Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
swoop
- Geografisk sted: Malmö
Hej folkens
Så har min kone endelig fået sit opholdskort (lige over 2 måneder tog det). Nu venter vi så bare på at hun bliver folkbokfort - ca 2 måneder igen
Spørgsmålet er så nu, hun vil gerne en tur forbi sit hjemland for at færdiggøre lidt uddannelse, besøge lidt venner osv. Jeg kommer så til senere og vi har ferie sammen.
Skal hun medbringe noget særligt ved udrejse af Sverige eller igen ved indrejse? Eller er hendes kinesiske pas og opholdskort tilstrækkelig? Jeg prøver at ringe til Migrationsverket (ved ikke lige om det er rette myndighed at spørge), men der er konstant kø.
-
fundiver199
Hun skal ikke medbringe andet end pas og opholdskort af hensyn til sin genindrejse i Sverige. Opholdskortet beviser jo, at hun bor i Sverige, og fritager hende samtidig fra det normale visumkrav i Sverige såvel som de andre EU-lande.
Vær dog obs på, at der er problemer med anerkendelsen af dette i Storbritannien, så hvis hun f.eks. rejser transit via London, så er det en god ide at undersøge evt. britiske krav om transitvisum for kinesiske statsborgere på forhånd. Transit via andre schengenlande som f.eks. Danmark, Tyskland, Holland eller Finland er derimod med sikkerhed helt problemløst.
Tilsvarende fritager et svensk opholdskort naturligvis heller ikke din kone fra at leve op til de normale visumkrav for kinesiske statsborgere i lande uden for EU. Så går rejsen f.eks. til USA eller Tyrkiet eller Thailand, så må I undersøge, hvilke visumregler, der gælder for jer hver især, da reglerne for danskere og kinesere ikke er ens i ret mange lande.
Men sit hjemland har din kone naturligvis altid lov til at rejse til, så det er der ingen problemer i. I skal blot huske på reglerne for, hvor meget hun må være væk fra Sverige uden at skulle genansøge om nyt opholdskort, d.v.s. højest 6 måneder om året, indtil opholdskortet er gjort tidsubegrænset.
-
swoop
- Geografisk sted: Malmö
Fantastisk svar, 1000 tak!
Virkelig svaret på det jeg spurgte om samt alle de spørgsmål jeg har spekuleret over men ikke skrevet.
Tak igen.