Hvor er lovtekst ?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kwesi

Hvor er lovtekst ?

Indlæg af Kwesi » 06.09.2010 19:56:08

Er der nogen som ved hvor jeg kan finde den lovtekst fra EU komisionen der beskriver hvor lang tid det må tage at udarbejde opholdstilladelse efter EU reglerne. Jeg er dansker bosat i Tyskland og min kone fra Ghana forsøger at søge om at komme op til mig men efter snart 5 måneder har hun ikke endgang fået afsendt ansøgningen endnu da de hele tiden finder på noget nyt hun skal bringe.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvor er lovtekst ?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.09.2010 01:44:46

Udgangspunktet er, at fra hun afleverer ansøgningen om det særlige visum til ægtefæller, og til hun skal stå med visum i hånden, må der gå maksimalt fire uger.

Hun skal ikke lade sig styre af disse ustandseligt nye krav. Hvis det fortsætter, må du jo tage kontakt til det tyske indenrigsministerium, som derefter må tage fat i nakken på striglerne i Ghana.

Det står faktisk ikke i nogen lovtekst, hvor lang tid myndighederne må tage til at udstede opholdskortet. Det er nemlig EF-Domstolen, der har truffet afgørelsen i nogle domme.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.09.2010 08:19:23

Det er vel det tyske udenrigsministerium, man skal klage til, hvis klagen angår en tysk ambassade eller et konsulat.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.09.2010 13:54:32

Retten til fri bevægelighed er beskrevet i EU´s opholdsdirektiv. Under ret til indrejse kan du se, at de nødvendige visa skal udstedes gratis og "efter en særlig hasteprocedure":

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF

EU-kommsionen specificerede i sommeren 2009, at "særlig hasteprocedure" er højest 4 uger. Men denne præcisering har, så vidt jeg ved, ingen retsvirkning, den er kun vejledende. Og desuden er en sådan præcisering ret ligegyldigt, da det jo er fuldstændig indlysende, at "særlig hasteprocedure" i hvert fald ikke betyder 5 måneder. Så med eller uden præcisering kan der jo overhovedet ikke herske nogen tvivl om, at Tyskland på det groveste har overtrådt denne del af direktivet i jeres sag.

Og problemet er netop, at Tyskland ikke overholder direktivet, idet Tyskland insisterer på, at de vil have lov til at færdigbehandle din kones ansøgning om opholdkort - og ikke bare visum - før hun overhovedet sætter sine ben på tysk jord. Og som borger har du ikke umiddelbart andre magtmidler over for den slags end at slæbe den tyske stat i retten, hvilket er både tidskrævende og dyrt.

Hvis du er interesseret, så er jeg dog ved at forsøge at samle en gruppe af ÆUG-folk, som har oplevet disse problemer i Tyskland, således at denne gruppe i fællesskab kan skrive en klage over Tyskland til EU-kommissionen. Send mig en PM, hvis du har lyst til at være med i dette projekt eller i hvert fald er villig til at lade os bruge jeres sag som et eksempel.

Hvis det her skal løses, nytter det således givetvis ikke noget, at den enkelte blot forsøger at løse sin egen sag. Der må en fælles handling til, så man kan få ændret hele den måde, som Tyskland administrerer området på.

Besvar