Hej allesammen.
Jeg har et lidt kringlet og hypotetisk spørgsmål.
Jeg er i den situation at jeg med min kæreste havde planlagt at at vi skulle gidt os næste år og derfter søge familiesammenføring. Vi kan se at det nærmest bliver umuligt med de nye regler. Sagen er den at min kæreste opholder sig i DK, arbejder i en børnehave - med løntilskud, og næsten er færdig med dansk 3. Problemet er også at han er gift og først skal skilles, hvilket virker umuligt at nå, men som vi dog alligevel overvejer at give en chance da vi har en fælles ven der fik klaret sagerne hurtigt i samme situation. Dog et halvandet år siden. Og så når han heller ikke at tage den mundtlige del af sin eksamen. Det lyder nok som om dette indlæg skulle være i et andet forum, men nu kommer vi til det hypotetiske. Hvis de når at lave reglerne om inden vi får sendt papirerne, men han allerede er blevet skilt og senere vil blive smidt ud, er det så muligt at bruge "sverigesløsningen" bagefter? Altså at jeg finder et sted i Sverige og han kommer dertil, eller skal der gå år før han kan vende tilbage fra sit hjemland. Her mener jeg selvfølgelig at vi ville vende tilbage til DK efter 10 ugers tid, men må han det når han er blevet udvist? og betyder det noget om han har været hjemme i sydamerika at vende eller ej.
Skal også lige høre om jeg har forstået det ret, at jeg godt kan studere i DK samtidig med at bo i Sverige og modtage su og su lån fra dk. er det nok til at opfylde kravene? altså udover rent faktisk at kunne bevise at jeg bor i sverige..?
Jeg købte for nylig en lejlighed så vi kunne opfylde kravene osv, men som det ser ud må sverige måske blive løsningen på et tidspunkt. er bare ik det letteste at fremleje sin lejlighed og kræve den leje man selv betaler for hele skidtet, men det er jo en helt anden historie.
Jeg håber I kan forstå mit indlæg.. og hvis I vil svare/kommentere på noget af det indledende jeg nævner er det selvfølgelig også meget velkomment!
Puha, der er ikke koncentration til meget bachelorskrivning og eksamenslæsning i disse dage.
På forhånd tak!
skilt, gift, afvist, eu-regler..
-
fundiver199
Re: skilt, gift, afvist, eu-regler..
Ja som dansk statsborger kan du godt bo i Sverige og læse i Danmark og få dansk SU. Og suppleret med lidt SU-lån og lidt fritidsjob, som kan to voksne godt leve af det og dermed opfylde betingelser for ret til ophold efter EU-reglerne. Det kræver bare, at man ikke bor for dyrt.
-
Miss Silver
- Geografisk sted: Søborg
Hejsa springer lige ind her
Kan man dele en lejlighed i sverig evt med et andet dansk par, eks en 3 vær på den måde bliver udgifterne jo mindre... kunne det få betydning for opholdskort..
jeg er begyndt at overveje om sverig ikke også bliver løsningen for os.... Så må jeg bare ofre min søn den tid det tager, heldigvis har han en far der er mere en villig til at tage ham fuldtid..
Det er fordi en anden fra min familie kommer til med de evt nye regler ikke at kunne beholde sin kone her i dk ( selvom hun har opholdt sig her i 5 år)... tænkte at hvis vi sammen kunne suse til sverig alle 4 når den tid bliver... Det ville jo gøre en del ting lettere
Kan man dele en lejlighed i sverig evt med et andet dansk par, eks en 3 vær på den måde bliver udgifterne jo mindre... kunne det få betydning for opholdskort..
jeg er begyndt at overveje om sverig ikke også bliver løsningen for os.... Så må jeg bare ofre min søn den tid det tager, heldigvis har han en far der er mere en villig til at tage ham fuldtid..
Det er fordi en anden fra min familie kommer til med de evt nye regler ikke at kunne beholde sin kone her i dk ( selvom hun har opholdt sig her i 5 år)... tænkte at hvis vi sammen kunne suse til sverig alle 4 når den tid bliver... Det ville jo gøre en del ting lettere
Man kan godt dele lejlighed i Sverige og uden problemer få et svensk opholdskort. Derimod kan det være lidt mere risikofyldt på den baggrund at søge om et dansk opholdskort. Man skal i hvert fald være forberedt på at skulle samle en bunke dokumentation for et faktisk og reelt ophold i Sverige.