Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
camillacelik
Hej igen
Jeg ved ikke om jeg er inde det rigtige sted. ellers må i lige sige til. jeg er vant til at få svar under ophold efter eu regler
spørgsmål 1.
Da jeg skal føde i næste mdr og har et grænsekort (bor i sverige men arbejder i dk) eller er sygemeldt men får løn under sygdom og kommer til at få barselspenge fra dk fra mit job.
hvad med børnepenge skal jeg have det fra sverige eller dk?
spørgsmål 2.
nu har mig og min mand fundet et nyt/ andet sted at bo selvom jeg har boet i sverige i 3 mdr og min mand 2 så vil vi gerne bo lidt længere i sverige for at være sikker på at have nok dokumenter til at søge til dk.

får han så et afslag men må blive i sverige da vi vil søge fra sverige. Det jeg tænkte på det var hvad med mit fradrag? er der noget vi kan gøre med at få min mands fradrag eller hvordan er det med det? han har fået opholdskort via eu reglerne i sverige på 5 år.
håber i kan svarer mig en eller anden med et klogt hovede
camilla
-
skaanebo
Spørgsmål 1 vil jeg anbefale dig at kontakte Øresunddirekt for at få et klart svar på, da det bl.a. også afhænger af, hvad din ægtefælle foretager sig. Børnepenge er et kompliceret emne.
Spørgsmål 2 er en sag for Skat Øresund, hvor du forholdsvist enkelt kan få din ægtefælles personfradrag overført til dig.
-
camillacelik
min ægtefælle foretager sig intet. vi søger job til ham men er bare ikke heldige

/ øvøv
jeg har bare hørt det er op til en selv om man vil have fra dk eller sverige men jeg er sådan set ligeglad bare jeg får dem hihi

jeg prøver at kontakte skat øresund

-
simsim
- Geografisk sted: hrteds
-
Kontakt:
Hej camillacelik.¨
Jeg arbejdede selv i DK og boede i sverige da jeg var gravide og jeg var sygmeldt fra 6. måned. jeg fødte på rigshospitalet, har fået barseles dagpenge fra dk og børnepenge.
Du skal ikke regne med du få børnepenge det første 3 måneder pga behandlings tid. Du skal gå til din daværende kommune i Dk og bede dem om at udlevere en ansøgning til dig hvor de udfylder at du ønsker og modtager børnepenge fra dem og samtidige sender de til ansøgning hvor de spørger det svenske myndigheder om du modtager børnepenge fra dem.
Disse papirer tager du med og aflevere til Forsikringkassan. Du få børnepenge først når forsikringkassan svare på ansøgning til kommunen og det tager ca 4-6 måneder, men du få tilbagebetaling af børnepenge.
Med hensyn til din mands fradrag. skal du til skatørsund med din mands personbevis og en papir fra skatten hvor de beviser at han ikke har noget indkomst så få du din mands fradrage for hele året.
-
camillacelik
hvor ligger skatørsund henne??
jeg håber da ikke jeg skal vente så længe med at få børnepenge, det var da onsvagt

Men det må jeg jo prøve

tak for svaret. Hvad ligger min mands fradrag ca på når han nu ik har job? sådan ca?
-
skaanebo
Du kan nøjes med at ringe til Skat i Danmark, og hvis du er grænsegænger bør du anmode Skat om at blive overført og komme til at høre under Skat Øresund, da du så får en afdeling af Skat, hvor medarbejderne faktisk kender reglerne for grænsegængere.
Skat Øresund ligger fysisk på Sluseholmen i Sydhavnen i København. Du finder adresse og telefonnr. på
www.skat.dk
Og ja, børnepenge er både kompliceret og tidskrævende. Tal som nævnt med Øresunddirekt for at få klarlagt, om pengene skal udbetales fra Danmark eller fra Sverige.
-
jerry
- Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige
Hej Camilla.
Du skal have en civilstandsattest fra dit lokale skatteverks kontor. Der står at du er gift og at du og din mand bor på samme adresse og hvornår I er blevet folkbogfört i Sverige. Dette skal du sende ind til SkatÖresund så, så får du din mands fradrag. Det er ligemeget om han har job eller ej, du har stadig krav på hans fradrag når du arbejder i dk.
Har selv lige fået taget mig sammen til at få det ordnet, selvom vi har boet i Sverige i 2.5 år efterhånden, så fik det med tilbagevirkende kraft.
Mener du har skrevet om at I skal flytte til Landskrona.
Vi bor selv i Landskrona, og har gjort det mere eller mindre siden vi flyttede til Sverige.
Vi gjorde det, fordi det på davärende tidspunkt, var her vi hurtigst kunne få en lejlighed.
Selv arbejder jeg ude i Örestad og min mand arbejder i Malmö. Det er meget langt at pendle synes jeg(bruger ca 4 timer sammenlagt hver dag).
Landskrona er en ok by, der er virkelig mange indvandrer(primärt Kosovo albanere og irakere) og der er en hel del kriminalitet heroppe, men det er ikk noget vi märker noget til. Men det kommer også an på hvor i byen man bor. Ellers er det en hyggeöig by, med masser af grönne områder, strand og gode indköbsmuligheder.
Men vi er skrevet op til lejligheder i Malmö og overvejer meget om vi skal köbe noget i Malmö.
Held og lykke med det hele.
-
camillacelik
Jeg har lige ringet til skat øresund og fået samme oplysninger som du lige har givet mig

Men så er det jeg tænker min mand har et fradrag på 42900 på et helt år og det skal fordeles hver mdr jo men i og med der kun er 2 mdr tilbage i dette år så skal de 42900 fordeles på 2 mdr.
jeg har lige fået mit livs chok jeg går så fra 25.000 før skat til 12500 før skat pga jeg går på barsel hvilket er noget værre pis. men de 12500 er jo mindre end hvad min mands fradrag bliver på står der så bare at jeg betaler 0kr i skat eller hvad?
for 42900/2=21.450 og så meget tjener jeg jo slet ik fremover? og hvad med barsel penge de siger jeg kan få det supleret op med kommunen men jeg må jo ikke modtage noget må jeg? når jeg nu bor i sverige og skal fs med min mand senere i dk ooh det hele er noget rod
-
fundiver199
Barselsrelaterede ydelser er jo ikke sociale ydelser og har derfor ingenting med mulighederne for familiesammenføring at gøre.