måneder.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.11.2010 16:58:59

JacobL skrev: Lige for at være sikker: Kan min kone opholde sig i UK mens de behandler ansøgning om opholdskort? Jeg vil have job i UK imens.
Ja, din kone får alle rettigheder i Storbritannien i samme øjeblik, hun indleverer en ansøgning om et opholdskort til de britiske myndigheder. Dvs., hun må lovligt begynde at arbejde i Storbritannien, osv.

norsk i uk

Indlæg af norsk i uk » 20.11.2010 22:33:57

Hvis din kone vil jobbe i UK bør hun søke om oppholdskort så raskt som mulig.
Alle arbeidsgivere her krever at man har National Insurance Number, og for å få det kreves det brev fra Home Office om hun har rett til å jobbe mens søknaden behandles.

Slike ting kan ta tid i UK, så det er best å få det gjort med en gang dere flytter hit...

Din kone må vel søke om EEA Family Permit for å komme inn i UK, og da blir ikke passet stemplet når dere reiser hit.

JacobL

Indlæg af JacobL » 21.11.2010 04:56:38

Lige endnu et spørgsmål:
Når vi (forhåbentlig) har fået godkendt ansøgning om opholdskort i DK mens vi bor i UK, hvor længe er den så gældende? Jeg mener, hvor hurtigt skal vi have lukket vores ting ned i UK efter positivt svar fra US?

norsk i uk: EEA Family Permit selv for at komme ind? Gælder det også når min kone er fra Sydkorea, og derfor kan rejse visumfrit ind i UK i 90 dage?
Kan vi ikke bare tage til UK på det visumfri ophold, og så søge de nødvendige ting lige så snart vi ankommer? Vi vil jo nok prøve at sikre at hun får sit pas stemplet ved ankomst til UK.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.11.2010 09:50:12

JacobL skrev:Lige endnu et spørgsmål:
Når vi (forhåbentlig) har fået godkendt ansøgning om opholdskort i DK mens vi bor i UK, hvor længe er den så gældende? Jeg mener, hvor hurtigt skal vi have lukket vores ting ned i UK efter positivt svar fra US?
Hvis din kone søger om et dansk opholdskort, mens hun stadig bor i Storbritannien, så vil forhåndstilsagnet fra US gælde, hvis I flytter videre til Danmark inden for 6 måneder efter, at I har fået svar fra US. Og et opholdskort er gyldigt i 5 år, hvorefter det kan gøres permanent.

reza4life

Indlæg af reza4life » 21.11.2010 10:54:59

Det i kan gøre at aflevere jeres EU ansøgning til den Danske konsulent eller ambassade i England.For der er ingen grund til at tage til Danmark for at søge efter Eu regler.
Bare sørg for at samle så meget dokumentation som muligt i England som muligt før i afleverer jeres EU ansøgning.Husk at være afmeldt folkeregisteret i Danmark før i begynder på jeres ansøgning.Prøv at skabe bevis for hverdags ophold i England

Besvar