Sverige eller Tyskland?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
klm

Sverige eller Tyskland?

Indlæg af klm » 09.11.2010 19:40:58

Hej allesammen.

Vores drømme om FS efter de danske regler kan vi vidst godt skyde en lang pil efter.. Så nu vil jeg undersøge lidt om vores mulighed for at gøre brug af eu-reglerne.
Min mand og jeg er pt i Tyrkiet men kommer til Dk i slutningen af denne måned. Min mand har fået 3 mdr's visum og det var vores plan at søge om FS inden hans visum udløber.

Min mand er fra tyrkiet og har en bror bosiddende i Tyskland som er gift med en tysk dame. De flyttede til Tyskland i oktober og efter bare 3 uger havde han fået 3 års opholdstilladelse, de havde fået en lejelejlighed af kommunen samt understøttelse til dem begge.

Det virker til at være rimelig nemt i Tyskland. Men jeg er selvfølgelig heller ikke tysk statsborger, så jeg går ikke ud fra vi får det hele serveret ligesom dem.

Men hvad er jeres erfaringer med hhv. Sverige og Tyskland i forhold til job, lejlighed, hjælpsomhed osv osv.?

skaanebo

Re: Sverige eller Tyskland?

Indlæg af skaanebo » 09.11.2010 19:58:24

Skal man dømme efter indlæggene her på forum, så oplever flest problemer med tyske myndigheder, som kan være ret så bureaukratiske.

Men hvis du taler nogenlunde godt tysk og kan gebærde dig over for tyske skrankepaver, så bør det naturligvis ikke afholde jer fra at bosætte jer i Tyskland. Det kommer jo dybest set an på, hvad I har af fremtidsplaner.

Fordelene ved Sverige er til sammenligning, at sprogforskellene er langt mindre, og bosætter I jer i Skåne, er hovedstadsområdets arbejdsmarked jo også inden for rækkevidde.

klm

Re: Sverige eller Tyskland?

Indlæg af klm » 10.11.2010 23:24:31

Ok tak Skaanebo.

Jeg glemte selvfølgelig lige at nævne at min mand er rimelig god til tysk. Hvorimod han slet ikke snakker/forstår svensk. Så for ham vil det klart være en fordel med tyskland. For mig: Vi har en datter på 1/2 år som jeg går ud fra jeg skal gå hjemme med. Medmindre ventelisterne for institutionsplads er meget korte i enten Sverige eller Tyskland. Vores plan vil være at bosætte os for 3 mdr for så at vende tilbage til Dk vha. eu-reglerne.

Jeg tror muligvis det ender med vi tar til Tyskland.
Men kan vi uden videre flytte til Tyskland? Og så derefter søge om opholdskort? Har godt læst at de tyske myndigheder kan være lidt strenge med det. Men er der noget vi skal gøre hjemmefra eller kan vi bare tage afsted når vi har fundet en bolig?

Besvar